شرکتهای تجاری در ارتباط با فرآیند قیمتگذاری میتوانند انعطافپذیر بوده یا موضعی سرسختانه اتخاذ کنند. برخی شرکتها هیچ وقت قیمت محصولات یا خدماتشان را کاهش نمیدهند. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد و میتواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد.
ایده
برای محصولات و خدماتی که ارائه میکنید قیمت منصفانهای درنظر بگیرید. سپس به مشتریان توضیح دهید دلیل آنکه شما تخفیفی برای محصولات خود ارائه نمیکنید قیمت مناسب و منصفانه کالاهای شماست. لویی ویتون بهعنوان یکی از تولیدکنندگان کیفهای زنانه مجلسی هیچگاه برای کیفهای دستی زنانه خود تخفیف ارائه نمیکند. این برند معتبر اقدام به تولید یک طیف استاندارد و کلاسیک از کیفهای دستی کرده و در کنار آن محصولاتی خاص و محدود را نیز تولید میکند. ویژگی محصولات خاص لویی ویتون آن است که پس از فروخته شدن تمامی آنها، دیگر تولید نخواهند شد.
این شرکت همچنین با طراحی کارزارهای تبلیغاتی و همچنین در ارتباط بودن با مشتریان، به دنبال ارائه خدمات به آنهاست. لویی ویتون همواره به دنبال آن است که کیفدستیهای زنانه این شرکت در دستان افراد مشهور خودنمایی کند. در بخش دیگری از بازار، شرکتهای تولید لوازم آرایشی M.A.C و Lush که تولیداتشان از قیمت کمتری نسبت به محصولات لویی ویتون برخوردارند نیز از همین شیوه برای قیمتگذاری کالاهای خود استفاده میکنند.
حتی نانوایی خیابانی که در آن زندگی میکنم نیز از همین شیوه استفاده کرده و تمامی نانهایی را که بهصورت دستی آماده و طبخ میکند معمولا تا بعد ازظهر به فروش میرساند. در روزهای شنبه صفی طولانی در مقابل این نانوایی ایجاد میشود و مشتریان برای خرید نان موردنظرشان از صبح زود به این نانوایی مراجعه میکنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* با برقراری تعادل در بخش تولید از تولید بیش از اندازه محصول خودداری کنید. با کاهش ریسک تولید مازاد بر نیاز از طریق کاهش تنوع محصولات میتوانید شاهد خریداری شدن کالاهای تولیدیتان توسط مشتریان باشید. هر چه تجربه شما در این موضوع بیشتر شود، به مانند شرکتهایی نظیر لویی ویتون و پارکرز، پیشبینیهای شما در مورد میزان تولید و فروش محصول نیز دقیقتر خواهد بود.
* هنگامی که در حال معرفی برندتان بهعنوانی برندی که هرگز برای محصولات خود تخفیف ارائه نمیکند هستید، هرگز کالاهای خود را با تخفیف به فروش نرسانید.
* تنها زمانی از این ایده استفاده کنید که مطمئن هستید میتوانید همواره از آن استفاده کرده و به ارائه تخفیف بپردازید.