شما میتوانید از کسبوکار خود بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی موثر استفاده کنید. در اختیار داشتن چنین گزارشی یکی از عناصر در عرصه بازاریابی است. یک گزارش خوب نباید صرفا بازگویی تاریخچه کسبوکار شما باشد.
برای مردم اهمیتی ندارد که شما چه مدت زمانی است که در کسبوکار خود هستید یا حتی این کسبوکار بعد از چند نسل از خانواده شما به شما رسیده است. شاید این موضوع کمی ناخوشایند باشد، اما همیشه به خاطر داشته باشید که مشتریان احتمالی شما این سوال را از شما میپرسند که «کسبوکار شما چه خدماتی به ما ارائه میکند؟» و هرگز از شما نمیپرسند که «از چه زمانی وارد این حرفه شدهاید؟»
تلفیق مشتریان ایدهآل و توانایی به اثبات رسیده شما در ارائه خدمات به آنها بسیار ضروری است. برخی از نخستین توفیقات خود را در ارائه خدمات به اینگونه مشتریان را مرور کنید. تاثیر مثبتی که روی آنها داشتهاید، در گزارش خود بگنجانید. این گزارش را در وبسایت یا وبلاگ خود در جایی که به راحتی قابل دسترس باشد قرار دهید و همچنین به تمامی کارمندانتان آموزش دهید تا نکات اصلی و ارزشمند گزارش شما را منعکس کنند.
اگر این کار را به درستی انجام دهید، گزارش شما تبدیل به شاخصی خواهد شد که کاملا متمایز و برندساز خواهد بود، ماهیت و میزان مهارت شما را نشان میدهد و مستندی برای آن ارائه میکند.
اگر میخواهید گزارش خود را طوری تهیه کنید که در آن کسبوکارتان را متعهد و سودمند معرفی کنید با تعدادی از مشتریان برتر خود مصاحبه کنید تا از نظرات آنها استفاده کنید. چه چیزی باعث شد که آنها برای نخستین بار به کسبوکار شما علاقهمند شوند؟ کسبوکار شما در مقایسه با دیگر گزینههای موجود برای آنها چه تفاوتهایی دارد؟ کسبوکار شما چه تاثیراتی بر آنها داشته است؟
گزارش شما فقط برای یک بار نوشته نمیشود. مشتریان خود را از این موضوع آگاه کنید که هر کدام از آنها چقدر میتوانند در ادامه گزارش به شما کمک کنند. البته این امر مستلزم این است که با مخاطبان خود آشنایی کامل داشته باشید. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ گزارش شما باید مربوط به آنها باشد.
بخشی از گزارش شما نیز باید در مورد دلیل به وجود آمدن کسبوکارتان باشد. هدف آنچه در کسبوکار خود انجام میدهید، چیست؟ اگر علت به وجود آمدن کسبوکار خود را در امور بازاریابی لحاظ کنید، موجب میشود که مردم با علاقه فراوان دلیل عمده فعالیتهای جاری در کسبوکار شما را پیگیری کنند. به نظر من موفقیتهایی که در عرصه کسبوکار اینترنتی کسب کردهام، کاملا مرهون تمایل من نسبت به بیان دلایل فعالیتهای خود در زمینه کاری است. اکثر کسبوکارها هیچگاه دلیل کسبوکار خود را نمیدانند یا شاید دلیلی برای آن ندارند. حتی اگر علت و هدف شکلگیری کسبوکار خود را بدانند، اکثر آنها آن را با دیگران به اشتراک نمیگذارند. اکنون زمان آن فرارسیده است که علت و هدف کسبوکار خود را آشکار کنید. بیان هدف کسبوکار موجب میشود که وفاداری در میان مشتریان افزایش یابد و همچنین حضور شما را در میان مردم بیش از پیش تثبیت میکند، طوری که تقریبا با روشهای دیگر نمیتوان به چنین موفقیتی دست یافت.