کوین سیستروم (Kevin Systrom)، کارآفرین و برنامهنویس آمریکایی بیشتر به عنوان موسس و مدیرعامل شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram) شناخته میشود. اینستاگرام یک نرمافزار آنلاین تلفنهمراه جهت بهاشتراکگذاشتن عکس و ویدئو است که قابلیت استفاده در سیستمعاملهای اندروید و آیفون را دارد و به کاربران اجازه میدهد که عکس یا ویدئو را روی این سرویس مانند سایر شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر به اشتراک بگذارند. سیستروم به همراه مایک کریجر (Mike Krieger) در اکتبر 2010 این شبکه اجتماعی را راهاندازی کردند.
اینستاگرام یکی از سرویسهایی است که سریعترین رشد را تاکنون داشته است. آنها در هفته اول راهاندازی این نرمافزار 100 هزار کاربر و طی دو سال پس از آن یعنی تا جولای 2012، 80 میلیون کاربر در سراسر دنیا داشتند و توانستند یک میلیارد دلار به دست آورند. این تعداد کاربر بیشتر از کاربرانی بود که فیسبوک توانست پس از گذشت دو سال از راهاندازیاش به دست آورد. در دسامبر 2014، اینستاگرام بیش از 300 میلیون کاربر فعال داشت. سیستروم میگوید: «هدف ما فقط این نبود که نرمافزاری باشیم برای به اشتراکگذاری عکسها، بلکه میخواستیم راهی باشیم که زندگیتان را زمانی که سرتان شلوغ است، به اشتراک بگذارید.»
برای انجام کارهای بزرگ لازم نیست یک تیم بزرگ داشته باشید
سیستروم معتقد است بهتر است یک تیم کوچک متشکل از بهترینها داشته باشید تا تیمی بزرگ که از افراد متوسط تشکیل شده است. اینستاگرام بهتدریج استخدام میکند، زیرا سیستروم اعتقاد دارد یک مهندس خوب میتواند کار پنج مهندس متوسط را انجام دهد. او میگوید: «وقتی یک تیم میسازید، معتقد نیستم که ساختن یک تیم به معنای پر کردن جاهای خالی با افراد باشد. نباید بگویید میخواهم کاری را راهاندازی کنم و سعی کنید که یک کمپانی 50 نفره یا چیزی شبیه این باشید. کاری که ما تاکنون انجام دادهایم نتیجه خوبی داشته و این کار پیدا کردن بهترین طراحها و بهترین مهندسان در جهان است. برای ما این کار انتخاب دقیق موقعیتهای شغلی در هر زمینهای که میخواهیم و پیدا کردن بهترینها برای پر کردن این موقعیتهاست. بهترین کمپانیها و تولیدات از تیمهای خوب نشأت میگیرند.»
فقط یک محصول تولید نمیکنید، بلکه یک سازمان راهاندازی میکنید
سیستروم به کارآفرینان میگوید به خاطر داشته باشند که در شروع یک کسبوکار مسئلهای فراتر از ارائه یک محصول وجود دارد، درواقع بحث راهاندازی یک سازمان مطرح است. «وقتی تصمیم میگیرید که وارد حیطه کارآفرینی شوید، باید به خاطر داشته باشید که تولید یک محصول فوقالعاده است، اما کار زیادی برای ساختن یک تیم لازم است بهخصوص در زمینه استخدام اعضای تیم کاری که یکی از مهمترین بخشهای شروع یک کسبوکار است. این مسئله فقط داشتن یک ایده فوقالعاده را شامل نمیشود، بلکه پیدا کردن افرادی است که به عملی شدن این ایده کمک کنند.» به همین دلیل است که بسیاری به مدارس کسبوکار میروند تا پیشزمینه خوبی درباره حسابداری، برخی از قوانین و بازاریابی به دست آورند. اگر هیچکدام از این موارد را ندارید و فقط تولید محصول را میشناسید، در منحنی یادگیری با شیب تند قرار خواهید گرفت.
کاری را که انجام میدهید کمتر از 30 ثانیه توضیح دهید
کسبوکارها (بهخصوص نرمافزارها) باید بتوانند محصولشان را در 30 ثانیه توضیح دهند، به طوری که کاربران آنها را درک کنند. سیستروم میگوید: «محصولات میتوانند بسیار پیچیده و در زمان طولانی شرح داده شوند، اما طولانی شدن زمان راهاندازی و معرفی یک محصول به بازار، یک مشکل بازاریابی است. باید هرکاری را که انجام میدهید در چند ثانیه توضیح دهید و مردم باید آن را درک کنند.» به دیگران ارزشها و آنچه را شما منحصربهفرد کرده در عرض 30 ثانیه شرح دهید. در 30 ثانیه به آنها بگویید که چرا به محصولتان نیاز دارند. اگر بیشتر طول بکشد، توجه افراد را از دست خواهید داد. سیستروم میگوید باید بتوانید موارد اضافه را از توضیح محصولتان حذف کنید و روی هسته اصلی آن تمرکز کنید: «خیلی توضیح ندهید و آنچه را حائز اهمیت نیست، حذف کنید تا محصولتان به موفقیت برسد.»