آمازون این غول تجارت الکترونیک محکوم به بازپرداخت به والدینی شد که فرزندان شان بدون اجازه از این سایت خرید کرده اند. خرید ها و صورتحساب های سنگین و بدون اجازه درون برنامه ای آمازون را به دردسر انداخت. سال گذشته آمازون در دادگاهی به اتهام صدور غیر قانونی صورتحساب برای خرید برنامه های درون برنامه ای برای کودکان گناهکار شناخته شد و در پی آن یک قاضی آمریکایی این کمپانی را مجبور کرد تا پول خانواده هایی را که فرزندان شان بدون رضایت آنها بین سال های 2011 تا 2014 از تبلت های کیندل و اپلیکیشن های این سایت خریداری کرده اند پس بدهد.
این قاضی به نام جان کونگور در سیاتل دستور اجرای حکم بازپرداخت را تا پایان سال 2017 داده است. البته با درخواست شرکت آمازون برای بازپرداخت این مبالغ از طریق کارت های هدیه نیز مخالفت شده است. آمازون و کمیسیون تجارت فدرال هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده اند.
گزینه پرداخت برای محتوای اضافی از طریق اپلیکیشن های موبایلی همچون پایگاه های بازی و موزیک توسط آمازون و سایر پایگاه ها در سال 2011 راه اندازی شد. والدین از این مسئله که برای کودکان بسیار آسان است که حین بازی به صورت کاملاً تصادفی یا بدون اجازه خرید انجام دهند شکایت خود را ابراز داشتند. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز اقدامات قانونی خود را از سال 2014 آغاز کرد. براساس برآورد کمیسیون تجارت فدرال تخمین طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، حدود ۷۰میلیون دلار خسارت به والدین وارد شده است.
کمیسیون تجارت فدرال مدعی شد که آمازون نتوانسته به درستی به والدین هشدار دهد که برخی از بازی های رایگان به بازیکنان امکان می دهند تا داخل برنامه خرید انجام دهند. به این ترتیب کودکان با خریدهای درون برنامه ای مبالغ زیادی را از حساب والدین خود کم می کردند و والدین پس از مشاهده قبض های غیر عادی شگفت زده می شدند.
کمیسیون فدرال آمریکا در سال 2014 نیز پرونده های مشابهی را علیه شرکت های اپل و گوگل باز کرده بود و این دو شرکت به ترتیب قبول کردند که مبالغ 32.5 و 19 میلیون دلار را بازگردانند. این شرکت ها طی سال های گذشته پسوردها و سایر راهکارهای کنترلی را ارتقا داده اند تا از پرداخت های غیر مجاز جلوگیری کنند.