این روزها رستورانداری و تاسیس رستوران یکی از کسبوکاریهایی است که خیلی از افراد به آن توجه میکنند اما شاید بخش زیادی از سرمایهگذاران این حوزه از این مسئله اطلاع نداشته باشند که این شغل درست است درآمد خوبی دارد اما ریسکهای بسیاری هم در خود دارد که توجه به آنها میتواند موجب بقا و بیتوجهی نسبت به خطرات این شغل میتواند به راحتی موجب ورشکستگی در این سرمایهگذاری شود.
جالب است بدانید طی یک مطالعه در دانشگاه کرنل آمریکا که معتبرترین دانشگاه برای صنعت مهماننوازی (Hospitality Industry) در دنیاست اعلام شده است تقریبا یک چهارم رستورانهایی که به تازگی راهاندازی میشوند، در همان سال اول افتتاح ورشکست شده و بدتر از آن اینکه در سال دوم این رقم به دوبرابر میرسد، این یعنی نیمی از رستورانهایی که در سال دوم افتتاح خود هستند در معرض ورشکستگی قرار دارند...
اگر چه این پژوهش در آمریکا صورت گرفته است اما نتایج آن میتواند به صورتی جامع مدنظر قرار گیرد تا شما هم اگر قصد شروع این سرمایهگذاری را دارید از قبل حتما به نکاتی توجه ویژه کنید، بهخصوص امروزه که در شهرهای بزرگ مانند تهران روز به روز تعداد رستورانها و رقابت بین آنها بیشتر و بیشتر میشود.
نکتهای که باید به آن توجه کرد محل احداث رستوران است، علاوه بر اینکه باید رستوران در محلی پرتردد و در خیابان اصلی باشد، باید توجه ویژهای به مردم منطقه مورد نظر و سطح درآمد و رفاه آنها داشت که براساس همین نکات به علاوه سلیقه غذایی منطقه بتوان رستورانی با توجه به نیازهای مردم و همچنین در نظر گرفتن جیب آنها احداث کرد.
بهانه نوشتن این ستون، یک سرمایهگذار بود که در یکی از مناطق بالای شهر رستورانی تاسیس کرده و بدون تحقیق در خصوص روحیات مردم منطقه یک دکور ساده و راحت را در معرض دید قرار داده و شروع به پخت غذا با قیمتهای بسیار پایین کرده بود، اما بعد از مدتی متوجه عدم تمایل ساکنان به رفتن به رستورانش شده بود. عکس این موضوع به مراتب بیشتر اتفاق میافتد یعنی مثلا فردی سرمایه زیادی برای تاسیس یک رستوران در مناطق مرکزی یا حتی پایینتر شهر میگذارد و بالطبع قیمت غذاهایش هم بالاست، در این صورت هم مردم آن مناطق تمایلی به خرج کردن پولهایشان در آن رستوران نشان نمیدهند، از این رو توجه به اینکه کجا و برای چه کسانی میخواهید رستوران بزنید بسیار حائز اهمیت است.
همچنین نکته دیگری که باید در همین خصوص در نظر گرفته شود طراحی و دکور رستوران از بیرون است، که باز هم برمیگردد به سطح منطقه مورد نظر. گاهی در مناطق پایینتر رستورانهای لوکسی وجود دارد که رهگذران با پیش داوری در خصوص قیمتهای غذا حتی وارد رستوران هم نمیشوند.
پس حتما قبل از ورود به این صنعت، تحقیقات در خصوص منطقه مورد نظر، نیازها، روحیه و سلیقه مردم و سطح رفاهیشان را در نظر گرفته و با یک مدیریت صحیح و از پیش تعیین شده وارد بازار شوید که زمین نخورید.