رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است بهتر است حذف برچسب قیمت مصرفکننده از روی کالاها در مرحله اول با محصولات لبنی که جزو موادغذایی اساسی مصرفکنندگان است، آغاز شود. خسرو فروغان گران سایه درباره اجرای طرح حذف برچسب قیمت مصرفکننده از روی کالاها و شروع آزمایشی این طرح برای اجناس خوراکی مثل چیپس و پفک به خبرگزاری ایسنا گفت: براساس استاندارد جهانی در کشورهایی که قیمتگذاری و تعیین نرخ آزاد و برچسب قیمت وجود ندارد اما با این حال در همان کشورها هم روی برخی کالاها برچسب قیمت وجود دارد.
وی با بیان اینکه آزادسازی قیمتها و رقابتی شدن به بسترسازی نیاز دارد، ادامه داد: در شرایط فعلی بازار داخلی اگر قیمت کالاها آزاد و برچسب کالاها حذف شود، ممکن است باعث سوءاستفادههایی شود. البته این احتمال وجود دارد که در برخی کالاها زمینه کاهش قیمتها هم فراهم شود اما بهطورکلی به نظر میرسد به دلیل نبود بستر لازم و همچنین شرایط فرهنگی بعد از حذف شدن برچسب قیمتها، سوءاستفاده رخ ندهد.
فروغان تصریح کرد: برخی کالاها مانند لبنیات شرایط بهتری برای حذف برچسب قیمت دارند، چرا که جزو محصولات پرمصرف محسوب میشوند. در حال حاضر بعضی کارخانههای لبنیات در روند تولید متضرر میشوند و از کالاهای بیکیفیت استفاده میکنند اما چیپس و پفک نمیتواند برای شروع این اقدام، انتخاب مناسبی باشد چون محصول اصلی در سبد غذایی مردم نیست.
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی ادامه داد: بهترین روش برای این کار این است که قیمتگذاری آزاد باشد و در روند توزیع و تولید صداقت کاری وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی که درآمد سرانه مردم پایین است نمیتوانیم به سمت آزادسازی قیمتها برویم، بلکه این اتفاق باید به تدریج و با بالا رفتن درآمد سرانه مردم بیفتد.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی، درج قیمت مصرفکننده روی کالاها، ابزاری برای سوءاستفاده برخی افراد شده و بسیاری از فروشگاهها و عرضهکنندگان کالا از این موضوع به نفع خود استفاده میکنند که در این راستا قرار است بهطور آزمایشی، قیمت مصرفکننده از روی برخی کالاهای غیراساسی مثل تنقلات حذف شود تا کالاها براساس 3 درصد سود عمدهفروشی و 12 تا 15 درصد سود خردهفروشی عرضه شوند درحالیکه در برخی کالاها شاهدیم سودهای 100 درصدی دریافت میشود که براساس طرحی که قرار است بهزودی اجرایی شود، در ابتدا قیمت مصرفکننده از برخی کالاهای غیرضرور حذف میشود تا بعد از بررسی نتایج و نقاط ضعف آن نحوه پیادهسازی و ادامه طرح در بقیه کالاها مورد بررسی قرار گیرد.