ویژگیهای رفتاری هر فرد در قدرت رهبری وی موثر است، اما توجه داشته باشید بیشتر این ویژگیها اکتسابی نیستند. در عوض مدیریت شامل علومی اکتسابی است. پس اگر نمیتوانید رهبر خوبی باشید میتوانید با آموزش علم مدیریت تبدیل به یک مدیر خوب شوید. اگر ویژگیهای یک رهبر سازمانی را دارید با آموزش علوم مدیریت تبدیل به یک مدیر ایدهآل خواهید شد. به خاطر داشته باشید آموزش و یادگیری عامل اصلی ایجاد موفقیت شما خواهد بود.
آموزش، هنگامی واقعا به نتیجه میرسد كه مدیر تلاش كند سازمان را بهصورت سازمان یادگیرنده تبدیل كند. در هر شركت دنیایی از اندیشههای ارزشمند خوابیده است و تنها راه تبدیل آنها به یك امتیاز رقابتی، ایجاد تشنگی برای یافتن و به كار بستن آن اندیشههاست. باید دید در كجا اندیشهای بهتر وجود دارد تا بتوان آن را یافت و از آن آموخت و آموخته تازه را اجرا كرد. به عبارت دیگر، مدیر باید شرایط را طوری فراهم كند كه كاركنان تشویق شوند هم از درون و هم از بیرون سازمان بیاموزند.
كاركنان، معمولا به مدیر خود بهعنوان یك الگو مینگرند و بسیاری از رفتارهای او را سمبل رفتار مناسب در كار میدانند. در یك شركت، این وظیفه ریاست شركت است تا از راه دلبستگی به كار و وفاداری پایدار به شركت، برای دیگران نمونه باشد. او اگر در بعضی موارد اشتباه كند، اما در یك زمینه نمیتواند كوتاه بیاید و لزوما باید نمونه و الگو باشد و آن تعهد به كار است.
یك مدیر، هر چند دانشمند و بااستعداد، اگر در كارش حتی اندكی دو دل باشد، هرگز رهبر خوبی نخواهد بود. كاركنان میخواهند به او بهعنوان یك كارمند نمونه یا رهبر متعهد بنگرند. مسئولان واحدهای سازمانی، ناگزیرند به موقعیت و موفقیت سازمان خود بیاندیشند و یكی از گزینهها برای بالاتر بردن رشد علمی سازمان حضور كاركنان در دورههای آموزشی مفید است. سرپرستان معتقدند كه دورههای آموزشی و یادگیری میتواند قابلیتهای دانشی و مهارتی و نگرش مناسبی را در مدیریت و كاركنان پرورش دهند.
با این همه، گاه عوامل زمینه ساز تغییر رفتار دركاركنان را مورد غفلت قرار میدهند؛ كه چنین غفلتی تمام تلاشهای آنان را در راستای بهبود سازمان با ناكامی روبهرو میسازد. برای اینكه یك سازمان یا موسسه بتواند كاركنان ماهری پرورش دهد نیاز به سرمایهگذاری در زمینه آموزش كاركنان دارد كه در این میان، نقش مدیر نقشی اساسی و مهم است. ممكن است بعضی استدلال كنند كه به دلیل نقل و انتقال كاركنان چنانچه یك شركت در این راه سرمایهگذاری كند این به سود شركتهای دیگرخواهد شد.
اما واقعیت آن است كه اگر آن شركت دارای محیط آموزشی مطلوبی باشد و عوامل انگیزش در آن رعایت شود در نهایت نقل و انتقال كاركنان به طور طبیعی كم خواهد شد و البته اگر شركت نتواند با كاركنانش درست و مناسب رفتار كند، آنها به هرحال شركت را ترك خواهند كرد. جلسات گروهی، یكی از ابزار مناسب برای گسترش دانش و تبادل آن با دیگران است.
در این جلسات میتوان هر بار موضوع یا موضوعات جدیدی را مورد بحث قرار داد و افراد را به بحث و تبادل نظر پیرامون آن دعوت كرد.در این جلسات، مدیر میتواند بسیاری از مطالب مورد نظر خود را به حاضران منتقل سازد و از این راه به طور غیرمستقیم به آموزشدهی بپردازد. البته دیگر شركتكنندگان هم میتوانند با طرح مباحث مختلف به غنای مطالب بیافزایند و یادگیری از همدیگر را توسعه دهند.