تجزیه و تحلیل دادهها میتواند باعث بازگشت سرمایه ROI و توانایی بازاریابان شود. چنانچه راهحلهای ارائه شده بر مبنای این دادهها و بررسی دقیق رفتار مشتری باشد بسیار ثمربخش خواهد بود اما آیا میدانید که از کجا باید شروع کنید؟! به گزارش آیمارکتور، در دنیای بازاریابی کنونی توانایی جمعآوری داده و تجزیه و تحلیل آن جهت تعامل با کاربران بسیار مهم است و مهمتر آن است که این اطلاعات در زمان صحیح استفاده شوند.
قبل از شروع تجزیه و تحلیل دادهها بهتر است این پنج راهنمایی را بخوانید:
۱- مطمئن شوید دادههایتان صحیح است
دادههایی که کیفیت و ارزش پایینی دارند قابل استفاده نیستند. دادههایتان مهمترین دارایی کسبوکار شما هستند. بنابراین قبل از تجزیه و تحلیل آنها برای جمعآوری اطلاعات ارزشمند تلاش کنید.
۲- با انواع دادههایتان آشنا و مطمئن شوید همیشه به آنها دسترسی دارید
برای پیدا کردن یک تصویر کلی از آنچه در جریان است شما به همه دادههایتان در همه سیستمها و شبکهها نیاز دارید. چنانچه مجهز به سیستمهای CRM ، HR و ERP هستید بسیار خوششانس هستید، این سیستمها مملو از اطلاعات هستند. از ذخیرهسازی اطلاعات و دسترسی داشتن متمرکز به آن اطمینان حاصل کنید.
۳- یک هدف روشن در ذهنتان داشته باشید
آنچه را که از تجزیه و تحلیل میخواهید به دست بیاورید قبل از شروع در ذهنتان مشخص کنید و تا پایان تلاشتان برای رسیدن به آن اهداف تمرکز کنید. پس قبل از شروع آنالیز دادهها یک گام به عقب رفته و اهدافتان را معلوم کنید.
۴- از ابزار مناسب برای آنالیز دادهها استفاده کنید
با توجه به نوع و حجم دادههایتان از بهترین ابزار تجزیه و تحلیل استفاده کنید. ممکن است در بعضی موارد از منبعباز (open source) استفاده کنید و در بعضی دیگر به یک پایگاه تحلیل داده برای آنالیز نیاز داشته باشید.
۵- متمرکز باشید
ممکن است اطلاعات زیادی برای آنالیز داشته باشید اما سعی نکنید همه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. تمرکز خود را روی هدفی که برای آن در تلاش هستید بگذارید. بعضی از شرکتها برای رسیدن به هدفشان دچار ناامیدی میشوند و دست از تجزیه و تحلیل اطلاعاتشان در آن زمینه دست میکشند. هرگز ناامید نشوید.