در شرایط امروز هیچ چیز خطرناکتر از دل بستن به کامیابیهای دیروز نیست. به روزهای موفقیت کسبوکارتان دل نبندید و در هنگام شکست تسلیم نشوید. محیط در حال تغییر است و فرصتها و تهدیدها متغیرند.اینها درسهای ارزشمند کسبوکار هستند. در بهداشت روانی یک کسبوکار باید وابسته به مسیری باشیم که اکنون در آن قرار داریم، به جای وابستگی به نتیجه؛ فرآیندمدار بودن به جای هدفمدار بودن یعنی به جای اینکه برای آینده زندگی کنیم، حالگرا و اکنونگرا باشیم. کسبوکارهایی از سلامت روانی برخوردارند که فرآیندمدار باشند. آنچه واقعیت دارد، لحظه اکنون است.
امیرالمومنین میگوید: آنچه گذشته است کجا و آنچه نیامده است کجاست، پس برخیز و دریاب فاصله بین دو عدم را.مدیری که هنوز ایستاده و به کامیابیها و موفقیتهای کسبوکارش در گذشته افتخار میکند سخت در اشتباه است، باید از لحظه اکنون شروع کند. ایستادن برای افسوس خوردن یا افتخار کردن به گذشته یا اضطراب آینده شکست امروز را در پی خواهد داشت و از دست دادن لحظه اکنون است. امروزه سازمانها برای حفظ مزیت رقابتی باید در محیطی پویا فعالیت کنند، زیرا عدم پذیرش تغییر و عدم هماهنگی با محیط میتواند آنها را از دستیابی به اهدافشان باز دارد.
سازمانها برای رفع نیازهای آینده خود اولا بایستی شناخت دقیقی از تغییر و تحولات اجتماعی و درونی خود داشته باشند و دوما نیاز توسعه را احساس کنند. اعمال تغییر و تحول در یک سازمان هرگز کار سادهای نیست، حتی اگر موقعیت جدید با خود تحولات عمیقی را وارد سازمان نسازد باز هم نوعی مقاومت و اختلال در پویایی سازمان بهوجود میآید، البته برحسب اینکه سازمان در حال حاضر درچه موقعیتی قرار دارد میزان تحول مورد نیاز در آن تعیین میشود.
برنامهریزی فرمول خاصی ندارد و هر مدیر موفقی با توجه به شرایط ویژه اکنون، فقط اکنون نه گذشته کسبوکارش، باید برای کارش تصمیمگیری کند، ولی معیارهایی هست که با درنظر گرفتن آنها با توجه به شرایط منحصر به فرد خودتان میتوانید تصمیمهای درست را بگیرید.پس در این بحث به ارزش مدیریت زمان توسط هر مدیر موفقی پی میبریم. مدیریت زمان مجموعهای از مهارتهاست که شما را در استفاده موثر از زمان کمک میکند. رهنمودهای عمومی وجود دارد که میتوانند برای مدیریت زمان در حوزههای متفاوت مانند خانه، مدرسه و کار استفاده شوند.
ممکن است در شرایطی از مراحل حیات سازمان، استفاده نکردن از مدیریت زمان توجیهپذیر باشد، اما مزایای استفاده موفق از مدیریت زمان هرگونه دلیل یا توجیه را رد میکند. محیط کسبوکار امروز را میتوان با رقابت شدید و سخت آن توصیف کرد. در هر ثانیه از روز اختراعات جدیدی صورت میپذیرد و روشهای سنتی، طول عمر کوتاهتری پیدا میکنند.
خبر تازه امروز، یک خبر قدیمی در فردا محسوب میشود و کسانی که با تغییرات پیش نروند عقب خواهند ماند. شما باید از تمام منابع موجود خود استفاده کنید تا با زمان پیش بروید. بزرگترین مانع موفقیت در این بازار، زمان است. با ساعات نامحدود روزانه میتوانستیم سرعت کار را به اندازه رضایتبخش پایین بیاوریم. متاسفانه زمان چیزی است که بشر نمیتواند آن را کنترل کند.