آمازون در طول دو دهه اخیر به عنوان یک برند نوآور شهرت بسیار زیادی برای خودش به هم زده است. به طوری که بسیاری از مردم بدون توجه به تخفیف ها یا خدمات دیگر فروشگاه های آنلاین یک راست از این برند خرید می کنند. بی شک این دستاورد مهم به این سادگی ها به دست نیامده است. با این حال برای کارآفرینان و برندهای مختلف این مسئله چندان مهم نیست. در عوض آنها دنبال کسب سود از طریق همکاری با آمازون هستند. سوال کلیدی در این میان مزایای همکاری با آمازون است. به زبان خودمانی، آیا فروش محصولات در آمازون ارزشش را دارد؟
بی شک بسیاری از کارآفرینان در همان نگاه نخست کلی از مزیت های ضمنی مربوط به همکاری با آمازون را لیست خواهند کرد. با این حال این تمام ماجرا نیست. شما باید درک درستی از اوضاع برای یک همکاری بلندمدت و همراه با سود فراوان داشته باشید. این کار دقیقا مثل بررسی پیشنهادات کاری از سوی یک کارآفرین حرفه ای است. بی شک اگر شما اولین پیشنهاد همکاری را قبول کنید، شانس تان برای موفقیت کاهش می یابد. پس باید نیم نگاهی به نقاط ضعف یا ایرادات یک استراتژی (در اینجا فروش محصولات در آمازون) داشته باشیم. این امر به شما فرصت خوبی برای بررسی هرچه دقیق تر شرایط خواهد داد.
شما در نهایت این مقاله موفق به داوری درست درباره ارزش همکاری با آمازون و فروش محصولات تان در آن خواهید شد. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری ویژه بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. اگر شما هم دوست دارید یک بار برای همیشه به این سوال کلیدی پاسخ دهید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. ما در ادامه با یک بررسی دقیق و بی طرفانه به شما کمک می کنیم تا تصمیم نهایی در این رابطه را بگیرید.
صحبت از مزایای یک استراتژی یا تصمیم همیشه برای کارآفرینان شیرین تر از نقاط ضعفش است. اینطوری آدم دست کم در ابتدای راه کمی امیدوار خواهد شد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز سراغ بررسی مزایای فروش در آمازون در وهله نخست رفته ایم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار بهتری از فرآیند تولید محتوا و فروش در آمازون داشته باشید.
مطلب مرتبط: داستان موفقیت آمازون؛ درس هایی برای کارآفرینان
باور کنید یا نه، آمازون دیگر صرفا یک فروشگاه آنلاین نیست. در عوض یک موتور جست وجو برای یافتن محصولات مورد نیاز هم محسوب می شود. از این نظر آمازون رقیبی جدی برای گوگل محسوب می شود. به طوری که درآمد تبلیغاتی آمازون سایه به سایه گوگل پیش می رود. همه این نکات باید برای شما اهمیت روزافزونی داشته باشد؛ چراکه جهت گیری به سوی موفقیت در راستای تولید محتوا را نشان خواهد داد. این امر فراتر از صرف فروش در آمازون خواهد بود.
ما در ادامه سعی می کنیم نشان دهیم از دل همکاری با آمازون چه مزایایی نصیب شما و برندتان می شود. پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم.
فروش بیشتر
اولین و شاید واضح ترین مزیت مربوط به همکاری با آمازون در قالب فروش بیشتر معنا پیدا می کند. خب هر برندی که سراغ فروش آنلاین محصولاتش می رود، در وهله نخست افزایش فروش را در کانون توجه قرار می دهد. این امر به آنها کمک می کند تا فرآیند تولید محتوا را به بهترین شکل ممکن جلو برده و میزان فروش شان را نیز افزایش دهند.
شاید پیش خودتان فکر کنید استفاده از عبارت «تولید محتوا» در این بخش کمی عجیب باشد. خب در این صورت باید یک توضیح دقیق به شما دهیم. این مسئله به شما نشان می دهد چقدر می توانید روی گزینه های جانبی در فرآیند فروش حساب باز کنید. ماجرا از این قرار است که تولید محتوا در آمازون در واقع به صفجه مخصوص هر محصول در این پلتفرم اشاره دارد. اگر شما محتوای تولیدی خوبی داشته باشید، محصول تان بیشتر در چشم خواهد بود.
مسئله ای که در این میان به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک می کند، همکاری با آمازون برای بیشتر دیده شدن محصولات تان است. بسیاری از برندها تا سال های سال حتی اگر بهترین محصولات دنیا را هم تولید کنند، فرصت زیادی برای دیده شدن در بازار ندارند. به همین خاطر یک راهکار ایده آل در این میان تلاش برای همکاری با برندهای بزرگ است.
اگر دقت کرده باشید، بسیاری از برندهای کوچک همیشه دوست دارند اسم شان در کنار برندهای بزرگ و معتبر بیاید. این امر به آنها کمک می کند تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب داشته باشند. به علاوه، در این میان به مرور زمان مشتریان نیز به اسم آنها عادت خواهند کرد.
این دقیقا همان مسئله ای است که همکاری با آمازون برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از برندها نه برای فروش بیشتر، بلکه معرفی برندشان به سراغ آمازون می روند. پس باید این مسئله کلیدی را در کانون توجه قرار دهید.
توسعه جهانی کسب و کار
آیا تا حالا به سرتان زده کسب و کارتان را فراتر از مرزهای ملی توسعه دهید؟ بی شک رقابت با برندهایی مثل تویوتا یا اپل برای هر کارآفرینی نوعی رویا محسوب می شود. این امر نشان دهنده توسعه مناسب یک برند است. خب یک کسب و کار محلی که نمی تواند با غول های بازار سرشاخ شود!
مطلب مرتبط: تکنیک های فروش محصولات در آمازون
توسعه کسب و کار فقط با حرف امکان پذیر نیست. اگر شما واقعا به دنبال تحقق این هدف هستید، باید کمی به خودتان سخت گرفته و ماجرا را دقیق تر دنبال کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا کمی هم که شده مسیر توسعه کسب و کار را در واقعیت طی کنید.
همکاری با آمازون به شما کمک می کند تا بدون هیچ حاشیه یا هزینه اضافه ای مسیر توسعه جهانی برندتان را سرعت بخشید. خب آمازون این روزها در همه کشورهای دنیا محصولات مختلف را به فروش می رساند. بنابراین اگر شما در قالب همکاری با آمازون وارد میدان شوید، بدون اینکه نیازی به تاسیس شعبه یا نمایندگی در یک کشور داشته باشید، محصولات تان را فراسوی مرزهای ملی به فروش خواهید رساند.
این روزها بسیاری از خرده فروشی های آنلاین در سراسر دنیا مثل علی بابا از استراتژی آمازون استفاده می کنند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از یک استراتژی برنده در این میان است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب داشته و کارتان را نیز ساده تر دنبال کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار راه حل های ساده هستیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی ساده تر مسیر توسعه کسب و کار را طی کنید. به همین خاطر همکاری با آمازون، صرف نظر از میزان فروش، به شما برای توسعه کسب و کارتان کمک خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و محصولات تان در آمازون را سر و سامان دهید.
هزینه های بازار به مراتب کمتر
هزینه های بازار در واقع به مقدار پولی اشاره دارد که برای عرضه محصولات در بازار باید از جیب پرداخت کنید. این امر می تواند فشار مالی بسیار بزرگی برای کسب و کارها بوده و شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای سخت کند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بد نیست گاهی اوقات به فکر کاهش هزینه های بازار باشید.
بی شک وقتی هزینه های بازار به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، مقرون به صرفه بودن حضور در بازار به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. اصلا به همین خاطر خیلی از برندها قید فعالیت در یک بازار را می زنند. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای شناسایی موقعیت های کاهش هزینه است.
آمازون یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش هزینه های بازار محسوب می شود. درست به همین خاطر ضروری است تا از این گزینه به سود خودتان استفاده کنید.
ماجرا از این قرار است که آمازون نه تنها هزینه انبارداری بی نهایت کمی از شما می گیرد، بلکه سیستم جمع آوری محصولاتش نیز کاملا هوشمند است. بنابراین شما می توانید با خیال راحت محصولات تان را تحویل این برند داده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
قبول دارم در طول سال های اخیر شکایت های بسیار زیادی در رابطه با دیرکرد مربوط به تحویل سفارشات یا آسیب به مرسولات از سوی آمازون گزارش شده است. با این حال آمازون هنوز هم محبوب ترین فروشگاه آنلاین دنیا محسوب می شود. پس ضروری است تا اوضاع تان را با توجه به این محبوبیت روزافزون سر و سامان دهید.
یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار همکاری های پرسود هستیم. پس اگر فکر می کنید چنین همکاری یا کاهش هزینه های بازار برای شما امکان پذیر نیست، اصلا نباید به زور خودتان را مجبور به همکاری با آمازون کنید. این امر می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه داشته یا حتی اوضاع تان در بازار را نیز حسابی به هم بریزد.
فراموش نکنید، در دنیای امروز رقبای زیادی برای شما در بازار وجود دارد. پس شاید کاهش هزینه ها تنها راهکارتان برای باقی ماندن در کورس رقابت باشد. این یعنی باید کمی دقیق تر ماجرای همکاری با آمازون را سبک و سنگین کنید.
خداحافظی با مرجوعی محصولات
آمازون یکی از خرده فروشی هایی است که خدمات بسیار خوبی به مشتریانش می دهد. یکی از مهمترین حوزه های مربوط به خدمات مشاوره خرید است. اگر دقت کرده باشید، اغلب مردم دنیا برای خرید آنلاین دائما نگرانی و دغدغه دارند. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه می ترسم آن محصولی که دوست دارم به دستم نرسد یا اینکه کیفیت تصاویر محصول با ظاهر واقعی اش فرق داشته باشد. این نکات تردیدهای زیادی برای یک خرید خوب را به همراه دارد. به همین خاطر اغلب اوقات مشتریان ترجیح می دهند خرید حضوری را حتی با قیمت بالاتر تجربه کنند.
مطلب مرتبط: چطور در آمازون درآمدزایی کنیم؟
نوآوری ویژه آمازون در این میان تضمین کیفیت محصولات به مشتریان است. البته این امر فقط با حرف صورت نمی گیرد (خب چه کسی به حرف های بی سر و ته برندها توجه می کند؟). در عوض همه چیز با راه اندازی یک سیستم مشاوره خرید صورت می گیرد. در این سیستم شما امکان گفت وگو با هوش مصنوعی برای تصمیم گیری درباره یک محصول را دارید. حتی اگر نیاز باشد، این ابزار شما را به مشاوره برند موردنظر هم وصل خواهد کرد. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر می شود بنابراین دیگر نیاز نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید.
اگر برند شما در طول سال های اخیر دائما با مشکل مرجوعی محصولات رو به رو بوده است، دیگر جای نگرانی نیست؛ چراکه شما می توانید بدون هیچ مسئله جدی کارتان را پیش برده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. آمازون هم مثل شما اصلا میانه خوبی با مرجوعی محصولات ندارد. خب در این میان هزینه دریافت دوباره محصول و از همه مهمتر نارضایتی مشتریان اصلا قابل توجیه نیست. به همین خاطر توجه اصلی این برند بر روی ارائه خدمات جانبی خوب به منظور تضمین خرید مناسب است. به طوری که دیگر جایی برای مرجوعی باقی نماند.
یادتان باشد، در دنیای کنونی هر برندی که بتواند تعداد مرجوعی را کاهش دهد، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. این امر به شما کمک خواهد کرد تا تعداد مشتریان وفادارتان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید. خب مردم در دنیای کنونی که به خرید از یک برند با کلی مرجوعی ترغیب نمی شوند. پس شما باید این نکته را در کانون توجه قرار دهید وگرنه کارتان حسابی گره می خورد.
نقاط ضعف فروش در آمازون
حالا که برخی از مهمترین مزیت های فروش در آمازون را به اتفاق هم بررسی کردیم، بد نیست نیم نگاهی به نقاط ضعف یا دردسرهای آن هم داشته باشیم. خب هیچ کاری در این دنیا به طور کامل همراه با شادی و خوشی نیست. به همین خاطر شما می توانید همیشه انتظار نقاط تاریک هر ماجرایی را هم داشته باشید. این امر نه تنها دردسرهای زیادی برای تان به همراه ندارد، بلکه در صورت بررسی درست افق خوبی به منظور تصمیم گیری به شما خواهد داد.
مشکل از جایی شروع می شود که کارآفرینان به طور آگاهانه مشکلات مربوط به یک استراتژی را مورد بی توجهی قرار می دهند. آن وقت هر چقدر هم در بازار تلاش کنند، دیگر فرصتی برای بهبود اوضاع نخواهند یافت. ما در این بخش سعی می کنیم با نمایش نکات منفی همکاری با آمازون به شما در این رابطه کمکی هرچند کوچک نماییم. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش مقاله را نیز پشت سر بگذاریم.
رقابت بی نهایت زیاد
چه کسی دوست دارد در جایی که رقابت بی حد و حصری بر سر مشتریان جریان دارد، حضور پیدا کند؟ این مسئله ای است که در طول سال های اخیر برای بسیاری از کارآفرینان مشکل ساز شده است. خب همه مردم دنیا دوست دارند بدون فشار و استرس کارشان را پیش ببرند. بنابراین اگر شما همیشه حواس تان به رقابت و خطر حذف از بازار باشد، هیچ وقت نمی توانید از حضورتان در بازار لذت کافی را ببرید.
اولین و شاید مهمترین مشکل در رابطه با همکاری با آمازون سطح بالای رقابت در این فضاست. این یعنی شما احتمالا بعد از ورود به آمازون حتی یک روز هم آسایش نخواهید داشت. پس اگر خدمات پس از فروش یا جانبی برندتان در سطح خوبی قرار ندارد، بد نیست همین حالا دور همکاری با آمازون را خط بکشید؛ چراکه حسابی برای تان دردسرساز می شود.
یادتان باشد، آمازون سر رضایت مشتریان با کسی شوخی ندارد. پس اگر فکر کرده اید می توانید بدون دردسر کارتان در این رابطه را جلو برده و به هیچ نکته جانبی هم فکر نکنید، سخت در اشتباهید. مسئله کلیدی در این میان تلاش برای انطباق با سطح رقابت در آمازون است.
درست به همین خاطر معمولا کسب و کارهای تازه وارد یا برندهایی که در مقیاس بی نهایت خُرد فعالیت دارند، یک روز خوش هم در آمازون نمی بینند.
شاید خیال کنید ما در این بخش راهکاری برای حجم بالای رقابت در آمازون داریم. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه این ویژگی اصلی فعالیت در آمازون است و راه فراری هم از آن نیست. پس باید کمی خودتان را بیشتر آماده کنید تا دست کم رقیب دندان گیری برای برندهای بزرگ بازار باشید. وگرنه خیلی زود از گردونه رقابت حذف خواهید شد.
کارمزدهای بالای فروش
آمازون در راه رضای خدا خدمات فروش به برندها نمی دهد. در عوض انتظار دارد سهمی از سود نهایی به خودش برسد. این امر نه تنها دلخواهانه نیست، بلکه پیش از واریز وجه مربوط به فروش از حساب تان کسر می شود. بنابراین شما سود بی دردسری از دل آمازون به دست نمی آورید. گاهی اوقات مالیات و هزینه های جانبی فروش در آمازون به قدری بالا می رود که سود چندانی برای برند باقی نخواهد ماند. به همین خاطر اگر شما حاشیه سود خوبی برای محصولات تان در نظر نگیرید، آمازون یک روز خوش هم برای تان باقی نمی گذارد.
مطلب مرتبط: فروش محصولات در آمازون با راهکارهای حرفه ای
مسئله ای که در رابطه با حاشیه سود وجود دارد، ضرورت توجه به سطح رقابت است. این یعنی شما نمی توانید حاشیه سود بالا یا به زبان دیگر قیمت بی نهایت زیاد در نظر بگیرید. این امر می تواند برای تان حسابی دردسرساز شود. پس بهتر است کمی هم که شده به فکر وضعیت مشتریان و انتظارات شان از برندتان باشید.
اگر یک دقیقه هم که شده خودتان را جای مشتریان قرار دهید، به خوبی متوجه ضرورت کاهش هزینه ها می شوید. خب مشتریان که پول شان را از سر راه نیاورده اند تا پای کسب و کار شما هدر دهند. در عوض نکته ای که باید همیشه مد نظر قرار دهید، ضرورت استفاده از قیمت های رقابتی است. این مسئله می تواند همکاری شما با آمازون را تحت تاثیر قرار دهد.
بی شک همکاری با آمازون مزایای خاص خودش را دارد، اما نباید فکر کنید در این مسیر هیچ مشکلی پیش روی تان نیست. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه با عجله همکاری تان را شروع کنید، به فکر جزییات مختلف ماجرا هم باشید. اینطوری دست کم یک انتخاب درست و منطقی را تجربه می کنید. به طوری که دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با تصمیم و عواقب آن نخواهید بود.
دردسرهای مدیریت سفارشات
آمازون برای مدیریت سفارشات استراتژی خاص و گاهی پیچیده خودش را دارد. این استراتژی بر روی همکاری و در عین حال تلاش برای استقلال از واسطه ها جریان دارد. مثلا آمازون دوست دارد خودش سفارشات را به دست مشتریان برساند. با این حال در برخی از بازارها این کار برای آمازون صرفه اقتصادی نداشته و اقدام به همکاری با سیستم های محلی می کند. این درست همان جایی است که مدیریت سفارشات برای برندها دردسرساز می شود؛ چراکه آمازون به این سادگی اطلاعات مربوط به سفارشات و وضعیت شان را در اختیار یک کارآفرین قرار نمی دهد.
بی شک استراتژی آمازون حرص بسیاری از کارآفرینان را درآورده، اما هنوز هم نشانه ای از عقبگرد آمازون در این رابطه به چشم نمی خورد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای همکاری با آمازون گاهی اوقات باید اعصاب فولادی داشته باشید؛ چراکه به این سادگی نمی توانید وضعیت مرسولات را پیگیری کرده و حتی با مشتریان ارتباط مستقیم داشته باشید.
بی شک برندهایی که در ابتدای راه هستند، در صورت مواجهه با کوچک ترین اعتراضی از سوی مشتریان باید به سرعت خدمات پس از فروش ارائه کنند. این در حالی است که آمازون ظاهرا خودش یک مانع بزرگ در این مسیر محسوب می شود. به طوری که شما به این سادگی فرصت ارائه این خدمات از درون پلتفرم آمازون را ندارید. اگر هم بخواهید خارج از این فضا با مشتریان ارتباط برقرار کنید، اصلا بعید نیست آمازون شما را مورد بی مهری قرار داده یا حتی بن کند.
قبول دارم استراتژی آمازون در این رابطه کمی عجیب به نظر می رسد، اما نباید فراموش کنید که مسئله امنیت اطلاعات مشتریان در سال های اخیر بی نهایت مهم بوده است. به طوری که شما دیگر نمی توانید به این سادگی به اطلاعات مربوط به مشتریان دسترسی داشته باشید. البته بخش دیگری از ماجرا نیز مربوط به تلاش بی وقفه آمازون برای حفظ مشتریانش است. این یعنی آمازون گاهی اوقات از قصد جلوی ارتباط راحت شما با مشتریان را می گیرد تا یک وقت آنها را از آمازون بیرون نبرید.
آمارهای پیچیده و نامفهوم
کارآفرینان همیشه دوست دارند سر و کارشان با اطلاعات دقیق باشد. به طوری که به سادگی فرصت تحلیل آن اطلاعات برای بهبود کارشان را داشته باشند. این درست همان جایی است که آمازون ادعاهای زیادی دارد، اما هیچ کدام از آنها با واقعیت هماهنگ نیست. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آمارهای ارائه شده از سوی آمازون برای کارآفرینان نباید خیلی جدی گرفته شود. از طرف دیگر این مسئله نیاز شما به همکاری با یک ابزار یا موسسه ثالث را افزایش می دهد. ترجمه ساده این عبارت افزایش هزینه های بازاریابی و فروش تان خواهد بود.
قبول دارم آمازون گزینه ای نیست که به این سادگی امکان گذشتن از آن وجود داشته باشد، اما شما باید به فکر توجه به جزییات این مسئله نیز باشید؛ چراکه چالش های زیادی در این مسیر پیش روی تان خواهد بود که الزاما به این سادگی توانایی عبور از آنها را نخواهید داشت.
درست به همین دلیل بد نیست گاهی اوقات اوضاع تان از نقطه نظر مدیریت کسب و کار را بهتر و دقیق تر مدیریت نمایید. این مسئله شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت توانایی تان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اگر خودتان توانایی استخراج داده و آمارهای دقیق از اطلاعات مربوط به فروش تان را دارید، شاید همکاری با آمازون چندان برای تان مسئله ساز نباشد. با این حال ماجرا از آنجایی سخت خواهد شد که هیچ درکی از شرایط نداشته باشید. پس بهتر است با چشم های باز تصمیم تان درباره آمازون را بگیرید وگرنه در نهایت بی تردید پشیمان خواهید شد.
مطلب مرتبط: فروش بالا در آمازون با طراحی استراتژی تجربه مشتریان
سخن پایانی
آمازون بی شک بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا و صدالبته محبوب ترین آنهاست. با این حال همکاری با این فروشگاه نه تنها مزیت های زیادی دارد، بلکه معایبی هم به همراه خواهد آورد. از آنجایی که معمولا کارآفرینان به معایب یک فرآیند توجه نمی کنند، همکاری شان با آمازون بیشتر حالت احساسی به خودش می گیرد. این مسئله موجب می شود تا شما نتوانید کارتان را به خوبی پیش برده یا راحت از کنار آن عبور کنید. ما در این مقاله سعی کردیم نکات کلیدی درباره فروش در آمازون را بررسی کنیم. از این اینجا به بعد همه چیز به انتخاب خودتان بستگی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و انتخاب نهایی تان را انجام دهید.
منابع: