شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

محتوای متنی از جمله قدیمی ترین الگوهای محتوایی است که برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که نه خبری از تبلیغات تلویزیونی یا اینترنت نبود، متن عامل مهمی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شد. این امر برای بسیاری از کارآفرینان جذابیت زیادی به همراه داشته است؛ چراکه متن معمولا نیازی به ویرایش سنگین یا حتی اضافه کردن محتوای پیچیده ندارد. در نقطه مقابل بسیاری از فرمت ها مثل ویدئو حالت تخصصی داشته و نیاز به ویرایش های سنگین پیش از آپلود دارند. شاید به همین خاطر هنوز هم بعد از دهه ها محبوبیت محتوای متنی در عرصه بازاریابی کاهش پیدا نکرده است. 

بی شک در مقایسه با فرمت هایی مثل ویدئو، اوضاع متن خیلی خوب نیست. با این حال شما قرار نیست با متن به جنگ ویدئو بروید. یک بازاریاب خوب همیشه خودش را آماده اثرگذاری درست بر روی مخاطب نگه می دارد و در این میان هیچ ابایی از انتخاب فرمت های مختلف ندارد. 

تقویت مهارت نگارش محتوا: نکاتی برای بازاریابی بهتر

اگر شما دوست دارید از فرمت متن در حوزه بازاریابی استفاده کنید، یکی از موانع اصلی پیش روی تان فقدان مهارت است. چند بار تا حالا شده یک متن بی نهایت ابتدایی همراه با اشتباهات فراوان را به اسم کمپین بازاریابی مشاهده کرده باشید؟ اینطور وقت‎ها آدم فکر می کند تمام وقت و انرژی اش را هدر داده است. درست به همین دلیل شما اصلا نباید از این دسته گل ها به آب دهید. 

همانطور که قهرمان های المپیک برای سال ها تمرین کرده و خودشان را برای بازی در بالاترین سطح آماده می کنند، شما هم باید راهکاری برای تقویت مهارت های گوناگون تان پیدا کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و به فکر هیچ مشکل خاصی نباشید. البته در این میان نیاز به یک مربی عالی دارید تا تمرین های حرفه ای به شما دهد. ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین تمرین ها برای تقویت مهارت نگارش محتوا را یادتان دهیم. اینطوری بدل به یک کارشناس همه فن حریف در حوزه بازاریابی و تولید محتوای متنی خواهید شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا شال و کلاه کنید تا راه بیفتیم.

مطلب مرتبط: نگارش محتوای بازاریابی با تکنیک‏ های طلایی

تقویت مهارت نگارش محتوا

تقویت مهارت نگارش محتوا

هر کاری که در این دنیا مثل پازلی حل نشدنی به نظر می رسد، با کمی دقت آسان می شود. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند همیشه باید از راهکارهای سخت برای تقویت مهارت های خود استفاده کنند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز عکس این مطلب را قبول داریم. از آنجایی که همکاری ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال ساده سازی کارها برای شما هستند، ما در این مقاله سراغ یک توصیه کلیدی برای تان رفته ایم. به زبان خودمانی، ما در ادامه مسیر با شما همراه هستیم تا مثل یک مربی دلسوز تمرین های کلیدی تحویل تان دهیم. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

استفاده از تجربه گذشته

استفاده از تجربه گذشته

همه ما در طول زندگی تجربیاتی را پشت سر گذاشته ایم که منبع مهمی از راه و رسم زندگی مان را شکل می دهد. مثلا کسی که همیشه در زمینه ارتباط با دیگران مشکل داشته، بی شک مهارت های ارتباطی را مهمترین برتری یک کارآفرین می داند. در نقطه مقابل برای کسانی که هیچ ایده ای درباره حسابداری ندارند، این نکته درباره دنیای اعداد و ارقام مصداق پیدا می کند. 

تجربیات گذشته شما به هر شکلی که باشد، می توانید از آنها برای بهبود توانایی نگارش محتوا استفاده کنید. خب همه بازاریاب ها در دنیا به دنبال ایده های تازه و غیرتکراری برای تولید محتوا هستند. اگر شما کمی از سرگذشت تان برای تولید محتوا استفاده کنید، کارتان به راحتی هرچه تمام تر سامان پیدا می کند. خب تجربه های شما تا حد زیادی منحصر به فرد بوده و برای دیگران جذابیت خواهد داشت. 

یادتان باشد، پرداختن به خاطرات گذشته خودتان همیشه کار ساده تری در مقایسه با خلق داستانی تازه است. البته شما نمی توانید همیشه سراغ این استراتژی رفته و باید کمی هم از ایده های دیگر بهره بگیرید. با این حال هرچه تجربه شما در زندگی بیشتر باشد، کارتان برای نوشتن محتوای متنی ساده تر خواهد شد. 

مشاهده دقیق اطراف

مشاهده دقیق اطراف

گاهی اوقات نوشتن درباره زندگی شخصی یا تجربه های قدیمی کار ساده ای نیست. خب مگر یک آدم چقدر تجربه قبلی دارد که از همه آنها استفاده نماید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از داستان دیگران است. البته منظور ما سرقت داستان دیگران نیست. در عوض شما باید با چشم هایی کاملا باز سراغ ماجرا رفته و کارتان را ساماندهی کنید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی کلی داستان تازه به دست بیاورید. 

مطلب مرتبط: ضرورت تولید محتوای جذاب برای نگارش متن تبلیغاتی

آدم هایی که به دور و اطراف شان توجه زیادی می کنند، معمولا نکات بی نهایت جالبی را کشف خواهند کرد. این نکات معمولا از نگاه دیگران به دور می ماند. پس اگر تا حالا دور و برتان را با دقت آنالیز نکرده اید، حالا دیگر وقت جبران ماجرا فرا رسیده است. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسر اضافه ای کارتان در بازار را ادامه داده و دیگر منتظر تجربیات شخصی خودتان نباشید. 

بازاریاب هایی که تازه در ابتدای راه هستند و سن و سالی هم ندارند، معمولا تجربه زیادی در بازار به دست نیاورده اند. به همین دلیل ما به آنها توصیه می کنیم به جای نگاه به گذشته خودشان، سراغ ماجراهای جاری در بازار بروند. گاهی اوقات شما نیاز دارید از ترکیب داستان چند برند یا فرد حاضر در بازار برای خودتان شرایط را تغییر دهید. در این صورت اصلا لازم نیست به خودتان سخت بگیرید. یادتان باشد، در نهایت این ایده های شما در قالب محتوای متنی است که دل مشتریان را خواهد برد. پس لازم نیست به هیچ نکته حاشیه ای دیگری توجه کنید. 

استفاده از تمام حواس

استفاده از تمام حواس

چه کسی گفته محتوای متنی روح ندارد؟ متاسفانه خیلی از بازاریاب ها دنبال اثرگذاری ویژه بر روی مخاطب هستند. معمولا هم راهکارهای عجیب و باورنکردنی در این میان مورد استفاده شان قرار می گیرد. نکته کلیدی که در این میان باید دائما بدان توجه نشان دهید، استفاده از حواس مختلف در قالب متن است. اینطوری بدون طی تجربه های عجیب یا باورنکردنی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا خواهید کرد. 

یادتان باشد، یک داستان خوب باید زندگی روزمره را بازنمایی کند. ما در طول روز نه تنها رنگ های مختلفی را مشاهده می کنیم، بلکه انواع صداها و بوها نیز دم دست ما قرار دارد. درست به همین دلیل اگر در زمینه بازاریابی و نگارش متن بازنمایی حسی را به کارتان اضافه کنید، اوضاع تان خیلی بهتر خواهد شد. آن وقت دیگر هیچ کس توانایی شکست دادن شما را نخواهد داشت. 

گاهی اوقات بازاریاب ها محتوای متنی را فقط برای اطلاع رسانی به مخاطب جذاب می دانند. این نکته ای است که خیلی از بازاریاب ها عملا به جای توصیه های کلیدی دنبال می کنند. این در حالی است که اطلاع رسانی صرف بعد از مدت ها محتوای شما را تکراری و بی روح خواهد کرد. اگر نظر ما را بخواهید، داستان سرایی یکی از تمرین هایی است که در طول زمان به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد. 

همانطور که مربی های فوتبال قبل از شروع مسابقه داستان های انگیزشی برای بازیکنان تعریف می کنند، شما هم باید کمی روند کاری تان را تغییر دهید. یک متن ساده و بدون المان های جذاب هیچ وقت مخاطب را جذب نخواهد کرد. 

بی شک کمتر کسی در همان تلاش های اولیه اش شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب محتوا دارد. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز تمرین و تکرار را اصلی کلیدی می دانیم. فقط در این صورت شما فرصت و شانس کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب را پیدا خواهید کرد وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

اگر در دنیای بازاریابی تنها هستید، بد نیست یک دوست صمیمی برای خودتان پیدا کنید. اینطوری دیگر لازم نیست همه کارها را تنهایی انجام دهید. گاهی اوقات در تیم بازاریابی دو یا چند نفر همکاری خوبی با هم دارند. این همکاری برای تمرین مهارت های نوشتاری نیز به کار می آید. پس گاردتان را پایین بیاورید و فرصت همکاری را فراهم سازید. ماجرا خیلی ساده شد، نه؟

تمرکز بر زندگی و نیازهای مخاطب

تمرکز بر زندگی و نیازهای مخاطب

آیا تا حالا درباره مخاطب تان فکر کرده اید؟ خیلی از کسب و کارها فکر می کنند هر محتوایی که جلوی کاربران قرار دهند، باید از آن استقبال شود. خب در این صورت شما کارتان حسابی به مشکل خواهد خورد؛ چراکه کاربران و اصولا مشتریان در بازار اصلا چنین عادتی ندارند. شما فقط در صورتی شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب دارید که خیلی دقیق به تجربه و نیازهای روزمره آنها توجه نشان دهید. این امر اصلا ساده نیست. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز شناخت دقیق مخاطب را یک تمرین ضروری برای هر بازاریابی می دانیم. 

مطلب مرتبط: اصول محتوا نویسی: 7 اصل طلایی

خوشبختانه این روزها بسیاری از بازاریاب ها به ابزارهای دارای هوش مصنوعی دسترسی دارند. صرف نظر از کارهای بامزه ای که برخی از کاربران با هوش مصنوعی انجام می دهند، شما می توانید از آنها اطلاعات مفیدی نیز استخراج کنید. در این سناریو ابزارهای هوش مصنوعی به جای شما به مطالعه و تجزیه و تحلیل اوضاع بازار می پردازند. درست به همین دلیل اگر دوست دارید شانس تان در بازار را دوچندان کنید، بد نیست همین امروز کار با ابزارهای هوش مصنوعی را یاد بگیرید. 

بی شک وقتی صحبت از هوش مصنوعی می شود، ذهن همه فورا به سراغ چت جی پی تی خواهد رفت. با این حال کمی گشت و گذار در بازار شما را با کلی ابزار هوش مصنوعی دیگر نیز آشنا می سازد. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان را با کلی دردسر جلو ببرید، نگاهی به ابزارهای متنوع در این میان داشته باشید اینطوری کارتان بهتر مدیریت می شود. 

پرهیز از کلیشه ها

پرهیز از کلیشه ها

آیا کسی را سراغ دارید که در دنیای بازاریابی دل خوشی از کلیشه ها داشته باشد؟ اگر بخواهیم از زاویه دید بازاریاب ها ماجرا را تحلیل کنیم، کلیشه ها فرآیند تولید محتوا را بی نهایت ساده تر می سازند، اما هزینه شان از دست دادن توجه مخاطب خواهد بود. بنابراین شما باید میان تولید ساده محتوا و حفظ مخاطب یکی را انتخاب کنید. 

ما در دنیای بازاریابی معتقدیم کسی نباید بدون اطلاع از شرایط بازار دست به تولید محتوا بزند. شناخت کلیشه ها هم یکی از همین نکات اساسی است. حتما پیش خودتان می پرسید چطور باید سر از کلیشه ها درآورد. خب در این صورت وارد بخش جذاب ماجرا شده اید. 

معلم ها معمولا در کلاس بهترین نمره را به کسی می دهند که جواب های خلاقانه و متفاوت به سوال شان بدهد. این یعنی شما در دنیای بازاریابی هم باید حساب خودتان را از کسب و کارهای کلیشه ای سوا کنید اینطوری شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب به دست آورده و کارتان کمتر گره می خورد. 

کافی است خودتان را برای چند دقیقه جای کاربران اینستاگرام یا تیک تاک قرار دهید. بی شک کپشن هایی که کاملا کلیشه ای باشد، انگیزه ای در آدم ایجاد نمی کند. به همین دلیل توصیه ما برای شما مرور محتوای مسلط در بازار و تلاش برای پرهیز از کلیشه های آنهاست. این فرآیند در ابتدا برای شما زحمت زیادی به همراه خواهد داشت، اما خیلی زود مزایای آن را حس می کنید. 

اولین مزیت پرهیز از کلیشه ها فرصت یابی شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. خب هرچه محتوا متفاوت تر، توجه کاربران هم بیشتر!

تمرین شما در این بخش باید در بلندمدت صورت گیرد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ عجله خاصی مهارت تان را در طول زمان تقویت کنید. متاسفانه بسیاری از برندها در دنیای کسب و کار اصلا به تمرین های مداوم اعتقاد ندارند. به همین دلیل خیلی زود توانایی شان در بازار با مشکلات حاد رو به رو می شود. این در حالی است که تمرین در دنیای بازاریابی یک امر همیشگی است. پس هر فکر و خیالی برای تمرین های کوتاه مدت را از سرتان بیرون کنید. 

یک اشتباه دیگری که بازاریاب ها مثل آب خوردن مرتکبش می شوند، تلاش برای تبدیل محتوای تمرینی به یک محتوای واقعی است. خب در تمرین آدم آزمون و خطاهای زیادی را مرتکب می شود. اگر قرار باشد تمام این تمرین ها خروجی بازاریابی حرفه ای داشته باشند، دیگر اسم شان تمرین نخواهد بود. بنابراین بد نیست خودتان را برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف آماده کرده و تمرینات تان را بدون فشار و استرس دنبال کنید اینطوری سرنوشت بهتری در انتظار کمپین تان خواهد بود. 

توجه به جزییات

توجه به جزییات

داستان نویس های مشهور مثل تولستوی همیشه نگاه وسواسی به جزییات دارند. به طوری که گاهی ده ها صفحه فقط درباره یک نکته پیش پا افتاده حرف می زنند. قبول دارم هیچ بازاریابی نقش نویسندگی حرفه ای برعهده ندارد، اما اگر در دنیای رمان توجه به جزییات کاربرد دارد، چه بسا در دنیای روزمره نیز این امر جذاب به نظر برسد. 

ما در دنیایی زندگی می کنیم که خیلی از جزییات اصلا به چشم نمی آید. حالا اگر بازاریابی پیدا شود که درباره همین جزییات با مخاطب حرف بزند، احتمالا نگاه خیلی ها را به خودش جلب می کند. این در حالی است که بقیه بازاریاب ها همچنان نگاه های کلی شان را دنبال خواهند کرد. 

کسانی که سال های سال نگاه های کلی داشته اند، در ابتدای تمرین برای توجه به جزییات در متن حسابی به زحمت خواهند افتاد. این در حالی است که بقیه شاید چنین مشکل کلیدی نداشته باشند. البته منظور ما از بقیه بازاریاب هایی است که تازه وارد این صنعت حیرت انگیز شده اند. 

اجازه دهید با هم روراست باشیم، شما برای بقا در عرصه بازاریابی چاره ای به غیر از هماهنگی با تغییرات مختلف ندارید. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و یکبار برای همیشه تکلیف تان را روشن کنید. فقط در این صورت افق های روشنی برای تان در دسترس خواهد بود. 

یادتان باشد، شما قرار نیست یک شبه طوری به جزییات توجه کنید که همه حیرت زده شوند. در عوض یک بازه زمانی طولانی برای تمرین تان در نظر بگیرید. اینطوری خیلی راحت تر بر روی مخاطب اثر گذاشته و نگرانی زیادی را نیز متحمل نمی شوید. به علاوه، شما می توانید از دقت به جزییات در تمام حوزه های بازاریابی نیز استفاده کنید. پس لازم نیست خودتان را به حوزه محتوای متن محدود کرده و کارتان را سخت کنید. ماجرا تازه به جاهای جالبش رسید، نه؟

مطلب مرتبط: توصیه هایی برای تولید محتوای جذاب در وبلاگ برند

ترسیم اتمسفر زنده

ترسیم اتمسفر زنده

هر داستانی در قالب محیط معنا پیدا می کند بنابراین اگر شما تکه های مجزایی را کنار هم قرار دهید، فقط روی کاغذ چیزی به اسم داستان خواهید داشت. فضاسازی یکی از مهارت های نوشتاری کلیدی است که متاسفانه کمتر کسی به طور جدی آن را بررسی می کند. نکته جالب اینکه متن های بازاریابی که فضای پویایی دارند، همیشه توجه بیشتری جلب می کنند. بنابراین به طور طبیعی بازاریاب ها باید از این ایده استقبال کنند، اما در دنیای واقعی اصلا چنین چیزی جریان ندارد. 

بد نیست برای شروع کار کمی روی شخصیت پردازی هم کار کنید. شخصیت هایی که به خوبی ترسیم شده باشند، به طور ناخودآگاه فضای خوبی هم به بار خواهند آورد. این نکته به شما کمک می کند تا بدون هیچ استرسی کارتان را جلو برده و نگران هیچ نکته دیگری هم نباشید. 

شخصیت ها باید ویژگی های انسانی بارزی داشته باشند. شما می توانید در دل داستان تان ارزش های برند را به شخصیت های مختلف ربط دهید. اینطوری جذابیت داستان و به طور کلی متن برای مخاطب حسابی بیشتر خواهد شد. یادتان نرود، هر متنی باید نقطه شروع و پایانی داشته باشد. پس لطفا از تکنیک های سینمایی مثل پایان باز اصلا استفاده نکنید؛ چراکه در دنیای بازاریابی این تکنیک ها جواب نمی دهد. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا دوست ندارم در حالت تعلیق بمانم، آن هم در مواجهه با یک متن بازاریابی!

اگر ایده ای برای پایان بندی محتوای تان ندارید، باز هم باید درباره اش تمرین کنید. به علاوه، مطالعه متن های بازاریابی برتر دنیا به شما کمک ویژه ای خواهد کرد. اینطوری شانس خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا می کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگرچه خیلی از بازاریاب ها در طول زمان از لحن های مختلف استفاده می کنند، اما متن شما در طول زمان باید یک حالت کلی داشته باشد. ارتباط میان هر محتوا با محتوای دیگر چیزی است که به بازاریابی شما معنا خواهد داد. پس همیشه این نکته کلیدی را پس ذهن داشته باشید. وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند. 

سخن پایانی

مهارت های تقویت نگارش محتوا

ما در این مقاله قصد داریم بخش سخن پایانی را کمی متفاوت تر سر و سامان دهیم. در واقع این بخش بیشتر نوعی توصیه پایانی خواهد بود. یکی از کارهایی که شما برای تقویت مهارت تان باید انجام دهید، تمرین روزمره است. مثلا دونده ای که قصد شرکت در مسابقه ماراتن را دارد، باید روزانه حداقل یک ساعت تمرین دویدن کند. به طور مشابه، نویسنده های حرفه ای هم در طول روز کمی تمرین نوشتن می کنند. بنابراین اگر شما حواس تان نباشد، خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. خب بدون تمرین روزمره که هیچ نتیجه مثبتی پیدا نمی شود، مگر نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مهارت های تقویت نگارش محتوا کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مطرح در مقاله دارید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://writersedit.com

https://www.noobpreneur.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sIQcpy85
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه