هوش مصنوعی یکی از پدیده های شگفت انگیز در طول چند دهه اخیر محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان در طول یک سال اخیر امیدواری بسیار زیادی نسبت به موفقیت در استفاده از این فناوری داشته اند. راستش را بخواهید، با توجه به توانایی های این فناوری خیلی هم بیراه نرفته اند. بنابراین شما هم باید کم کم به فکر استفاده از این فناوری ها باشید. البته به شرط اینکه بعدا شما را در کانون اتهام قرار ندهد!
در دنیایی که همه از پتانسیل های هوش مصنوعی تعریف و تمجید می کنند، ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم نیمه تاریک ماجرا را نیز زیر ذره بین ببریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا چشم انداز بهتری نسبت به آینده این فناوری و صد البته تاثیرش بر روی زندگی روزمره مردم داشته باشید.
سوال محوری که ما را وارد بحث این مقاله کرده، مربط به رابطه میان توسعه هوش مصنوعی و حریم شخصی کاربران است؛ چراکه بسیاری از شرکت های توسعه دهنده هوش مصنوعی برای تعلیم خودکار الگوریتم هوش مصنوعی بر روی استفاده از داده ها، اطلاعات و حتی محتوای تولیدشده از سوی کاربران تکیه می کنند. این امری است که می تواند خطرهای زیادی به همراه داشته باشد. خب اگر برندی مثل متا یا ایکس تعهداتش در رابطه با حریم شخصی کاربران را زیر پا گذاشت، چه؟
بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند حق استفاده از اطلاعات مربوط به مخاطب شان تحت هر شرایطی را دارند. در این میان کمتر کسی به قوانین دولتی یا حتی حریم خصوصی کاربران توجه می کند. احتمالا شما هم رسوایی های بزرگ برندهایی مثل فیس بوک را هنوز به یاد دارید.
اینکه شبکه های اجتماعی برای توسعه الگوریتم شان از اطلاعات مربوط به کاربران سوءاستفاده می کنند، امر تازه ای نیست. با این حال در طول سال های اخیر کاربران واکنش های تندی به این مسئله نشان داده اند. تا جایی که پلتفرم های تازه با وعده های اساسی در زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران وارد بازار شده اند.
ما در این مقاله قصد داریم به یکی از مهمترین نکات درباره هوش مصنوعی بپردازیم. در واقع در دنیایی که همه مشغول تعریف و تمجید از این فناوری تازه هستند، انتقاد از آن شجاعت زیادی لازم دارد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز همیشه در تلاش برای فراهم کردن بهترین اطلاعات برای شما هستیم، این ریسک را به جان می خریم.
مطلب مرتبط: رشد بازار ابزارهای هوش مصنوعی؛ چه چیزی در انتظارمان است؟
شما در این مقاله با روی تاریک تر هوش مصنوعی که کسی درباره اش حرف نمی زند، آشنا خواهید شد. این نکته ای است که در ادامه به شما برای درک بهتر وضعیت کمک کرده و کارتان را نیز ساده تر خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به هوش مصنوعی از دیدگاه حریم خصوصی کاربران و رابطه اش با وضعیت شبکه های اجتماعی داشته باشیم. چه بسا این مقاله چشم انداز شما به عنوان بازاریاب را نیز تغییر دهد.
اولین برهه تاریخی که در آن حریم خصوصی در قالب آنلاین مورد توجه قرار گرفت به لطف شبکه های اجتماعی بود. اینطور به نظر می رسید که کاربران همه اطلاعات شان را با دیگران سهیم شده و سعی در معرفی هرچه بهتر خود به دیگر کاربران داشتند. با این حال مواردی بود که هر کاربری دوست نداشت به طور عمومی اعلام شود. یکی از ساده ترین نکات در این رابطه اطلاعات مربوط به محل سکونت است. خب چه کسی دوست دارد همه مردم دنیا محل سکونت، شماره تماس یا برخی دیگر از اطلاعات شخصی اش را داشته باشند؟ این سوالی است که شما باید به خوبی بدان جواب دهید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
متاسفانه شبکه های اجتماعی در طول دهه های اخیر مسئله مربوط به نگرانی کاربران نسبت به حریم خصوصی شان را خیلی جدی نگرفته اند. به همین خاطر دائما مشکلاتی از نقطه نظر تعامل با مخاطب و نکالت مربوط به رعایت حریم شخصی داشته اند. این امر موجب شده در طول سال های اخیر بی اعتمادی زیادی نسبت به پلتفرم های اجتماعی در دنیا شکل گیرد. این امر خودش را در قالب ارائه اطلاعات فیک یا حتی ایجاد اکانت های نامعلوم نشان می دهد.
نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشت، حضور پررنگ شبکه های اجتماعی در حوزه مربوط به طراحی و توسعه هوش مصنوعی است. این بدان معناست که احتمالا پلتفرم های اجتماعی بدون رضایت کاربران مشغول استفاده از اطلاعات و محتوای تولیدی آنها در زمینه آموزش هوش مصنوعی هستند. البته در این میان برندهایی مثل گوگل کمی واضح تر فعالیت می کنند. بدین معنا که گوگل همیشه از کاربران اجازه ای هرچند ظاهری برای استفاده از اطلاعات و داده های شان می گیرد.
اگر سابقه برندهای آنلاین در زمینه حفاظت از حریم خصوصی کاربران را در نظر بگیریم، آن وقت نباید تعجب کرد که هوش مصنوعی نیز دردسر بزرگی محسوب شود. خب کمتر کسی باور می کند مدیران شبکه های اجتماعی از دامنه گسترده و حیرت انگیز اطلاعات کاربران شان برای آموزش و توسعه ابزار خود دست بکشند. شاید به همین خاطر خیلی از کاربران و کارشناس ها نسبت به توسعه سریع هوش مصنوعی اعلام خطر کرده اند.
مطلب مرتبط: بازاریابی و چالش گردآوری اطلاعات کاربران
اگر بخواهیم نگاه کسانی که دید مثبتی به هوش مصنوعی دارند، مورد بررسی قرار دهیم، انتقادات افراد درباره شکایت از هوش مصنوعی بیپایه و اساس خواهد بود. موافقان هوش مصنوعی ادعا دارند که کاربران همین حالا هم اطلاعات مهمی در شبکه های اجتماعی بارگذاری نمی کنند. به همین خاطر اگر از اطلاعات مورد نظر برای توسعه هوش مصنوعی استفاده شود، اتفاق مهمی نیفتاده است.
نکته ای که در این میان باید بدان توجه کرد، مجوزهای لازم برای استفاده از محتوای کاربران است. خب در این مورد تقریبا هر محتوایی که به طور عمومی منتشر شود، حق انحصاری صاحبش را از بین می برد. این بدان معناست که دیگران می توانند از محتوای موردنظر برای کارهای پژوهشی به عنوان داده خام استفاده کنند. با این حساب توسعه هوش مصنوعی نیز یک کار پژوهشی محسوب می شود.
راستش را بخواهید، بسیاری از انتقاداتی که نسبت به هوش مصنوعی صورت می گیرد، حالت اغراق آمیز دارد. خب همین حالا هم برندها برای توسعه هوش مصنوعی نه سراغ اطلاعات شخصی کاربران، بلکه الگوی تولید محتوای شان می روند. این امر با هدف درک سلیقه های مختلف در شبکه های اجتماعی روی می دهد. بنابراین شاید با آن نکته مدنظر منتقدان در زمینه سوءاستفاده از اطلاعات کاربران الزاما همخوانی نداشته باشد.
نکته مهمی که در این میان باید مدنظر قرار داد، مسئله مربوط به استفاده درست از اطلاعات کاربران است. خب اگر استفاده برندها در زمینه هوش مصنوعی بدون هیچ دردسر یا نقض حریم خصوصی روی می دهد، چرا معمولا کسی درباره آن صحبتی نمی کند. این در حالی است که بسیاری از برندهای دیجیتال ادعای عملکرد شفاف در دنیای کسب و کار را دارند. بی شک این نکته ای است که ارزش بحث و بررسی بسیار بیشتر را دارد. بنابراین باید نیم نگاهی به آن داشته باشیم.
درس های کلیدی برای بازاریاب ها
بی شک تفاوت زیادی میان محتوای عمومی در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای اینترنت با آن دسته از محتواهایی است که جزو حریم خصوصی کاربران محسوب می شود. بی شک برندهای بزرگ دنیا سیاست های خاص خودشان در این رابطه را دارند، اما نکته ای که برای بازاریاب ها مهم است، تلاش برای بهره گیری از فرصت ها در این دریای توفانی است. خب هر فناوری تازه ای در این دنیا موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. شما نمی توانید فرآیند توسعه کسب و کار یا تولید محتوای بازاریابی برای برندتان را به این نکات گره بزنید. در عوض باید سعی کنید دیدتان به فرصت های تازه دوخته شود.
هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا مزایای بسیار زیادی دارد. با این حال اگر نتوانید از آن به خوبی استفاده کنید، فقط دردسرهای آن برای تان باقی خواهد ماند. ما در روزنامه فرصت امروز توسعه هوش مصنوعی را یک امر اجتناب ناپذیر می دانیم. شما به عنوان بازاریاب یا حتی صاحب کسب و کار می توانید سیاست های شفاف در زمینه استفاده از هوش مصنوعی داشته و آن را به طور رسمی برای دیگران توضیح دهید. اینطوری کارتان خیلی ساده تر شده و دیگر لازم نیست به طور مداوم نگران اتهام های مختلف از سوی کاربران باشید.
مطلب مرتبط: تاثیر قوانین حریم خصوصی بر بازاریابی دیجیتال
یادتان نرود، شما مسئول طراحی یا حتی توسعه هوش مصنوعی نیستید. بنابراین در صورتی که مخالفت جدی از سوی کاربران با این فناوری صورت گرفت، لازم نیست خودتان را مسئول بدانید. فقط باید طوری مخاطب را توجیه کنید که متوجه حوزه های استفاده شما از هوش مصنوعی شود. اگر توانایی لازم برای این کار را داشته باشید، دیگر جایی برای نگرانی باقی نخواهد ماند. پس منتظر چه هستید؟ از این به بعد کمی شفاف تر و خودمانی تر با مخاطب تان درباره نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی صحبت کنید. این امر می تواند نقض مهمی در بهبود رابطه میان برندها و مخاطب داشته باشد. به علاوه، شما باید همیشه برای سوالات مشتریان یا مخاطب تان جواب های ساده اما کاملا دم دست داشته باشید.
منابع: