شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با سبدگردانی اختصاصی سود سرمایه‌ گذاری خود را افزایش دهید!

پس از این که دولت تصمیم گرفت که سهام عدالت را به افراد واجدالشرایط واگذار کند اقبال عموم نسبت به بازار بورس شدت گرفت. بسیاری که وارد این بازار شدند افراد تازه ورودی بودند که آشنایی چندانی با انجام معاملات بازار بورس نداشتند. این در حالی است که افراد برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دانش و اطلاعات بورسی هستند. اگر فردی دانش و زمان کافی ندارد باید اقدام به سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس کند. در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم سبدگردانی که یکی از روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم بورس است، صحبت کنیم.

سبدگردانی چیست؟

در مقدمه مطلب گفتیم که سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس مناسب کسانی است که دانش کافی در زمینه معاملات یا زمان لازم برای رصد کردن بازار را ندارند. گزینه ای که برای این افراد وجود دارد این است که دارایی خود را به یک شرکت سبدگردان بسپارند تا به نیابت از آنان و در طی امضا کردن یک قرارداد، مدیریت آن را بر عهده بگیرند.

اما سبدگردانی چیست؟ در تعریفی ساده به مدیریت پرتفوی سهامدار سبدگردانی می گویند. پس از آن که سهامدار و شرکت سبدگردان به توافق رسیدند؛ مدیران سبد شرکت سبدگردان بنا به میزان ریسک پذیری فرد پرتفویی از سهام مختلف می چینند.

تعریفی که سازمان بورس و اوراق بهادار از سبدگردانی ارائه داده است این است: «تصمیم به خرید، فروش یا نگه داری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار معین توسط سبدگردان در قالب قراردادی مشخص، به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار.»

سبدگردان ها هر روز پرتفوی سهامدار را چک می کنند تا بتوانند بیشترین سود را برای مشتری خود بسازند. البته طبق قراردادی که بین طرفین به امضا می رسد، سبدگردان مبلغی را به عنوان کارمزد سبدگردانی دریافت می کند.  

مزایای سبدگردانی چیست؟

از مهمترین مزایای سبدگردانی، کاهش ریسک سرمایه گذاری است. اما مزایای سبدگردانی بیش از این هاست. در زیر به بخشی از آن ها اشاره کرده ایم:

  1. کاهش ریک سرمایه گذاری
  2. مدیریت اختصاصی سبد سهام
  3. بهینه سازی پورتفوی و توانایی تغییرات روزانه
  4. عدم نیاز به وقت و دانش بورسی
  5. انجام معاملات توسط یک تیم تحلیلگر و بر اساس دانش بورس و شناخت بازار
  6. نبود تضاد بین منافع سبدگردان و سرمایه گذار

معایب سبدگردانی

برای یافتن سبدگردان مورد اطمینان بهتر است از سابقه فعالیت و عملکرد آن باخبر باشیم. با رجوع به کارنامه شرکت های سبدگردانی و مفاد قرارداد آن ها می توان انتخاب درست تری انجام داد.

به طور کلی سرمایه گذاری در بورس با ریسک همراه است اما همان طور که گفتیم سبدگردانی می تواند ریسک سرمایه گذاری را در بازار سرمایه به مقدار زیادی کاهش دهد. با همه این تفاسیر انتخاب سبدگردان بی تجربه یا مراجعه به شخص به جای شرکت سبدگردانی می توان مشکل ساز باشد. نکته دیگر این که برای سرمایه گذاری در سبد، نیاز به حداقل سرمایه است. مثلا حداقل مبلغ سرمایه گذاری 50 میلیون تومان باشد. در برخی از کارگزاری ها این مبلغ به 5 میلیارد نیز می رسد. به تعبیر دیگر برای استفاده از امکانات سبدگردانی اختصاصی، فرد سهامدار باید سرمایه قابل توجهی داشته باشد و به آن را به این کار اختصاص دهد.

سود سبدگردانی

بنا بر سبدی که توسط تیم تحلیلگر سبدگردان چینش یافته است سود حاصله متغییر است. در نتیجه می توان گفت سود معینی در سبدگردانی وجود ندارد. علاوه بر این سودسازی سبد به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. از جمله به سرمایه اولیه، وضعیت بازار و قابلیت شرکت سبدگردان. در این میان سبدگردانی موفق است و بهتر عمل می کند که با رصد وضعیت بازار بتواند بهترین تصمیم را برای سرمایه مشتری خود بگیرد.

کارمزد سبدگردانی

گفتیم که در سبدگردانی مبلغی از سود به عنوان کارمزد دریافت می شود. یعنی شرکت های سبدگردانی در قبال فعالیت های خود از سرمایه گذار کارمزد دریافت می کنند که میزان این کارمزد در قراردادی قید می شود و مورد توافق دو طرف قرار می گیرد.

گفتنی است که شرکت سبدگردان معمولا در قراردادهای خود کف سودی را به عنوان سود تضمینی مشخص می کند و زمانی که بازدهی پورتفو از آن میزان بیشتر شد، اقدام به دریافت کارمزد از سرمایه گذار می کند. این کار برای جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذار است.

مفاد مهم قرارداد سبدگردانی

مفاد مهم دیگری نیز در یک قرارداد سبدگردانی ذکر می شود که عبارتند از: گزارش دهی، محرمانه بودن اطلاعات، محدودیت های معاملاتی، فرایند نظارت بر عملکرد سبدگردان و آورده سرمایه گذار.

در حال حاضر شرکت های سبدگردانی زیادی در بازار سرمایه فعالیت دارند و به همین منظور سهامداران باید با توجه به استراتژی مالی خود، میزان سرمایه، رصد وضعیت بازار و همچنین سابقه شرکت سبدگردانی، سعی کنند بهترین آن ها را انتخاب کنند.

یکی از شرکت های سبدگردان که با عملکرد مناسب و بازدهی بالا توانسته است به عنوان یکی از بهترین شرکت های مدیریت دارایی خود را معرفی کند شرکت سبدگردانی آگاه است. ساختارتیم شرکت سبدگردان آگاه شامل 3 تیم اجرایی می باشد: تیم تحلیلگران، تیم سبدگردانان و تیم پشتیبانی. تیم های فوق دارای تخصص های مدیریت پرتفولیو، حسابداری، سرمایه گذاری و مهندسی مالی هستند. عملکرد شفاف، حسن سابقه و تیم متخصص از جمله مزیت های شرکت سبدگردانی آگاه است.

پیش از سرمایه گذاری در صندوق ها و سبدگردانی آگاه با انجام یک تست ریسک سنجی، میزان ریسک پذیری شما توسط مشاوران تیم آگاه سنجیده می شود. تا با توجه به میزان ریسک پذیری، نیازها و درخواست های سرمایه گذار قرارداد تنظیم و به امضای سهامدار برسد.

در حال حاضر حداقل مبلغ قابل پذیرش برای سبدگردانی در آگاه 5 میلیارد تومان است و 290 سبد اختصاصی تحت مدیریت این تیم قرار دارد.

جمع بندی

در این مقاله و در راستای آشنایی با یکی از ابزارهای غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس یعنی «سبدگردانی»، گفتیم که، سبدگردانی از جمله موارد جذب کننده دارایی افراد برای کسب سود از بازار سرمایه است. در این روش فرد سهامدار سرمایه خود را در اختیار کارشناسان و تحلیلگران متبحر بازار سپرده تا به صورت اختصاصی مدیریت پورتفوی او را بر عهده بگیرند. در بورس ایران شرکت های سبدگردان بسیاری وجود دارد که از میان آن ها، شرکت سبدگردان آگاه توانسته با تاسیس صندوق های سرمایه گذاری و همچنین خدمات سبدگردانی اختصاصی سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران خود کند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rfcIGBRf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه