سال نو که از راه می رسد، همه دوست دارند کلی قول و قرار با خودشان بگذارند. مثلا بعضی ها از همان روز اول به جای عید و بازدید سراغ ثبت نام در باشگاه می روند. کسانی که دنبال یادگیری زبان هستند، معمولا همین وضعیت را با کلاس های زبان و کتاب های کمک آموزشی خواهند داشت. نکته جالب اینکه اغلب اوقات چنین قول هایی فقط یک هفته دوام می آورد. بعد از آن دوباره روز از نو، روزی از نو!
از آنجایی که کارآفرینان هیچ وقت از دیگران عقب نمی مانند، در زمینه قول های اول سال هم همیشه پای آنها گیر است. احتمالا شما هم بارها و بارها اول سال کلی هدف تازه برای خودتان ترسیم کرده اید و وقتی آخر سال از راه رسیده، حتی آنها را یادتان هم نمانده است. خب در این صورت لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید؛ چراکه شما هم مثل انبوهی از کارآفرینان دیگر هستید. البته قرار نیست امسال چنین تجربه ای را پشت سر بگذارید؛ چراکه ما اینجا هستیم تا مجموعه ای از اهداف واقع گرایانه را به شما معرفی کنیم.
کارآفرینان و سال جدید: اهدافی رئالیستی!
آیا فکر می کنید در عرض یک سال اوضاع تان طوری از این رو به آن رو می شود که وارد فهرست کارآفرینان موفق مجله فورچن شوید؟ اگر واقعا چنین ذهنیتی دارید، کمی تند رفتهاید؛ چراکه در بازار اصلا از این خبرها نیست. در عوض باید اهداف تان را مطابق با توانایی شرکت و صدالبته اوضاع بازار ترسیم کنید. وگرنه هیچ سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه اهداف برنامه کاری سال جدیدمان را به واقعیت بدل کنیم؟
اگر شما هم برای انتخاب اهداف سال جدید حسابی با خودتان کلنجار رفته و دست آخر هیچ هدف مناسبی پیدا نکرده اید، ما در ادامه کارتان را راحت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا تعدادی از اهداف درست و حسابی برای سال جدید را بررسی کنیم.
شرکت در یک ورک شاپ
زمانی موسسات آموزشی حتی از میدان اصلی شهرها هم شلوغ تر بود. آن زمان نه خبری از اینترنت پرسرعت یا حتی گوشی های هوشمند بود. به همین خاطر اگر یک کارآفرین قصد یادگیری مهارت های تازه را داشت، باید خواه ناخواه سختی شرکت در کلاس ها را به جان می خرید. از آن زمان تا حالا خیلی چیزها تغییر کرده است. مثلا دیگر لازم نیست هر روز چند ساعت از بهترین وقت کاری تان را برای حضور در آموزشگاه ها هدر دهید. در عوض خیلی از ورک شاپ ها به طور کاملا آنلاین ارائه می شوند. نکته جالب دیگر اینکه در میان موسسات مختلف، فروش ویدئوهای آماده مربوط به دوره ها نیز رواج دارد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان هم مثل فوتبالیست ها باید دائما به دنبال یادگیری نکات تازه باشند. وگرنه خیلی زود عمرشان در بازار به سر می رسد. بهترین راه هم برای یادگیری یک مهارت تازه در دنیای کسب و کار استفاده از ورک شاپ هاست؛ چراکه در چنین دوره هایی بهترین مربی های دنیا هر آنچه در چنته دارند برای شما رو می کنند.
بی شک هر کارآفرینی فهرست بلندبالایی از مهارت هایی که مشتاق به یادگیری شان است، دارد. اگر شما چنین فهرستی ندارید، تا همین جا هم کلی از رقبا عقب افتاده اید. پس باید هرچه سریع تر به خودتان آمده و فکری به حال تهیه چنین فهرستی کنید. یادتان باشد مهارت های مورد نظر شما باید کاملا مشخص و دقیق باشد. وگرنه هیچ وقت رنگ واقعیت به خودشان نمی گیرد.
اجازه دهید یک مقال دقیق درباره مهارت های دقیق بزنیم. کارآفرینی را در نظر بگیرید که سال جدید قصد دارد مهارت بازاریابی را یاد بگیرد. بی شک یادگیری بازاریابی کار ساده ای نیست؛ چراکه این حوزه شاخه های بی نهایت متنوعی دارد. مثلا بازاریابی ایمیلی از زمین تا آسمان با بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرق می کند. بنابراین اگر کارآفرین قصه ما هدفش را به طور کامل مشخص نکند، خیلی سخت بتوان سرنوشت خوبی برای کارش متصور شد. یک ایده بهتر در این میان تعیین مهارتی مثل «بازاریابی و تولید محتوا در یوتیوب» است. این مهارت چارچوب مشخصی دارد که به شما اجازه دستیابی به آن در بازه زمانی یک ساله را می دهد؛ به همین سادگی!
آشنایی با یک ابزار جدید
کارآفرینی بدون ابزارهای حرفه ای مثل شرکت در مسابقه دو سرعت با یک کتانی ساده است. بی شک در چنین حالتی نه تنها امیدی به قهرمانی دونده قصه ما نیست، بلکه او خیلی شانس بیاورد، تا خط پایان برسد. کارآفرینان اگر می خواهند در ماراتن دنیای کسب و کار جایی برای موفقیت داشته باشند، باید بدون حتی یک لحظه تعلل دنبال استفاده از فرصت های تازه باشند. یکی از مهمترین فرصت هایی که این روزها در دسترس من و شما قرار دارد، ابزارهای کمکی است که اتفاقا به هوش مصنوعی نیز مجهز شده اند.
آیا تا حالا اسم گوگل آنالیتیکس، زاپیر (Zapier)، کانوا (Canva) یا میل چیمپ (Mail Chimp) به گوش تان خورده است؟ اگر هیچ ایده ای درباره ابزارهای بالا ندارید، فهرست تان برای یادگیری مهارت های تازه از همین حالا حسابی پر شده است.
اگر فکر کرده اید ما در این بخش گزینه های مشخصی برای یادگیری داریم، سخت در اشتباهید؛ چراکه هر کارآفرینی بسته به موقعیت شغلی و اهدافی که برای خودش دارد، ابزارهای گوناگونی را لازم خواهد داشت. تنها توصیه ما در این بخش روراست بودن با خودتان است. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم ریخته و دیگر نمی توانید کارتان را جلو ببرید.
مطلب مرتبط: 3 اصل رسیدن به اهداف
تقویت مهارت سخنرانی و ارائه مطلب
محیط کار مدرن بدون جلسات کاری نسبتا طولانی و مفصل اصلا قابل تصور نیست. در چنین جلساتی معمولا یک نفر به نمایندگی از تیم خودش باید سخنرانی کند. در اغلب موارد هم ارائه مطلب نیازمند طراحی پاورپوینت خواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که هنوز هم با دیدن کارآفرینانی بی اطلاع از پاورپوینت میخکوب می شوم. این روزها دیگر مسئله این نیست که شما کار با پاورپوینت را بلد باشد. در عوض آشنایی با تنظیمات و خُرده کاری های این ابزار محور اصلی بحث است. ماجرا سخت شد، نه؟
ایده ما در این بخش تقریبا روشن است؛ شما باید علاوه بر کار بر روی مهارت طراحی پاورپوینت، حسابی به وضعیت سخنرانی تان هم توجه داشته باشید. این امر نه تنها برای موقعیت های شغلی بهتر ضروری است، بلکه در طول جلسه هم ذهنیت دیگران نسبت به شما را تغییر خواهد داد.
یکی از نکاتی که در تقویت مهارت سخنرانی باید مدنظر داشته باشید، استفاده از تکنیک داستان سرایی است. مردم در سراسر دنیا از داستان های جذاب استقبال می کنند. بنابراین نباید خودتان را به کلیشه های رایج برای سخنرانی محدود کنید. اگر بتوانید از فرهنگ عامیانه در طراحی داستان تان استفاده کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
بعضی ها فکر می کنند سخنران های بزرگ با این استعداد ذاتی به دنیا می آیند. امیدوارم شما اینطور فکر نکنید؛ چراکه موسسات بسیار متنوعی در چهارگوشه دنیا مشغول آموزش سخنرانی و فن بیان هستند. البته توصیه ما در این میانه استفاده از ویدئوهای آموزشی در یوتیوب است. چنین ویدئوهایی به راحتی شما را برای سخنرانی بهتر آماده خواهد کرد.
یادگیری کار تیمی
کار تیمی مهارتی است که خیلی ها حتی دوست ندارند سراغش بروند؛ چراکه اغلب اوقات تک روی در عرصه کسب و کار شبیه کار ابرقهرمان ها در دنیای سینماست. کمتر کسی در دنیا هست که نخواهد کارآفرینی بزرگ مثل استیو جابز باشد. نکته مهم در این میان توجه به کار تیمی و گروه بزرگی از کارآفرینان است که پشت رهبران تجاری موفقی مثل استیو جابز قرار دارند. پس اگر نخواهید کار تیمی را یاد بگیرد، داستان تان در عرصه کارآفرینی هنوز شروع نشده به پایان خواهد رسید.
ما در این بخش یک خبر بد برای شما داریم: به موازات توسعه ابزارهای ارتباطی توانایی افراد برای ارتباط واقعی و کار تیمی بی نهایت کم شده است. ماجرا حسابی عجیب شد، نه؟ هرچه باشد آدم انتظار دارد با توسعه تکنولوژی همه کارها راحت تر از قبل شود. بنابراین مواجهه با چنین خبر بدی اصلا پیش بینی پذیر نیست.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان هیچ وقت نباید خودشان را صد درصد وابسته تکنولوژی کنند؛ چراکه کارآفرینی نه در دنیای دیجیتال، بلکه در تعاملات واقعی و روزمره روی می دهد. پس اگر شما بلد نیستید با همکاران تان تعامل نزدیک داشته باشید، اوضاع تان حسابی به هم ریخته است.
فرمول ما برای تقویت کار تیمی ساده و در عین حال کاربردی است. شما لازم نیست یک شبه خودتان را متحول کرده و دنبال ارتباط بهتر با همکاران باشید. در عوض این مهارت تان برای پله پله بهترشدن است که حرف اول و آخر را می زند.
اگر شما تا حالا حتی یک کلمه هم با همکاران تان حرف نمی زدید، دیگر موقع کمی تغییر فرا رسیده است. بهتر است کارتان را با گپ و گفت های کوتاه شروع کنید. بعد هم می توانید کم کم این ارتباط بهتر را به حوزه کار بکشانید. اشتباهی که خیلی از کارآفرینان در چنین موقعیتی مرتکب می شوند، تلاش برای تغییرات یکباره است. اینطوری همه از شما وحشت کرده و حسابی انگشت نما خواهید شد. پس چه بهتر که کارتان را با تغییرات اندک و خُرد شروع کنید.
مطلب مرتبط: چگونه اهداف کسب و کارمان را تعیین کنیم؟
مطالعه وضعیت یکی از رقبا
در بازار همیشه رقبای گردن کلفتی هستند که کار را برای شما سخت کنند. بعضی از کارشناس ها معتقدند شکست در برابر رقبا امری طبیعی است و هیچ راه فراری از آن نیست. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین تحلیل هایی را قبول نداریم. بی شک چنین ادعایی باید همراه با یک استدلال درست و درمان باشد. خب اجازه دهید برویم سراغ استدلال اصلی مان.
بسیاری از کسب و کارها نه به خاطر قدرت بالای رقبا، بلکه پشت گوش انداختن آپدیت بخش های مختلف برندشان با شکست های تاریخی رو به رو می شوند. اوضاع در اینجا مثل شکست های تیمی است که سال قبل همه را برده و قهرمان لیگ شده است. بی شک اگر تیم قصه مان خیلی خوب حریف ها را آنالیز می کرد، خبری از چنین شکست های سنگینی نبود. این درست همان مهارتی است که شما باید در سال جدید به خوبی یاد بگیرید.
ارزیابی وضعیت رقبا کار ساده ای نیست. شما باید در این زمینه علاوه بر تعهد کاری بالا به دنبال معیارهای دقیقی نیز باشید. اصلا چطوری قرار است عملکرد رقبا را زیر ذره بین ببرید؟
معیارهایی که ما در این بخش برای تان در چنته داریم، کاملا روشن و قابل ارزیابی است. مثلا باید رشد فروش برندها و همچنین تغییرات مربوط به دامنه مشتریان وفادار آنها را زیر ذره بین ببرید. از آنجایی که چنین کاری به اندازه کافی سخت هست، ما توصیه می کنیم در سال جدید فقط سراغ یکی از رقبا بروید. اینطوری به اندازه کافی وقت برای رسیدگی به حوزه های مختلف را خواهید داشت.
حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی
کارآفرینان معمولا کمترین توجهی به شبکه های اجتماعی ندارند. انگار که فقط برندها باید اکانت رسمی در اینستاگرام و هزار و یک پلتفرم دیگر داشته باشند اگر شما هم همه تمرکزتان را روی برندتان گذاشته اید، باید سال نو را با کمی تغییر شروع کنید؛ چراکه کارآفرینان حالا دیگر خودشان هم در شبکه های اجتماعی اکانت شخصی دارند.
شاید فکر کنید ثبت نام در پلتفرم های آنلاین به عنوان یک کارآفرین اصلا ایده خوبی نباشد اما مشتریان نظر کاملا متفاوتی دارند. در یک کلام، مشتریان دوست دارند با کارآفرینان مختلف ارتباط نزدیکی داشته باشند. اصلا هم ربطی ندارد برند آن کارآفرین خودش کلی اکانت رسمی داشته باشد یا نه!
حالا که متوجه اهمیت راه اندازی اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی شدید، باید نیم نگاهی به نحوه انجام چنین ماموریتی داشته باشیم. مهمترین توصیه ما در این میان تلاش برای معرفی خودتان در قالب محتوای خودمانی است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، هیچ کس از کارآفرینی که خودش را کلی دست بالا می گیرد، خوشش نمی آید. پس سعی کنید با کاربران مثل دوستان قدیمی تان رفتار کنید. اینطوری سرنوشت بهتری در انتظار برندتان خواهد بود.
براساس گزارش موسسه Career Builder، این روزها 70 درصد از کارآفرینان دنیا به لطف شبکه های اجتماعی موفق به یافتن کار تازه می شوند. به همین خاطر توجه به شبکه های اجتماعی اصلا موضوع شوخی برداری نیست. شما با سرمایه گذاری درست بر روی شبکه های اجتماعی نه تنها خودتان را به دنیا معرفی می کنید، بلکه برندتان را هم توسعه خواهید داد.
صحبت از برند شخصی این روزها یکی از بحث های داغ در دنیا محسوب می شود. اگر فکر کرده اید برند شخصی همینطور بی مقدمه سر و کله اش پیدا می شود، سخت دراشتباهید. در عوض این سعی و تلاش خودتان است که تکلیف نهایی را روشن می کند. اولین قدم در این راستا حضور به عنوان شخصی حقیقی در شبکه های اجتماعی است. البته این پایان ماجرا نیست، بلکه باید حرفی هم برای گفتن داشته باشید. مثلا تولید محتوای آموزشی برای کاربران ایده بی نهایت جذابی خواهد بود. اینطوری نه تنها امکان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را پیدا می کنید، بلکه خیلی زود اکانت تان سر زبان ها می افتد.
مطلب مرتبط: 5 هدف مهم که هر کارآفرینی باید به آنها توجه کند
مثبت نگری بیشتر
آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه دستاوردهای دیگران را مهمتر از موفقیت های خودتان می دانید؟ اگر چنین عادتی سال هاست مهمان شما بوده و از دستش کلافه شده اید، دیگر وقت تغییر فرا رسیده است. هدفی که ما در اینجا برای تان مد نظر داریم، مثبت نگری بیشتر است. قرار نیست شما همیشه کارهای مثبت خودتان را زیر سوال ببرید و از کوچک ترین اقدام دیگران حسابی تعریف کنید.
هدف اصلی در این بخش نه مثبت نگری بی دلیل، بلکه ترکیب آن با نوعی واقع بینی است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که آدم های ناامید هیچ وقت دست شان به موفقیت های بزرگ نمی رسد. پس به جای اینکه الکی خودتان را با منفی بافی سرگرم کنید، کمی با عینک مثبت نگری اطراف را تماشا کنید.
قبول دارم نگاه مثبت به دنیا و عرصه کارآفرینی اصلا هدف ساده ای نیست. با این حال شما نباید کارتان را یکهو شروع کنید. همین که حس بهتری به عملکردتان در شرکت داشته باشید، شروع خوبی خواهد بود. به علاوه، مقایسه منصفانه بین خودتان و دیگران هم نکته کلیدی دیگری است که باید همیشه گوشه چشم داشته باشید.
آپدیت رزومه
آخرین باری که دستی به سر و گوش رزومه تان کشیدید، کی بود؟ احتمالا جواب درست و حسابی برای این سوال ندارید؛ چراکه خیلی از کارآفرینان فقط وقتی وارد دنیای کسب و کار می شوند، رزومه ای مشخص طراحی می کنند. بعد هم انگار همه چیز تمام شده و دیگر قرار نیست هیچ وقت به رزومه نیاز پیدا کنند. اگر شما هم فکر می کنید حالا که یک شغل درست و حسابی دارید، رزومه بخش اضافی کارتان است، باید بگوییم سخت دراشتباهید.
این روزها هیچ برندی بدون مشاهده رزومه کاری اقدام به استخدام نیروی کار نمی کند. درست به همین خاطر اگر رزومه تان قدیمی باشد، دیگران حساب چندانی روی شما نخواهند کرد. انگار که تمام سعی و تلاش تان در این راستا بی خودی بوده و قرار نیست هیچ وقت کار مناسبی برای خودتان پیدا کنید.
بی شک آپدیت رزومه کار خیلی سختی نیست. با این حال خیلی وقت ها کارآفرینان الکی آن را سخت می گیرند. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه موقع آپدیت رزومه ام هزار و یک بهانه مختلف می آورم تا از زیر کار در بروم. اگر شما هم چنین عادتی دارید، باید سراغ زمان بندی بروید. مثلا یک روز در ماه را برای آپدیت رزومه تان انتخاب کنید. اینطوری ناخودآگاه در روز موردنظر رزومه تان را آپدیت کرده و همیشه یک کارنامه حرفه ای برای مخاطب تان خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 5 ویژگی که باید در رابطه با تعیین اهداف کسب و کار خود مورد توجه قرار داد
مرور اکانت لینکدین
راه اندازی اکانت رسمی در لینکدین یکی از مهمترین نکات برای کارآفرینان مدرن است. این روزها دیگر کسی نمی تواند کنج خانه نشسته و ادعا کند کارآفرینی درجه یک است؛ چراکه همه چیز در دنیای آنلاین جریان دارد. احتمالا شما هم موافقید که اغلب شبکه های اجتماعی مخصوص کارآفرینان نیست. در این صورت لینکدین حسابی غافلگیرتان خواهد کرد؛ چراکه این پلتفرم به طور کامل برای کارآفرینان طراحی شده است.
سالانه شمار زیادی از مردم در سراسر دنیا به لطف لینکدین شریک تجاری یا حتی کار پیدا می کنند. به علاوه، شما با حضور در این پلتفرم به ساده ترین شکل ممکن امکان معرفی خودتان به دیگران را خواهید داشت. پس اگر دنبال توسعه برند شخصی تان هستید، باید نگاه دقیقی به لینکدین داشته باشید.
توصیه ما برای راه اندازی یک اکانت استاندارد در لینکدین تقریبا ساده است. اول از همه شما باید از تصویر خودتان در بخش پروفایل استفاده کنید. کسانی که در لینکدین تصاویری به غیر از چهره خودشان را بارگذاری می کنند، در واقع هویت شان را از بقیه پنهان خواهند کرد. در کنار این موارد، شما باید همیشه حواس تان به معرفی خودتان در بخش بیوگرافی باشد. یادتان باشد، این روزها کمتر کسی حوصله مطالعه متن های طولانی را دارد. پس سعی کنید خودتان را در ساده ترین شکل ممکن معرفی کنید. اینطوری دیگر فرصت های کاری مناسب مثل آب خوردن از دست تان در نمی رود.
منابع: