پرسش: صاحب کسب وکاری هستم که در جهت ارتقای برند خود تلاش میکند. قصد دارم در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیتی را انجام دهم و در این راستا مفهومی مردمی و به روز را با برند خود گره بزنم. براین اساس اقداماتی را هم انجام دادهام، ولی در یاد مشتریان باقی نمانده است. توصیه شما برای انجام درست این شیوه چیست؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر فرزاد مقدم:
درحالحاضر مسئولیت اجتماعی موضوعی است که در دنیا مورد توجه واقع شده است اما در کشور ما کسبوکارها سعی میکنند آن را از برندهای دیگر کپی کنند. برندهایی که میخواهند به سراغ مسئولیت اجتماعی بروند و مفهومی را با برند خود گره بزنند، باید برند خوبی را برای شروع بسازند.
به خصوص سازمانهایی مثل بانکها باید قبل از انجام هرکاری هویت خود را شکل دهند و به مخاطبان خود نشان دهند که فقط در پی این نیستند که پول آنها را بگیرند.
کسبوکاری که به فکر مسئولیت اجتماعی میافتد باید به مشتریان نشان دهد که با برندهای هم راستای خود متفاوت است. اگر برندها از این شیوه به درستی استفاده کنند، سودهای زیادی را خواهند برد و سهم بیشتری از بازار را دریافت خواهند کرد و تداعی برندشان در ذهن مشتریان به یکباره قدرت پیدا خواهد کرد.
اگر کسبوکاری برندسازی نکرده و تصویری از برند در ذهن مشتریان ایجاد نکرده و اسم آن در ذهن مشتریان معادل با هیچ واژهای نیست، نمیتواند به یکباره به سراغ مسئولیت اجتماعی برود. انگار چنین برندهایی از پله اول به پله پنجم پرتاب شدهاند.
اگر همه فعالیتها به درستی انجام شود هیچ اشکالی ندارد که برند به سراغ این سبک کارها برود و برای تقویت برند خود فعالیتهایی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام دهد و برند خود را با یک مفهوم دیگر گره بزند. برند به شرطی که یک مفهوم اولیه داشته باشند، میتواند با مفهوم دیگری خود را گره بزند.