در جهان امروز، بازاریابی اینترنتی تنها راهکار رشد برای هر کسب و کاری محسوب می شود. در این راستا اگر بر روش های قدیمی تر تاکید داشته باشید، در بهترین شرایط نمی توانید حضوری طولانی مدت را در بازار خود تجربه کنید. در این راستا آمارها حاکی از آن است که به صورت میانگین بیش از چهار ساعت زمان شبانه روز افراد، به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی سپری می شود. این امر به معنای آن است که هیچ فضایی به اندازه شبکه های اجتماعی، در مرکز توجهات قرار ندارد. نکته مهم دیگری که اهمیت این شبکه ها را افزایش می دهد، از بین رفتن مرزها است. درواقع شما می توانید در فروشگاه خود حتی از دورترین نقاط نیز مخاطب و مشتری داشته باشید. اگرچه تمامی مدیران از اهمیت شبکه های اجتماعی آگاه هستند، با این حال عملکرد آنها در این شبکه ها چندان رضایت بخش نبوده و در موارد متعددی مشاهده شده است که حتی پس از چند سال فعالیت، هنوز به مخاطبان مناسبی دست پیدا نکرده اند. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که توقعات خود را منطقی نمایید. درواقع نمی توان انتظار داشت که یک فروشگاه محلی، به دنبال کنندگان میلیونی دست پیدا کند، با این حال شما باید همواره در مسیر رشد قرار داشته باشید. درواقع برای سنجش میزان رشد احتمالی، تنها کافی است تا به سایر صفحات فعال نگاهی داشته باشید.
برای مثال طبیعی است که یک صفحه با موضوع ویدئو های طنز به این خاطر که مورد استقبال عمومی قرار دارد، دنبال کنندگان بالایی را نیز به دست آورد، با این حال اگر شما قصد فروش محصولی خاص را دارید، بدون شک جامعه هدف نیز محدودتر خواهد شد. همچنین توصیه می شود که هیچ گاه خود را با خرید دنبال کنندگان تقلبی گول نزنید. به عنوان یک برندی که هدف نهایی آن فروش است، چنین اقدامی تنها باعث خواهد شد تا از طی کردن مسیر طبیعی و امکان تحلیل های لازم، دور بمانید. درواقع دلیلی نیز برای این اقدام وجود نداشته و تمامی افراد نیز به سادگی می توانند تقلبی بودم را تشخیص دهند. برای مثال صفحه ای که یک ماه است فعالیت خود را آغاز کرده و اقدامات خاصی را نیز انجام نداده است، ابدا نمی تواند به دنبال کنندگان بالا دست پیدا کرده باشد. در ادامه راهکارهایی را بررسی خواهیم کرد که باعث می شود تا تداوم بخشیدن به جریان کسب دنبال کننده را داشته باشید.
1-از مخاطبان بخواهید تا اشتراک گذاری داشته باشند
در شبکه های اجتماعی مهمترین راز موفقیت، تعامل مناسب با مخاطبان است. در این راستا توصیه می شود که از مخاطبان خود در کپشن پست ها بخواهید که محتوای ارسالی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. حتی درخواست بدون تعیین جایزه نیز معمولا باعث می شود که 20 درصد از مخاطبان شما چنین اقدامی را انجام دهند که خود به معنای افزایش شانس کسب مخاطبان جدید خواهد بود. در کنار این موضوع با برگزاری مسابقات مختلف، باعث خواهید شد تا افراد در صفحات شما برای آنکه برنده شوند، اقدام به تبلیغ شما نمایند که خود می تواند با نتایج بسیار خوبی همراه باشد. به صورت کلی در گام نخست شما باید به دنبال آن باشید که مخاطب واکنشی به اقدامات شما داشته باشد و تمایل برای به اشتراک گذاشتن آن را پیدا کند.
مطلب مرتبط: افزایش مخاطبان اینستاگرام با 10 اقدام ساده
2-هدیه هایی را مدنظر قرار دهید
درواقع برای این امر که مخاطب تمایل به انجام اقدامات موردنظر شما را داشته باشد، لازم است تا انگیزه سازی نمایید. در این رابطه ایجاد جایزه یکی از این موارد محسوب می شود. برای مثال می توانید کدهای تخفیف ویژه را مدنظر قرار دهید. یکی از سوالات اصلی اکثر مدیران در رابطه با این اقدامات، پرهزینه بودن آنها است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همواره براساس بودجه خود اقدام کنید. درواقع دلیلی برای کپی برداری از اقدامات سایر برندها وجود ندارد. همچنین با نظرسنجی، می توانید هدیه هایی را تعیین نمایید که بالاترین حد تاثیر را دارند. در این راستا فراموش نکنید که برای هدیه دادن، شما می توانید خلاقیت بالایی را داشته باشید. درواقع نباید خود را به چند حوزه محدود کنید. برای مثال یکی از جالب ترین این اقدامات، گذراندن یک روز در کنار شرکت است. این امر به معنای آن است که افراد می توانند به صورت مستقیم با اقدامات روزمره و روند انجام کارها، آشنا شوند که خود در زمینه اعتمادسازی نیز امری بسیار مهم خواهد بود. درواقع یکی از اشتباهات رایج اکثر برندهای فعال در شبکه های اجتماعی این است که خود را محدود به بستر اینترنت کرده اند. این امر در حالی است که شما نباید از سایر روش های فروش نیز غافل شوید.
3-با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشید
اینفلوئنسرها به علت حوزه های جذابی که در آن فعالیت دارند، مرکز توجهات را در شبکه های اجتماعی تسخیر کرده اند. تحت این شرایط همکاری با اینفلوئنسرها این امکان را مهیا می کند که شانس جذب مخاطبانی فراتر از حد انتظار خود را داشته باشید. با این حال بهتر است که این همکاری صرفا تبلیغ مستقیم نباشد. درواقع این نکته را فراموش نکنید که تبلیغ غیرمستقیم، شیوه ای حرفه ای تر محسوب می شود. در کنار این موضوع به هر میزان که ارتباط فعالیت اینفلوئنسر موردنظر با حوزه کاری شما بیشتر باشد، طبیعی است که در معرض دید مخاطبانی قرار خواهید گرفت که آمادگی ذهنی بیشتری برای تمایل به دنبال کردن شما را داشته باشند. همچنین در رابطه با میزان موفقیت یک اینفلوئنسر در جذب مخاطب، مهمترین عامل، نرخ تعامل آن است. درواقع لازم است تا به تعداد بازدید استوری ها و نرخ اشتراک گذاری پست ها، توجه داشته باشید. شاید بتوان مهمترین عاملی که باعث می شود تا بسیاری از برندها با اینفلوئنسرها همکاری نداشته باشند، پرهزینه بودن این اقدام باشد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چنین همکاری هایی به مراتب کم هزینه تر از بسیاری روش های بازاریابی است. به همین خاطر با حذف نمونه هایی که تاثیر گذشته خود را از دست داده اند، بدون شک بودجه این اقدام را به دست خواهید آورد.
4-احساسات مخاطب را درگیر کنید
درواقع مخاطب باید از اقدامات شما تحت تاثیر قرار بگیرد تا شانس اشتراک گذاری بالایی را داشته باشید. در این راستا فراموش نکنید که تنها جذب مخاطب مهم نبوده و شما باید برای ماندگاری آنها، یک برنامه وفاداری مشتری را ایجاد نمایید که برای درک بهتر این موضوع، توصیه می شود که مقالات مرتبط را مطالعه نمایید. یکی از احساساتی که تاثیر بسیار خوبی در زمینه فروش دارد، کمبود است. در این رابطه کمبود کالا و زمان، خود باعث خواهد شد تا تمایل افراد به خرید نیز افزایش پیدا کند. در این راستا توصیه می شود که همواره به اتمام موجودی خود تاکید داشته باشید. اینستاگرام ابزاری برای زمان سنجی نیز دارد که استفاده از آن توجهات مخاطب را افزایش خواهد داد. این مسئله خصوصا در استوری ها، با نتایج بسیار خوبی همراه خواهد بود. در رابطه با میزان فعالیت های شما توصیه می شود که برای شروع، یک روز در میان پست داشته باشید و هر روز دو استوری را منتشر کنید، با این حال این آمار تنها برای شروع بوده و پس از آن لازم است تا به دنبال افزایش حجم محتواها باشید، با این حال این امر نباید باعث شود که به کیفیت لطمه ای وارد شود. درواقع این امر طبیعی است که پس از چند ماه، به یک تیم تخصصی برای فعالیت در صفحه خود نیاز داشته باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی بهتر در سال 2021
5-از IGTV برای پرسش و پاسخ استفاده کنید
بدون شک مخاطب شما سوالات بسیاری دارد، با این حال نباید توقع داشته باشید که آنها از طریق دایرکت در این زمینه اقدام نمایند. همچنین نمایش تصویر شما کمک خواهد کرد تا افراد به اعتماد بیشتری نسبت به شما دست پیدا کنند. به همین خاطر نیز توصیه می شود که حداقل هر ماه، یک IGTV را قرار دهید که در آن اقدام به پاسخ دادن به سوالات می کنید. در این زمینه اگر هر ماه و یا هر هفته، یکی از کارمندان ضمن معرفی خود اقدام به پاسخ دهی نماید، خود کمک خواهد کرد تا تیم شما نیز معرفی شود که خود در زمینه جلب اعتمادها، بسیار مهم خواهد بود.
6-از قابلیت Reels استفاده نمایید
دلیل موفقیت های فراتر از حد تصور شبکه اجتماعی تیک تاک این بوده است که آنها به خوبی علایق مخاطب امروز را شناسایی کرده اند. درواقع مخاطب امروزه به دنبال راحتی است. در این رابطه آمارها حاکی از آن است که ویدئوها در صدر علایق قرار دارد. با این حال این امر یک واقعیت است که برای بسیاری از افراد ایجاد ویدئوهای طولانی امکان پذیر نبوده و این امر از حوصله مخاطب نیز خارج است. به همین خاطر نیز زمان 30 ثانیه، می تواند جذابیت بالایی را داشته باشد که اینستاگرام در راستای رقابت با تیک تاک، بخشی با نام ریلز را جدیدا راه اندازی کرده است که به علت آنکه هر فردی می تواند نمونه آن را تولید کند، بهترین فضا برای برگزاری انواع چالش ها محسوب می شود. برای این امر که چالش شما با شانس دیده شدن بالاتری نیز همراه باشد، می توانید از اینفلوئنسرها استفاده کنید. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت کلی، موضوعات طنز و سرگرم کننده، شانس دیده شدن بالاتری را دارند.
7-دنبال کنندگان خود را دنبال نمایید
یکی از تصورات غلط این است که صفحات تجاری نباید افراد را دنبال نمایند. این امر تنها باعث خواهد شد تا نرخ رشد پایینی را داشته باشید. در این راستا توصیه می شود که در کنار دنبال کردن مخاطبان حال حاضر خود، اقدام به پیدا کردن و دنبال کردن افرادی نمایید که احتمالا کسب و کار شما برای آنها جذابیت بالایی را به همراه دارد. برای مثال اگر در زمینه فروش محصولات کوهنوردی فعالیت دارید، دنبال کردن مخاطبان صفحات مشابه، یک اقدام هوشمندانه خواهد بود. با این حال فراموش نکنید که شما تنها می توانید 7500 نفر را دنبال کنید. به همین خاطر لازم است تا همواره آمار مخاطبان خود را داشته باشید تا آنهایی را که متقابلا شما را دنبال نکرده اند را از فهرست خارج کنید. با این اقدام شما همواره فضا برای دنبال کردن افراد جدید را خواهید داشت. پس از آنکه به 7500 دنبال کننده موردنظر رسیدید، اکنون لازم است تا براساس فعالیت آنها نظیر لایک و بازدید استوری ها، اقدام به کم کردن نمایید.
8-از دیگر شبکه ها غافل نشوید
اشتباه بزرگ بسیاری از برندها این است که تصور می کنند برای موفقیت در یک شبکه، لازم است تا خود را محدود به آن نمایند. در این راستا اگرچه لازم است تا اولویت بندی داشته باشید، با این حال این امر به معنای محدودکردن خود نیز نیست. به همین خاطر فعالیت در شبکه های دیگر نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب، تیک تاک و... خود کمک خواهد کرد تا در نهایت تعداد مخاطبان اینستاگرام شما نیز افزایش پیدا کند، با این حال فراموش نکنید که آدرس صفحه باید به خوبی در هر شبکه دیگری ذکر شود. همچنین بهتر است که در هر شبکه اجتماعی، فعالیت متفاوتی را داشته باشید تا دلیلی برای دنبال کردن سایرین وجود داشته باشد.
9-مخاطبان فعال خود را شناسایی نمایید
این امر یک واقعیت است که تمامی مخاطبان شما به یک اندازه فعالیت ندارند. در این راستا افرادی که بیشترین فعالیت را دارند، باید مورد توجه ویژه شما باشند. درواقع شما می توانید از آنها برای طرح های جدیدتر استفاده نمایید که معمولا با استقبال آنها همراه خواهد بود. این مسئله خود کمک خواهد کرد تا نیاز تولید محتوای شما کاهش پیدا کرده و زمینه های جدیدی برای جذب مخاطب را داشته باشید.
10-از محبوب ترین هشتگ های رقبای خود استفاده نمایید
یکی از راهکارهای مناسب برای کسب موفقیت این است که از هشتگ ها استفاده کنید. این امر باعث خواهد شد تا محتواهای شما وارد دسته بندی های مختلفی شود که شانس دیده شدن را افزایش می دهد، با این حال شما برای استفاده از هشتگ ها فضایی محدود را در اختیار داشته و به همین خاطر لازم است تا مرتبط ترین ها را شناسایی نمایید. در این راستا تحلیل صفحات رقبا، یکی از اقدامات بسیار مناسب محسوب می شود. این امر کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان، بهترین ها را پیدا کنید. همچنین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حساب های تجاری اینستاگرام، می توانید میزان پیدا کردن پست موردنظر براساس هشتگ را بیابید. این امر کمک خواهد کرد تا نسبت به تاثیرگذار بودن و یا پسرفت کردن آنها، آگاهی پیدا کنید.
11-بازی سازی داشته باشید
فلسفه شبکه های اجتماعی، سرگرم کردن افراد است. در این راستا توصیه می شود که به جای تاکید بیش از حد بر روی فروش، سرگرمی ایجاد نمایید. در این زمینه می توانید از طریق لایو، یک بازی جذاب را با دنبال کنندگان خود انجام دهید و یا در پست ها و استوری ها، مسابقات پرسش و پاسخی قرار دهید و برنده را اعلام نمایید. این دسته از اقدامات بسیار جذاب بوده و برای پیدا کردن ایده های بیشتر، می توانید صفحات مختلف را مورد بررسی قرار دهید. درواقع در این زمینه دلیلی وجود ندارد که خود را صرفا به صفحه رقبا محدود کنید.
12-لایوهای سریالی ایجاد نمایید
از دیگر اقدامات بسیار تاثیرگذار این است که با مخاطبان خود لایوهای سریالی داشته باشید. منظور از این بخش این است که به جای تمام کردن یک موضوع در یک لایو یک ساعته که بدون شک از حوصله مخاطب نیز خارج است، آن را به چند لایو کوتاه تقسیم نمایید. این سیاست باعث خواهد شد تا افراد کنجکاوی لازم برای دنبال کردن ادامه فعالیت را داشته باشند. از این سیاست می توانید برای آموزش های مفید و مرتبط با حوزه کاری خود نیز استفاده نمایید که در افزایش احساس نیاز مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام مخاطب بیشتری به دست آوریم
13- برنامه بازاریابی داشته باشید
در نهایت برای آنکه موفقیت مداومی را تجربه نمایید، لازم است تا برنامه ریزی دقیقی را داشته باشید. برای کسب یک هدف، در یک راستا قرار دادن اقدامات امری کاملا ضروری بوده که در برنامه های بلندمدت، می توان به این موارد دست پیدا کرد. در ایجاد برنامه بهتر است که با تمامی افراد تیم مشورت داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.