پرسش: یک تولیدی پوشاک دارم و درصدد توسعه کسبوکارم هستم. با توجه به اینکه تازه این کسبوکار را شروع کردهام، چه سیاستی برای قیمتگذاری محصولاتم توصیه میکنید؟
پاسخ کارشناس:
در نظر داشته باشید که قیمت ارتباط مستقیمی با سودآوری دارد و قیمتگذاری و مدیریت بر آن عبارت است از فعالیتها و برنامههایی که برای تعیین ارزش محصولات و خدمات انجام میشود. بنابراین قیمت به معنای میزان ارزشی است که مشتریان برای استفاده از محصولات و خدمات برای آن قائل هستند.
در گام نخست باید هدفگذاری کنید، هدف میتواند بقا، به حداکثر رساندن سود یا سهم در بازار، کشیدن عصاره بازار یا پیشرو بودن از لحاظ کیفیت باشد. در مرحله بعد، به برآورد تقاضا بپردازید. برآورد تقاضا میتواند از طریق تجزیه و تحلیل قیمتهای گذشته و سایر عوامل آماری و تحقیقات تجربی و تحقیقات بازاریابی درخصوص تجزیه و تجلیل رفتار خرید صورت پذیرد.
پیشنهاد میکنیم هزینههای خود را به دو بخش هزینههای ثابت (مانند هزینه اجاره، حقوق ثابت کارکنان و...) و متغیر (مثل مواد اولیه) تقسیم کنید و سپس به برآورد هزینهها بپردازید. همچنین باید رقبا را رصد کنید و محصولات، قیمتها و هزینههای آنان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، اما وارد جنگهای فرسایشی قیمت نشوید، زیرا متضرر خواهید شد. با هوشیارانه عمل کردن در ارائه تخفیف و محصولات ترویجی، تخفیفها را در زمانهای خاص اعمال کنید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.