میان کودکان و بزرگسالانی که هنوز با کودک درون خود ارتباط دارند، چیزهای بامزه و دوست داشتنی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ از کولهپشتیهایی به شکل پنگوئن که گویی درحال دویدن بر پشت بچهها هستند گرفته تا برچسب خرسهای عروسکی که موتورسیکلتسواران روی کلاه ایمنی خود نصب میکنند. این موضوع بیانگر آن است که ظرفیت مناسبی در بازار برای طراحی و تولید محصولات دوستداشتنی وجود دارد. در ژاپن، جایی که دوست داشتنی بودن محصولات و اقلام در اولویت بوده و از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است، بانوان ژاپنی هنگامی که با عروسک کُرکی و نرم که چشمان بزرگی دارد روبهرو میشوند بلند میگویند Kawaii! که در زبان ژاپنی به معنای دوست داشتنی است.
ایده
شخصیت عروسکی کیتی اگرچه برای کودکان طراحی شده است اما هواداران بسیار زیادی در میان بزرگسالان دارد و بهنوعی ملکه عروسکهای دوستداشتنی است. این بچه گربه ناز و دوست داشتنی و محبوب از یک پارک اختصاصی در سرزمین سانریو در شهر جدید کاما در توکیو که خانه شخصیتهای عروسکی دوست داشتنی و بامزه است برخوردار است. این بچه گربه با سر و چشمان بزرگ نظر بسیاری از افراد را در خاور دور جلب کرده و فروشگاه Harrods در لندن بخش مخصوص و ویژهای را به این شخصیت عروسکی اختصاص داده است. همچنین شخصیت عروسکی کیتی در بسیاری از محصولات و کالاها از برچسبهای کوچک گرفته تا آبنبات حضور دارد.
ممکن است شما با خود فکر کنید که دوست داشتنی و بامزه بودن یک محصول به معنای عدم پیچیدگی آن است و این دو ویژگی باهم یکجا جمع نمیشوند اما لویی ویتون تولیدکننده کیف و کفش زنانه از تاکشی موریکامی هنرمند ژاپنی که تخصص وی در زمینه خلق شخصیتهای بامزه کارتونی غیرعادی است خواست تا کیفهای عمدتا قهوهای - طلایی این شرکت را تزیین کند. طرح جدید این کیفها با استفاده از عناصری نظیر گیلاس خندان و گل خوشحال مورد استقبال مشتریان در ژاپن و دیگر کشورهای جهان قرار گرفت و سبب شد قفسههای فروشگاههای لویی ویتون به سرعت خالی شود. این طرح زاییده افکار مارک ژاکوب طراح لویی ویتون بود که دو عنصر مهم مورد علاقه ژاپنیها یعنی لوگوی لویی ویتون و شخصیتهای دوست داشتنی را با هم ترکیب کرده و محصولی جدید و دوست داشتنی خلق کرد.
دوست داشتنی بودن کالاها هنگامی که اصلا انتظار آن را ندارید به بهترین شکل ممکن نتیجه میدهد. تصور کنید یک دُم خرگوشی کُرکی و نرم که بهصورت کاملا هوشمندانهای پشت یک ژاکت دوخته شده باشد. این طرح اگرچه ممکن است با سلیقه همه افراد سازگار نباشد و برندهای مطرح در بازار در استفاده از آن بسیار محتاطانه عمل کنند اما فرصت جدیدی برای حضور در بازارهای تازه به شمار میرود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* یک محصول کُرکی و نرم تولید کرده و از رنگ صورتی و همچنین روبان در آن استفاده کنید، رنگ صورتی و روبان از جمله سمبلهای محصولات مربوط به کودکان هستند.
* یک چهره خندان به محصولتان بدهید.
* پیش از آنکه تصمیم بگیرید از المانهای دوست داشتنی و بامزه در محصولاتتان استفاده کنید، مطمئن شوید که این موضوع سبب افزایش ارزش و تقویت هویت برند شما خواهد شد.