فردریک اسمیت (Frederick Smith) موسس، رئیس و مدیرعامل فدکس (FedEx)، است؛ شرکت پست آمریکایی که بستهها را طی یک شب به مقصد میرساند. اسمیت علاقه بسیار زیادی به پرواز کردن داشت و در نوجوانی یک خلبان آماتور شد. در سال 1962، اسمیت وارد دانشگاه یاله (Yale University) شد. او در دانشگاه مقالهای درباره سرویس پست یکشبه برای یک کلاس اقتصاد نوشت. استادش به او گفت که با وجود اینکه نمره C دریافت کرده اما، این ایده باید محتمل باشد. همین مقاله برای اسمیت ایده راهاندازی فدکس شد. فردریک اسمیت در سال 1966 در رشته اقتصاد مدرک کارشناسیاش را دریافت کرد. در 18 جون 1971 اسمیت، فدکس را با 4 میلیون دلار راهاندازی کرد. در سال 1973، این کمپانی سرویساش را به 25 شهر پیشنهاد داد و کارش را با بستههای کوچک و اسناد آغاز کرد.
تمرکز او بیشتر روی گسترش سیستم یکپارچه پست زمینی- هوایی بود، کاری که پیش از این انجام نشده بود. در پی موفقیتهایی که اسمیت به دست آورد، در سال 2004 توسط مجله Chief Executive به عنوان «مدیرعامل سال» انتخاب شد. همچنین جایزه مدیریت موسسه کلوگ (Kellogg School of Management) در 29 می 2008 نیز به فردریک اسمیت به عنوان مدیر برجسته اعطا شد. همچنین در مارچ 2014، مجله فورچون او را در رده بیستوششم و در میان لیست «50 مدیر برتر جهان» قرار داد.
همیشه مردم را در اولویت کارهایتان قرار دهید
اسمیت میگوید: «فلسفه شرکت ما به ترتیب مردم، خدمات و سوددهی را شامل میشود. اگر قصد دارید که یک سازمان خدماتدهی بزرگ را اداره کنید، باید از افرادی که برایتان کار میکنند، در همان ابتدا تعهد بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، هرگز نمیتوانید پاسخگوی انتظارات مشتریانتان باشید.» هرچند اسمیت کارش را با یک کارمند که خودش بود، آغاز کرد اما از زمان رشد کسبوکارش چندصد هزار کارمند برای او کار میکنند.
اسمیت موفقیتش را با ارزش دادن به افرادی که بخشی از تیم کاریاش بودند، به دست آورد.او میدانست که موفقیت به تنهایی به دست نمیآید: «فلسفه مدیریتی ما ثابت میکند که با کارکنانمان رفتار منصفانهای میشود. اگر خدمات خوبی ارائه دهیم و سود خوبی هم به دست آوریم، با شریک کردن کارکنان در سود، ارتقا دادن شغلشان و پاداش دادن، سودمان را به یک معامله خوب برای آنها نیز تبدیل میکنیم.»
الهامبخش دیگران باشید
فرد اسمیت، مدیرعامل فدکس معتقد است: «مدیریت به کار گرفتن افراد است، زمانی که آنها موظف نباشند.» یکی از ویژگیهای مدیران بزرگ این است که قادرند به وضوح ایدههایشان را بیان کنند و دیگران را نسبت به این ایدهها هیجانزده کرده و الهامبخش آنها باشند. این به معنای متقاعد کردن دیگران برای خرید این ایده نیست، بلکه الهام بخشیدن به افراد است. اما به کار گرفتن افراد زمانی که موظف نباشند، چیزی فراتر الهام بخشیدن به آنهاست. در حقیقت نکته اصلی اینجاست که باید به مردم اطمینان خاطر بدهید که ایدهتان برایشان جذابیت خواهد داشت.
از جایی که انتظار ندارید، برای رشد کردن استفاده کنید
آیا میدانستید که فدکس لوازم الکترونیکی مثل آیپد و نوکس را تعمیر میکند؟ این شرکت پستی دارای سیستمهایی است که آیپدها و نوکسها را به مرکز تعمیرات میفرستند و این تکنولوژی را داراست که این محصولات را تعمیر میکند. با اینکه این کار، هسته اصلی کسبوکار آنها نیست، اما یک بازار 15 میلیارد دلاری برایشان به همراه داشته است. همچنین فردریک اسمیت معتقد است همیشه به دنبال بهبود بخشیدن به فرآیندهایتان باشید. فدکس هرگز سرویسی را قربانی نکرده تا سود بیشتری به دست آورد، حتی اگر این سرویس خیلی مورد توجه مشتریانش نبوده است.