دنیای برندسازی از خیلی جهات شبیه مسابقات فرمول یک است که کلی راننده مختلف با خودروهای آخرین سیستم در حال رقابت با هم برای کسب جام قهرمانی هستند. در این بین آنچه حتی بیشتر از رانندگان افسانه ای مسابقات برای طرفداران مهم است، غول های دنیای اتومبیل سازی و ماشین های حیرت انگیزی است که روانه مسابقات می کنند. خب وقتی پای برندهایی مثل بی ام و، مرسدس بنز، مک لارن و پورشه در میان باشد، کمتر کسی با اسم و رسم راننده ها کاری خواهد داشت. اجازه دهید قبل از اینکه بحث مان کاملا به دنیای خودروهای آخرین سیستم گره بخورد، کمی بیشتر درباره شباهت بین مسابقات فرمول یک و دنیای برندسازی حرف بزنیم. اگر از شما سوال کنیم اولین چیزی که با شنیدن اسم برند بی ام و یا استون مارتین به ذهن تان می رسد، چیست چه جوابی خواهید داشت؟ بی شک اول از همه لوگوی زیبای این دو برند به یادتان می آید، مگر نه؟
دنیای برندسازی در طول دهه های متمادی مثل همه جنبه های زندگی انسان حسابی تغییر کرده و برندهای امروزی کمتر شباهتی به برندهای دهه 60 و 70 میلادی دارند. در این میان اما اهمیت لوگو در برندسازی هنوز هم اعتبارش را حفظ کرده است. خب اگر المانی را سراغ دارید که مهمتر از لوگو باشد، ما را هم بی خبر نگذارید (البته لازم نیست واقعا دنبال چنین المانی باشید چراکه اصلا پیدا نمی شود!).
اگر یادتان باشد ما در مقاله قبلی مان درباره چیستی لوگو و اهمیت آن با هم حسابی گپ زدیم. از آنجایی که در دنیا کلی برند جذاب با میلیون ها مشتری دو آتیشه وجود دارد، اینکه بحث از داستان لوگو برندهای بزرگ را در یک مقاله جمع و جور کنیم اصلا منصفانه به نظر نمی رسید. هرچه باشد در فهرست قبلی ما جای بعضی از برندها حسابی خالی بود و راستش را بخواهید هیچ جوره نتوانستیم خودمان را قانع کنیم تا دور آنها را خط بکشیم.
مطلب مرتبط: لوگوهای جذاب چطور طراحی می شوند؟ آشنایی با داستان لوگو برندهای بزرگ
همانطور که یک معمار تازه کار هر چقدر بیشتر ساختمان های درجه یک را ببیند و با معمارهای کاربلد سر و کار داشته باشد آدم حرفه ای تری می شود، شما هم به عنوان یک بازاریاب یا حتی کارآفرین فقط و فقط با شنیدن داستان پشت پرده طراحی لوگو برندهای بزرگ تبدیل به یک کارشناس حرفه ای در این زمینه می شوید. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان نیازی به درس و دانشگاه به طور سنتی ندارند، بلکه در عوض می توانند مثل آب خوردن از تجربه آدم ها و برندهای موفق استفاده کرده و تبدیل به قهرمانان مورد انتظار مشتریان شوند.
فکر می کنم تا الان خیلی خوب متوجه شده باشید که این مقاله در واقع دنباله یا بخش دوم مقاله قبلی ما درباره داستان لوگو برندهای بزرگ است. پس بخش تعریف لوگو و مزایای آن را فاکتور می گیریم و یک راست می رویم سراغ ادامه بررسی مان از لوگو برندهای بزرگ. این شما و این هم یک کلاس درس بی عیب و نقص برای طراحی لوگو.
داستان لوگو برندهای بزرگ: کلاس درسی برای همه!
در دنیای سینما معمولا فیلم هایی که یک داستان قوی با کشش بالا دارند یک تنه همه جوایز را درو می کنند. این وسط هم فیلم های گیشه ای که فقط سوپراستارهای دنیای هنر را در کنار خود دارند، نهایتا یک سود ناچیز روی دست تهیه کننده می گذارند و بعد از چند هفته حتی یک نفر هم از آنها یادی نمی کند. ماجرای طراحی لوگو هم دقیقا مثل ساخت یک فیلم درجه یک است. اگر شما هر کدام از بخش های کار را به خوبی پیش برده و مو لای درز کارتان نرود، مشتریان طوری شیفته برندتان می شوند که انگار اصلا هیچ برند دیگری در بازار وجود هم ندارد.
ما در این بخش سعی می کنیم با بررسی جزییات و نکات طلایی مربوط به لوگو برندهای بزرگ یک کلاس درس جامع و صدالبته پرهیجان برای شما تدارک ببینیم. پس لطفا یکبار برای همیشه تجربه کلاس های خسته کننده مدرسه را از سرتان بیرون کنید و با ما همراه شوید. قول می دهم تصورتان از هر چی کلاس و درس است عوض شود!
تسلا: لوگویی برای آینده
این روزها اسم ایلان ماسک و برند تسلا با هرچی نوآوری و کار هیجان انگیز در دنیاست گره خورده است. از پروژه پرتاب ماهواره به مریخ گرفته تا ایده انتخاب سیاره ای دیگر برای سکونت انسان یا حتی خرید توییتر؛ همه و همه باعث غافلگیری مردم شده است. باور کنید یا نه، همین غافلگیری های گاه و بیگاه یکی از دلایل علاقه مردم به برند تسلا و صدالبته ایلان ماسک است.
شاید پیش خودتان بگویید ایلان ماسک به تنهایی آنقدر برند شخصی قوی دارد که حتی خیلی ها به جای تسلا او را ستایش می کنند. کاملا حق با شماست، اما بالاخره برندی که کلی خودروی الکتریکی به سبک مدرن در بازار دارد و هر روز هم ایده های جسورانه تری را امتحان می کند، باید کمی برای مردم سراسر دنیا آشنا باشد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: چرا داشتن لوگو برای هر برندی مهم است؟
گاهی اوقات بعضی از فروشندگان اینقدر خوب خودشان را مشتریان نزدیک می کنند که کم کم شبیه یک دوست صمیمی می شوند. ماجرای برند تسلا هم دقیقا همینطور است. این برند آنقدر با نوآوری های مختلف خودش را در دل مشتریان جا کرده که خیلی ها روی آن به عنوان یک دوست یا مشاور مطمئن حساب می کنند. در این بین هم لوگوی تسلا مُهر مطمئنی است تا خیال مشتریان در بازار بابت کیفیت بالای یک محصول یا ایده تازه راحت شود.
کاری که برند تسلا در طراحی لوگویش انجام داده، ترکیب آن با آینده نگری محض است. اول از همه اینکه این لوگو یک T خشک و خالی است که عبارت تسلا در پایین آن درج شده. چنین طرحی شاید به تنهایی برای پر دادن هر مشتری در بازار کافی باشد، اما تسلا طوری آن را برای مشتریان جذاب کرده که نگو و نپرس!
تسلا با انتخاب یک T ساده به عنوان لوگو به مشتریان نشان داده که فقط یک برند حوزه خودرو نیست و اصلا کارش به حوزه خاصی محدود نمی شود. اگر کمی با دقت به این لوگو نگاه کنید، خیلی بی شباهت به یک سفینه فضایی هم نیست. این یعنی تسلا با یک تیر دو نشان زده و هم لوگویی جذاب برای قرار گرفتن روی خودروهای الکتریکی اش طراحی نموده، هم ذهن مردم را آماده ماجراجویی های فضایی کرده است. خب مگر یک لوگوی خوب چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد تا مشتریان شیفته اش شوند؟
شل: لوگویی متفاوت برای غول صنعت نفت دنیا
چند تا برند در صنعت نفت سراغ دارید که حسابی برای مردم در سراسر دنیا آشنا باشند؟ اشتباه نکنید، ما عقل مان را از دست نداده ایم و خیلی خوب می دانیم صنعت نفت یک حوزه بی نهایت تخصصی است که شاید آدم های عادی حتی یکبار هم در طول عمرشان گذرشان به آن سمت ها نیفتند. البته مدیران ارشد برند شل نظر کاملا متفاوتی دارند. آنها باور دارند برندشان در هر صورت باید یک لوگو و شخصیت بی نهایت جذاب داشته باشد تا برای همیشه در قلب و ذهن مردم دنیا باقی بماند. نتیجه کار هم شده یکی از خاطره انگیزترین لوگوهای دنیا که سر در اغلب پمپ بنزین ها و تعمیرگاه ها به چشم می خورد.
همانطور که از ظاهر لوگو برند شل معلوم است، طراح این برند یک صدف را برای ایده اصلی انتخاب کرده که اتفاقا با معنای شل (Shell) نیز هماهنگی بالایی دارد. شما را نمی دانم، ولی من که اولین بار وقتی لوگوی برند شل را دیدم، حسابی جا خوردم. هرچه باشد کسی انتظار ندارد یکی از بزرگترین برندهای صنعت عظیم نفت از یک صدف برای لوگو خودش استفاده کند. این دقیقا مثل آن است که یک بوکسور خشن از لوگو اسب تک شاخ روی پرچم مسابقه اش استفاده کند و انتظار داشته باشد همه با دیدنش وحشت کنند!
طراحی متفاوت و حتی تعجب برانگیز لوگو شل خیلی خوب اهمیت دنبال کردن رویاها را نشان می دهد. فرقی ندارد شما در چه کسب و کاری فعالیت دارید، در هر صورت باید برنامه ای برای دنبال کردن رویاهای تان داشته باشید و به آنها احترام بگذارید. وگرنه دست آخر شاید هیچ شانسی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین همه فن حریف پیدا نکنید.
صرف نظر از وجهه رویاپردازی لوگو شل، باید به معنای صدف نیز توجه کنیم. صدف ها معمولا به خاطر مروارید درون شان اهمیت زیادی دارند. به طوری که در صنعت ساخت جواهرات همیشه طرفدارهای پر و پا قرصی برای این نوع زیورآلات به چشم می خورد. برند شل هم با اسم و لوگوی منحصر به فردش سعی کرده خودش را مثل یک مروارید در دنیای کسب و کار نشان دهد. شما را نمی دانم، ولی اگر از من بپرسید بی تعارف می گویم برند شل خیلی خوب از عهده این کار برآمده و با خط پررنگ بین خودش و سایر رقبا فاصله انداخته است.
استارباکس: داستان یک پری دریایی!
خیلی از برندها برای پیدا کردن اسم هر راهی که فکرش را بکنید زیر و رو کرده و در نهایت هم نمی توانند آنطور که باید و شاید مشتریان را غافلگیرکنند. در این بین استارباکس وقتی قصد داشت اسمی برای برندش انتخاب کند، به معنای دقیق کلمه زد به خال. حتما می پرسید چطور؟ اجازه دهید سری به داستان لوگو این برند بزنیم تا متوجه تمام ماجرا شوید.
مطلب مرتبط: معنای پنهان لوگوی برندهای مشهور
استارباکس اسم برندش را از شخصیت محبوب کاراکتر اصلی داستان موبی دیک یعنی استارباک انتخاب کرد. ایده اصلی در این میان ایجاد حس انسانی و دوستی بیشتر در بین مشتریان این برند بود. برای اینکه چنین حسی به نهایت برسد، مدیران ارشد استارباکس برای طراحی لوگو هم سراغ همین افسانه رفتند و یک پری دریایی برای لوگوی شان انتخاب کردند.
باور کنید یا نه، استارباکس از زمانی که شروع به کار کرده، همیشه دوست داشته هویت پری دریایی داستان موبی دیک را بازنمایی کرده و انصافا هم در این زمینه چیزی کم نگذاشته است. آنها حتی برای انتخاب اسم نوشیدنی های منوی کافه های شان هم سراغ افسانه های قدیمی رفته اند. فکر می کنم حالا دیگر خیلی خوب درک کنید چرا استارباکس یکی از برندهای دوست داشتنی مردم در سراسر دنیاست و هیچ رقیبی حتی نزدیک آن هم نشده است.
اگر یادتان باشد ما بارها و بارها در روزنامه فرصت امروز از اهمیت طراحی پرسونای مشتری با شما حرف زده ایم. در این بین استارباکس پا را یک قدم فراتر گذاشته و یک پرسونای درجه یک هم برای خودش طراحی کرده است. مردم در چهارگوشه دنیا وقتی صحبت از پری دریایی می شود، معمولا موجوداتی خیالی و بی نهایت مهربان را تصور می کنند. استارباکس هم از همین تصور مشترک مردم استفاده کرده و مثل آب خوردن برندش را تبدیل به همان پری دریایی کرده که مردم آمادگی ذهنی پذیرشش را دارند. اینطوری هم مردم ذهنیت مثبت شان از پری دریایی حفظ شده، هم اینکه استارباکس رقبایش را در یک چشم به هم زدن از میدان به در کرده است. خب مگر یک لوگو چه مزیتی بیشتر از این برای یک برند باید داشته باشد تا بهترین المان بصری تاریخ لقب گیرد؟
توبلرون: شکلاتی با مزه کوه های برفی
شکلات یکی از ترکیب های جادویی در دنیا محسوب می شود. نمی دانم اولین بار چه کسی این فکر بکر به سرش زد که گیاه کاکائو را فرآوری کرده و شکلات دوست داشتنی از آن بسازد، اما بی برو برگشت بشریت یک تشکر بی نظیر به این آدم باهوش بدهکار است. برای خیلی از مردم روزی که بدون فرآورده های کاکائویی شروع شود، اصلا روز خوبی نیست. از هات چاکلت گرفته تا شکلات های بسته بندی، همه و همه به ساختن یک روز بهتر برای مردم در سراسر دنیا کمک می کند. وقتی هم صحبت از شکلات باشد، امکان ندارد ذهن آدم سراغ توبلرون نرود. خب در اینجا صحبت از شکلات هایی بی نهایت خوشمزه با فرمولی محرمانه است که هر کسی به آن دسترسی ندارد!
توبلرون همانطور که برای تهیه فرمول شکلات هایش حسابی خود را به دردسر انداخته تا بهترین کارخانه شکلات سازی دنیا شود، در زمینه برندسازی هم با یک لوگو عالی دل همه مشتریان را برده. برای اینکه متوجه ظرافت کار این برند شویم، باید اول از همه با شهر تاسیس اولین شعبه این کارخانه یعنی نزدیکی کوه مترهورن آشنا شویم. این قله در اروپا هیچ ویژگی خاصی ندارد، اما توبلرون از آن به عنوان نماد برندش استفاده کرده است. خب اگر به شما بگوییم شکلاتی جلوی روی تان است که از بهترین کاکائوهای دنیا تهیه شده و در دامنه کوه با شیوه ای محرمانه فرآوری شده است، آیا می توانید دست رد به آن بزنید؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «نه» قاطعانه شک برانگیز خواهد بود.
توبلرون شاید برای خیلی از مردم در آسیا و خاورمیانه برند مشهوری باشد، اما در اروپا و آمریکای شمالی در حد نوتلا اسم و رسم برای خودش دارد. نکته مهم اینکه علاوه بر بسته بندی جذاب و لوگوی چشم نواز این برند، شکل شکلات ها نیز دقیقا مثل رشته کوه است. اینطوری مشتریان به معنای واقعی کلمه لذت یک شکلات با طعم چشمه های زلال کوهستانی را می چشند؛ همینقدر ساده و در عین حال هیجان انگیز.
همانطور که می بینید، توبلرون کار خیلی عجیب و غریبی برای جلب نظر مشتریانش نکرده است. در عوض از یک ایده ساده یعنی استفاده از شهر زادگاه برندش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نهایت استفاده را برده است.
کوکاکولا: لوگویی برای تمام دوران ها
کوکاکولا برندی است که نوستالژی های کودکی و حتی بزرگسالی همه مردم در دنیا با آن گره خورده است. بعید می دانم کسی در دنیا باشد که در یک تابستان گرم از یک بطری کوکاکولا نهایت لذت را نبرده باشد. در دنیایی که نسل برندهای قدیمی یکی پس از دیگری منتقرض می شود، کوکاکولا از معدود برندهایی است که همچنان بدون توقف مسیر جلب نظر مشتریان را طی می کند.
مطلب مرتبط: چگونه لوگوی جذابی برای برندمان طراحی کنیم؟
اگر یک نگاه ساده به لوگو کوکاکولا انداخته باشید، هیچ چیز خاصی در آن به چشم نمی خورد؛ البته فقط در نگاه اول. فونت به کار رفته در این لوگو حالت قدیمی دارد، اما نه آنطور که آدم را یاد عهد یونان باستان بیندازد. در عوض کوکاکولا خیلی خوب حس نوستالژیک برای مشتریانش دارد و می تواند در یک چشم به هم زدن وضعیت بازار را زیر و رو کرده و دل مشتریان را ببرد.
اجازه دهید حالا که روی لوگو کوکاکولا زوم کرده ایم، کمی هم درباره ارتباط بین فونت این برند و بسته بندی محصولاتش با شما حرف بزنیم. اگر کمی با دقت بیشتر به لوگو و بسته بندی نوشابه های این برند نگاه کنید، خیلی زود متوجه شباهت نزدیک میان آنها می شوید. در واقع کوکاکولا برای اینکه طوری در ذهن مشتریان حک شود که به این سادگی ها یاد و خاطره اش از بین نرود، بسته بندی محصولاتش را شبیه همان انحناهای فونت لوگویش درآورده است. خب اگر برندی را سراغ دارید که برای طراحی لوگویش اینقدر ارزش قائل باشد، ما را هم بی خبر نگذارید!
از نظر روانشناسی رنگ ها، کوکاکولا با استفاده درست از رنگ قرمز در کنار سفید سعی کرده علاوه بر افزایش اشتهای مشتریانش به نوعی احساس آرامش هم به آنها بدهد. پس اگر شما هم دوست داشتید یک برند عالی در صنعت غذا یا خوراکی داشته باشید، حتما درس های طراحی لوگو کوکاکولا را آویزه گوش تان کنید.
ناسا: چه کسی ماجراجویی های فضایی را فراموش می کند؟
این روزها همه ناسا را به لوگو آبی و دایره ای شکلش می شناسند، اما بین سال های 1975 تا 1992 لوگو این سازمان به رنگ قرمز و با فونتی که به «کرم گونه» مشهور بود تغییر شکل داد. باور کنید یا نه، در آن زمان خیلی از کارشناس ها این طراحی لوگو را جسورانه و آینده نگری محض می دانستند. هدف ناسا هم نشان دادن سرسختی یک کرم در رسیدن به هدفش بود (امیدوارم خیلی حال تان را به هم نزده باشیم!).
بی شک حتی تیم های فوتبال بزرگی مثل رئال مادرید یا منچستر سیتی هم در طول زمان اشتباهاتی را مرتکب شده و شکست های سنگینی می خورند. در این بین ناسا هم اگرچه یک تیم فوتبال نیست، اما یک استثنای کلی محسوب نمی شود. ناسا بعد از نزدیک به 20 سال متوجه اشتباهش از نظر برندسازی شد و خیلی زود در صدد جبران اشتباهش برآمد. اولین کاری هم که در این شرایط کرد، بازگرداندن همان لوگوی قدیمی و دوست داشتنی بود. خب وقتی شما یک ترکیب برنده در تیم تان دارید، چرا الکی به آن دست می زنید و کار خودتان در بازار را سخت می کنید؟
سوال بالا شاید جواب خیلی ساده ای داشته باشد، اما در عین حال درس بزرگ برندینگ از ناسا محسوب می شود. لوگو نوستالژیک ناسا با آن پس زمینه کهکشانی اش خیلی خوب روحیه ماجراجویانه و عطش پیدا کردن سیارات دور دست را نشان می دهد. دقیقا به همین خاطر هم سال های سال است که یک نفر هم فکر تغییر این لوگو به سرش نزده است. اگر شما هم یک لوگو عالی برای برندتان دارید که مشتریان عاشقش هستند، اصلا لازم نیست جوگیر شده و بی خودی آن را تغییر دهید. در عوض سعی کنید تا جایی که می شود از همان لوگوی محبوب تان استفاده کنید تا مشتریان راضی و خوشحال باقی بمانند.
آی بی ام: لوگویی برای خوره های کامپیوتر
آی بی ام (IBM) آنقدر در دنیای کامپیوتر و محصولات دیجیتال سری در میان سرها دارد که اصلا لازم نیست آن را به شما معرفی کنیم. خاطره خیلی از مردم از کار با کامپیوتر، به غیر از محصول خاطره انگیز ویندوز، با کامپیوترهای آی بی ام گره خورده است. این یعنی آی بی ام دست کم از نظر سابقه کاری از همه رقبایش جلوتر است. البته این امر باعث نشده تا مدیران این برند کلا بی خیال برندینگ شوند. در عوض آنها یکی از نوآورانه ترین لوگوهای زمان خودش را طراحی کردند. این لوگو با فونت درشت و خط های هشتگانه زمانی نشانه آینده نگری و ذهنیت نوآور برند آی بی ام بود. قبول دارم از آن زمان تا به حال خیلی چیزها عوض شده، اما هنوز هم که هنوز است اسم و لوگو آی بی ام با نوآوری در دنیای کامپیوتر گره خورده است.
وقتی شما یک لوگوی قدیمی برای برندتان دارید، لازم نیست همیشه فکر و ذهن تان به تغییر یا به روز رسانی آن باشد. گاهی اوقات همین فاکتور قدمت یک لوگو به تاثیرگذاری اش کمک می کند. اگر شک دارید کافی است یکبار به لوگو آی بی ام نگاه کنید و سعی کنید یاد خاطرات خوش دهه 80 یا 90 میلادی تان نیفتید (البته اگر سن تان به آن زمان قد می دهد).
مطلب مرتبط: طراحی لوگو به شیوه برندهای بزرگ
صرف نظر از فاصله میان حروف در لوگو آی بی ام، طرح برجسته آن به نوعی بیانگر اعتماد به نفس و اقتدار این برند است. این یعنی لوگو آی بی ام ترکیبی از نوآوری و احساس اقتدار است و خیلی خوب می تواند نظر هر کاربری در دنیای کامپیوترها را جلب کند.
پلی استیشن: یک لوگو برای تجربه بی پایان سرگرمی
تفریح و سرگرمی برای خیلی ها مهمترین بخش زندگی محسوب می شود. از آن بخش هایی که می شود به امید یک لحظه از آن ساعت ها کار و سختی را به جان خرید. در این بین سونی خیلی خوب اهمیت یک تفریح به روز و دیجیتال را درک کرده است. ایده اصلی پلی استیشن یا به قول خودمان ایستگاه بازی هم از همین جا شروع شد. در دنیای دیجیتال کمتر کسی دنبال سرگرمی های کلاسیک است. در این بین پلی استیشن و ایکس باکس نسل جدید و دیجیتالی سرگرمی ها را پیش روی مردم قرار داده اند.
شما را نمی دانم، ولی برای من که لوگو پلی استیشن با خاطرات شیرین کودکی و هیجان بازی های جدید گره خورده است. شاید فکر کنید چرا یک برند باید از لوگویی سه بعدی با دو حرف P و S استفاده کند. آن هم برندی که هدف اصلی اش سرگرم کردن مردم است. هرچه باشد انتظار یک لوگو پیچیده با تم بازی های هیجان انگیز خیلی منطقی تر به نظر می رسد. ایده پلی استیشن در این میان اما خیلی جسورانه تر از این حرف ها بود. تا یادمان نرفته بگوییم اولین سری کنسول های این شرکت در دهه 90 میلادی عرضه شد. در این زمان انیمیشن به معنای امروزی کمتر به چشم می خورد و داستان اسباب بازی ها اولین فیلم سینمایی سه بعدی محسوب می شد. با این حساب جای تعجب ندارد که دست اندرکاران سونی پیش خودشان فکر کرده باشد یک لوگو سه بعدی می تواند حسابی مشتریان را هیجان زده کند.
ریسک کردن در زمینه طراحی لوگو هیچ وقت ایده بدی نیست. البته به شرط اینکه شما بدانید دقیقا چه کاری دارید انجام می دهید، در غیر این صورت بدون هیچ مقدمه ای سقوط آزاد برندتان شروع می شود. به هر حال کسی در بازار با شما شوخی ندارد و عاشق برندتان هم نیست. پس اگر ایده ای طلایی برای طرح جسورانه لوگوی تان نداشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ترکیب رنگ های قرمز، آبی، زرد و سبز در لوگو پلی استیشن به خوبی تنوع رنگ های اصلی را نشان می دهد. یک پیام مهم در این ترکیب رنگ تعهد شرکت به جلب نظر تمام علاقه مندان به بازی های دیجیتال با هر سلیقه و نظری است. بی شک نگاهی کوتاه به عناوین مختلف بازی هایی که برای کنسول پلی استیشن عرضه می شود، به راحتی تحقق این وعده را نشان می دهد، مگر نه؟
مسابقات المپیک: لوگویی بین فرهنگی با پیامی درجه یک!
مسابقات المپیک همیشه با قهرمان های برجسته و تجربه لحظات شیرین در ذهن مردم تداعی می شود. از آنجایی هم که این مسابقات هر چهار سال یکبار برگزار می شود، هیچ وقت برای مردم تکراری نشده و همیشه جذابیتش را حفظ می کند. امیدوارم توضیح مختصر ما خیلی شما را به حال و هوای دنیای قهرمانی نبرده باشد، چراکه اصل کار ما با لوگوی جذاب این مسابقات است. اگر بخواهیم بدون حاشیه برویم سر اصل مطلب، پنج حلقه به هم متصل با رنگ های مختلف سمبل پنج قاره جهان هستند که با ظرافت خاصی در قالب رنگ ها قرار گرفته است. ایده اتصال حلقه ها به هم نیز در نوع خودش جالب است.
از آنجایی که مسابقات المپیک در اصل برای ایجاد همبستگی و احساس نزدیکی در میان مردم دنیا طراحی شده، در لوگو این مسابقات هم حلقه ها به هم متصل شده اند تا یک حرکت دسته جمعی و اتحاد جهانی را بازنمایی کنند. اگر این طوری به ماجرا نگاه کنیم، لوگو مسابقات المپیک نه تنها از مد افتاده نیست، بلکه با ظرافت بالایی طراحی شده تا در همه فرهنگ های مختلف دنیا پیام یکسانی مبنی بر همبستگی و اتحاد داشته باشد. پس اگر شما هم دوست دارید لوگوی برندتان یک پیام جهانی داشته باشد، می توانید از نکات مربوط به طراحی لوگو مسابقات المپیک استفاده کنید تا تجربه ای تکرارنشدنی برای مشتریان تان بسازید!
مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار
مارول: لوگویی با تم ابرقهرمانی
لوگو فعلی مارول اوایل هزاره جدید میلادی رونمایی شد و به معنای واقعی کلمه یک شاهکار تمام عیار در سبک مینیمالیسم است. اجازه دهید قبل از اینکه برای فهمیدن معنای مینیمالیسم سراغ گوگل بروید، یک توضیح خودمانی به شما بدهیم. مینیمالیسم به سبکی در عرصه هنر، به ویژه هنرهای بصری، اشاره دارد که حذف جزییات غیرضروری و سادگی را در کانون توجه قرار می دهد. وقتی هم از لوگو مینیمال حرف می زنیم، در واقع همین وضعیت را مد نظر داریم.
لوگو مارول خیلی جزییات پیچیده ای ندارد. فقط اسم همین برند است با ترکیب رنگ قرمز و سفید. اگر شما از آن دسته کارآفرینانی هستید که رنگ قرمز را فقط مخصوص برندهای صنعت فست فود می دانید، احتمالا از انتخاب مارول حسابی شوکه خواهید شد. کاری که مارول در اینجا انجام داده، ترکیب کردن احساس قدرت با نوعی اضطرار است. قدرت این لوگو در حروف بزرگ به کار رفته در آن نمایان است. در حالی که چسبیده بودن این حروف به هم احساس عجله و اضطرار را تداعی می کند. خب هرچه باشد از یک ابرقهرمان همه فن حریف هم انتظار می رود همیشه در صحنه باشد و خیلی زود خودش را سر صحنه جرم و جنایت حاضر کند. با این حساب مارول در طراحی لوگوی خودش حسابی سنگ تمام گذاشته و بی برو برگشت همه را عاشق کارش کرده است.
یکی از تغییرات جدید لوگو مارول حذف عبارت کامیکس از بخش پایین آن است. این امر با هدف توسعه هویت و بهبود ذهنیت علاقه مندان به دنیای ابرقهرمانی از مارول صورت گرفت. امروزه مارول فقط یک شرکت انتشار کمیک های ابرقهرمانی نیست، بلکه فیلم و سریال های کوتاه هم می سازد. دقیقا به همین خاطر در لوگوی این برند عبارت کامیکس جای خودش را به مارول خالی داده است تا نشان دهد محصولات این برند دوست داشتنی دیگر فقط محدود به کتاب های کمیک نیست.
گوگل: هر روز ساده تر از دیروز!
لوگو گوگل از آن دست لوگوهایی است که بی نهایت ساده و سرراست است. این لوگو از زمان انتشار در دهه 90 میلادی سال به سال ساده تر شده و امروزه یکی از مینیمال ترین لوگوهای دنیا را شکل داده است. شاید فکر کنید این امر کاملا اتفاقی است، اما نظر ما کاملا متفاوت است. گوگل همیشه سعی داشته بهترین خدمات را به ساده ترین شکل ممکن پیش پای کاربران قرار دهد. نتیجه اش هم شده یک دنیا کاربر و طرفدار دو آتیشه برای برندش. در این بین لوگو گوگل آخرین بار سال 2015 آپدیت شد و یکی از ساده ترین طراحی های دنیا را به نمایش گذاشت.
هدف از طراحی ساده و بی دردسر لوگو گوگل نشان دادن پیام اصلی این شرکت غول پیکر یعنی ارائه همه نوع خدمات دیجیتال به کاربران است. قبول دارم این ادعا خیلی عجیب و گزاف به نظر می رسد، اما با نگاهی حتی سطحی به دامنه خدمات گوگل خیلی خوب می شود موفقیت این برند دوست داشتنی را تایید کرد.
آپدیت جدید لوگو گوگل وضعیت نمایش آن برای کاربران دستگاه های مختلف را به معنای واقعی کلمه ساده تر از هر زمان دیگری کرده است. این روزها شما لازم نیست حتما پای کامپیوترتان نشسته باشید تا لوگوی گوگل را بی کم و کاست مشاهده کنید، بلکه این لوگو طوری طراحی شده که با مانیتورهای بزرگ رایانه های آخرین سیستم هماهنگی داشته باشد، هم در صفحات کوچک تر گوشی های هوشمند کاملا زیبا و چشم نواز نشان داده شود.
بی شک وقتی صحبت از گوگل می شود، همه انتظار نوآوری های عجیب و غریب را دارند. با این حال استراتژی گوگل، دست کم درباره لوگو کاملا متفاوت از دیگران است. این یعنی گوگل هیچ طرح عجیب و غریب یا انقلابی برای لوگوش خودش ندارد. دقیقا به همین خاطر هم خیلی خوب در ذهن کاربران باقی مانده و بازار موتورهای جست وجو را قبضه کرده است. اگر شما هم دوست دارید یک لوگو بی نهایت ساده و به یاد ماندنی داشته باشید، الگوبرداری از گوگل و تجربه عالی آن در زمینه حفظ هسته مرکزی لوگویش بی برو برگشت شما را محبوب دل مشتریان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: نقش رنگ ها در هنر طراحی لوگو
مرسدس بنز: برندی برای همه شرایط
لوگوی بنز برای اولین بار از روی طرحی که پدربزرگ کارل بنز، بنیانگذار برند بنز، برای خانه قدیمی شان طراحی کرده بود الهام گرفته شد. این طرح یک معنای دقیق و روشن برای خانواده بنز داشت که وحدت تمام اعضای خاندان را نشان می داد. از نظر کارل بنز این لوگو علاوه بر معنای شخصی که برای اعضای خاندان بنز داشت، نشان دهنده تنوع محصولات این شرکت بر روی زمین، هوا و آب بود. به زبان خودمانی، سه پره این لوگو در واقع به سه بخش زمین یعنی خشکی، دریا و آسمان اشاره دارد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که همین بلندپروازی در طراحی لوگو کافی است تا تمام مردم دنیا عاشق بنز و محصولاتش شوند، مگر نه؟
اگر به لوگو بنز با دقت نگاه کنید، تمام بخش ها و زاویه های آن طرح سه بعدی دارد. این ایده بعدا به لوگو بنز اضافه شده، اما اصلا اتفاقی نبوده است. هدف اصلی در این میان نشان دادن شجاعت بنز برای نوآوری و تبدیل ایده های روی کاغذ به محصولاتی واقعی است. حتما می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ جواب ما برای این سوال کاملا ساده و سرراست است؛ همه طرح ها معمولا مکتوب و دو بعدی هستند. حالا لوگو بنز با حالت سه بعدی این پیام را به مخاطب می دهد که هر ایده ای را در کسری از ثانیه تبدیل به واقعیت و محصولی جذاب خواهد کرد؛ به همین سادگی!
اینستاگرام: لوگویی از جنس دنیای دیجیتال
لوگو اینستاگرام اگرچه یکبار تغییرات اساسی داشته، اما المان دوربین در آن ثابت باقی مانده است. دلیل آن هم اشاره به هدف اصلی این شبکه اجتماعی یعنی ترغیب کاربران به ثبت و به اشتراک گذاری تصاویر است. اگر قرار بود جام قهرمانی برای طراحی دقیق و هدفمند لوگو به یک برند اعطا شود، بی شک اینستاگرام در رتبه نخست قرار می گرفت. این برند خیلی خوب هدف اصلی اش را در قالب یک لوگو زیبا و جذاب طراحی کرده است. جالبتر اینکه کاربران هم مشکل چندانی برای فهم معنای این لوگو ندارند. همه این عوامل دست در دست هم داده تا اینستاگرام را تبدیل به یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در میان کاربران کند. خب وقتی با برندی مواجه هستیم که حتی برای طراحی لوگوی خودش هم اینقدر وسواس و دقت به خرج می دهد، مگر می شود عاشقش نشد؟
اینستاگرام نشان داده برای میخکوب کردن مخاطب هدف لازم نیست طرح های خیلی عجیب و غریب در سر داشت. در عوض باید خیلی رُک و پوست کنده رفت سراغ پیام اصلی برند و آن را بدون کم و کاست پیش روی مخاطب قرار داد. این طوری هم باعث سردرگمی مخاطب هدف نمی شوید، هم اینکه خیلی زود مشتریان به شما عادت خواهند کرد.
مطلب مرتبط: معمای طراحی لوگوی مناسب برای برند
سخن پایانی
همانطور که در مقاله قبلی قول داده بودیم، اینجا لوگو بقیه برندهایی که ارزش بررسی و یادگیری نکات حرفه ای را داشت با هم بررسی کردیم. حالا نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید آستین ها را بالا بزنید و از تجربه برندهای این مقاله برای طراحی یک لوگو درجه یک استفاده کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای یادگیری ایده های طلایی در طرای لوگو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای به ذهن تان رسید، لطفا خجالت را کنار گذاشته و همین جا آن را با ما در میان بگذارید.
منابع: