کریگ نیومارک (Craig Newmark) کارآفرین اینترنتی آمریکایی و موسس وبسایت بینالمللی کریگزلیست (Craigslist) در سانفرانسیسکو است. کریگزلیست یک وبسایت طبقهبندی شده تبلیغاتی است که در آن بخشهای مجزایی به مشاغل، مسکن، کالاهایی برای فروش، خدمات، جامعه، مباحث و رزومه اختصاص داده شده است. نیومارک پدرش را در 13 سالگی از دست داد، از اینرو خانوادهاش با مشکلات مالی متعددی مواجه شدند.
کریگ پس از دبیرستان به لطف بورسیه تحصیلی توانست وارد دانشگاه کیس وسترن رزرو (Case Western Reserve) شود و مدرک کارشناسیاش را در سال 1975 و کارشناسیارشد را در سال 1977 دریافت کند.پس از فارغالتحصیلی، نیومارک به مدت 17 سال به عنوان برنامهنویس شرکت IBM کار کرد. شرکت آیبیام یک شرکت مشاوره و تکنولوژی چندملیتی است که سختافزارها و نرمافزارهای کامپیوتری را تولید کرده و به بازار عرضه میکند.
کریگ نیومارک در سال 1993 به سانفرانسیسکو نقلمکان کرد تا با چارلز شوآب (Charles Schwab) سرمایهگذار و بازرگان آمریکایی و موسس شرکت چارلز شوآب کار کند؛ جایی که با اینترنت آشنا شد که در آن زمان هنوز تبلیغات در آن صورت نمیگرفت. او وبسایت کریگزلیست را برای ارائه خدمات تاسیس کرد تا جایی باشد که مردم بتوانند اطلاعاتشان را مبادله کنند. درآمد سالانه این وبسایت در سال 2004، بیش از 10 میلیون دلار بود و هر سال افزایش مییافت تا جایی که در سال 2010، این وبسایت سالانه بیش از 122 میلیون دلار درآمدزایی میکرد.
از سر راه کنار بروید
چالش بزرگ بسیاری از کارآفرینان این است که بدانند چه کاری را باید برای کسبوکارشان انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند. باید تمرکز و انرژیتان روی وظایفی باشد که بتوانید بیشترین ارزش را وارد کسبوکارتان کنید. اگر تصمیم بگیرید که کنترل هر وظیفهای را در دست بگیرید، در گسترش کسبوکارتان محدودیت خواهید داشت، زیرا زمان کافی نخواهید داشت.
یکی از دلایلی که وبسایت کریگ نیومارک بسیار موفق شد، این است که نیومارک متوجه شد سپردن کار به دیگران کجا و چه هنگامی اهمیت دارد. از محتوا تا مدیریت سایت، او میدانست که همیشه نمیتواند در همه زمینهها بهترین پاسخگو باشد. از همینرو بود که جیم باکمستر(Buckmaster) را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد، آن هم درست زمانی که کمپانی نیاز جدی به پیشرفت داشت. او میدانست که به کسی بهتر از خودش نیاز دارد، بنابراین تصمیم گرفت از سر راه کنار برود.
بهتر کار کنید
برای رسیدن به موفقیت به عنوان یک کارآفرین نیاز دارید که کارهای متفاوتتر و بهتری را نسبت به رقبایتان انجام دهید. لازم نیست در همه چیز بهتر از سایرین باشید، فقط کاری را انتخاب کنید که میتوانید واقعا آن را به خوبی انجام دهید و بهترین باشید. مشتریانی که به خصوصیات یک کار اهمیت میدهند، سراغتان خواهند آمد. متوسط بودن در هر کاری زمینه شکست را فراهم میسازد، اما خوب بودن در مواردی که مشتریانتان به واقعیت اهمیت میدهند، کسبوکارتان را به موفقیت خواهد رساند.
در کسبوکار نیومارک نداشتن سرمایهگذار باعث شد او در تصمیمگیریهایش در کمپانی آزاد باشد، به راحتی نوآوری کند و حتی گاهی عقب بنشیند و اجازه دهد تا کاربران برایش نوآوری کنند و همین توانایی نوآوری این امکان را برای وبسایت نیومارک فراهم کرد تا کارها را بهتر انجام دهد.
نیومارک در این باره میگوید: «ما از طریق راههای کوچک نوآوری میکنیم. زمانی که میتوانیم کاری را بهتر انجام دهیم، انجامش میدهیم. کاربران میبینند وقتی که مشکلی را به ما گزارش میکنند، با جدیت پیگیری میکنیم. میخواهیم زندگی عادلانه باشد، حتی با وجود اینکه گاهی عادلانه نیست. گاهی لازم است سرعت عمل داشته باشید و وقت را تلف نکنید.»
گوش کنید
اهمیتی ندارد که چقدر سرویس و محصولتان فوقالعاده باشد، باید همیشه براساس چشمانداز و آنچه مشتریانتان میگویند، کار کنید و آنها را به ارایه بازخورد تشویق کنید. با آنها صحبت کنید، پیش از اینکه آماده فروش یک محصول یا ارائه خدمات به آنان باشید و آن را با توجه به نیازهایشان بسازید. هیچ چیز باارزشتری از این نیست که یک کسبوکار را حول مشتریان بسازید تا آنها را مطمئن کنید که منطقه امن کسبوکارتان را پشتسر گذاشتهاید و در حال ساختن یک کمپانی بسیار موفق هستید.
تا به امروز، نیومارک شش ساعت از هر روز کاری را به ارائه خدمات به مشتریانش، پاسخگویی به نیازها و درخواستهای مشتریانش اختصاص داده است: «از همان ابتدای شروع کار، بخشی از گفتوگو با مردم بودم، به حرفهایشان گوش میکردم و تاکنون این مسئله متوقف نشده است. 90 درصد از عملکرد سایت ما براساس پیشنهاداتی است که کاربران برایمان ارسال میکنند.»