پرسنل دوست دارند به مدیر خود اعتماد کنند. این اعتماد را نگه دارید زیرا تا زمانیکه در روابط شما و همکارانتان اعتماد جاری هست کارها به خوبی پیش میرود. قدرت نه گفتن را در خود پرورش دهید. قولی را ندهید که نمیتوانید انجام دهید. همانطور كه میدانید صمیمیت چیزی جز محصول بلوغ اجتماعی، عاطفی و روانی افراد در روابط خود با یكدیگر نیست كه شامل تبادل احساسها و خواستههای آنها با همدیگر بوده و همواره دارای پیامدی سازنده است.
در حقیقت زمانی یك رابطه صمیمانه میشود كه طرفین به خوبی تعهدات و قراردادهای بین یكدیگر را درك كرده و مسئولانه رفتار میكنند و در ارتباطشان امنیت، اعتماد، احترام و صداقت موج میزند. تعریف و درک صمیمیت را باید جدی گرفت اما این مفهوم نباید مانعی برای ابراز منفی نظرات شود. همیشه باید هر دو جنبه مثبت و منفی نظراتتان را بیان كنید.
این كاری بسیار معقول است. هیچوقت در مورد نقاط منفی آن دروغ نگویید چون اگر مخاطبان این مسئله را متوجه شوند كه آنها را فریب دادهاید از شما خشمگین خواهند شد و دوباره به شما اعتماد نمیكنند اما نقطهنظرات و دیدگاههاى خویش را بر دیگران تحمیل نكنید.مردم سخن چنین كسى را نمىپذیرند و با فردى كه همچون یك سرپرست با ایشان رفتار كند، دوستى نمىورزند و به او اعتماد نمىكنند.
حتی نه گفتن را هم میتوان به طریق مثبت آغاز کرد، به این ترتیب که وقتی شما افراد را تحسین میكنید، نشان میدهید كه تواناییهای آنها را شناختهاید. با این كار آنها میل بیشتری به شنیدن حرفهایتان خواهند داشت. یك یا چند نكته مثبت و ارزشمند را در طرف مقابل شناسایى و برجسته سازید و با تحسین صادقانه به جهت وجود آن امر مثبت، ارتباط خود را با وى محكم سازید و هیچگاه رابطه خود را با نكتهاى منفى آغاز نكنید.
افرادی که حتی کلمه نه را زیبا بیان میکنند، قاطعیت خوبی دارند، اعتماد به نفس آنها بالاست، برنامههای شخصی در زندگی دارند و اهدافشان روشن و واضح است و میدانند که از چه راهی به اهداف خود خواهند رسید. در مقابل افرادی که توان کافی برای نه گفتن ندارند اعتماد به نفس ضعیفی دارند، بهراحتی تسلیم دیگران میشوند. ممکن است اهداف و برنامهریزیهای مشخصی نداشته باشند و اگر داشته باشند اهمیت لازم را به آنها نمیدهند.
این افراد معمولا به برآورده شدن خواست دیگران اهمیت میدهند که میتواند ناشی از ترس آنها به از دست دادن دوستیها و طرد شدن باشد. بهتر است طبقهبندی مناسبی روی موارد و موضوعاتی که نه گفتن در آنها لازم به نظر میرسد، داشته باشیم. زمانی که قبول درخواستها خطرات و مشکلات جدی برای فرد به همراه دارد، لازم است فرد با قاطعیت رفتار کند.
در این مواقع رضایت و علاقهمندى خود را نسبت به این پیشنهاد نشان دهید و به دنبال آن مشخص كنید در حال حاضر شرایط پذیرش این درخواست را ندارید یا ممکن است گفتن نه همراه با دلیل باشد. دلیل كوتاه و واقعى رد تقاضا را بدون پرداختن به حاشیه و ذكر جزییات مطرح كنید.
یا میتوان با مطرح كردن پیشنهادى دیگر در واقع حسن نیت خود را به درخواست كننده نشان داد. راه دیگر این است كه به درخواستكننده نشان دهیم براى انجام امرى دیگر آمادگى داریم و رد كردن این مورد خاص به منزله رد تمام موارد نیست.