درحالی که ۹۴درصد از ۸۲۳هزار تن واردات شکر به کشور در سال‌جاری توسط ۱۰ شرکت انجام شده است، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر خام وجود رانت در این زمینه را رد کرد و گفت: در صورت نبود محدودیت در ثبت سفارش هر فردی می‌تواند شکر خام وارد کند. قاسم فلاحتی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه بخش کشاورزی ما رشد داشته و ظرفیت‌های خود را افزایش داده اما بخش صنعت تصفیه شکر نادیده گرفته شده است، اظهار کرد: صنعت به در اختیار داشتن شکرخام برای فرآوری به شکر و قند نیاز دارد اما اکنون بیکار مانده است. شکرخام تولید داخل به تنهایی کفاف نیاز تولیدکنند‌گان را نداده و چرخه تولید را کامل نمی‌کند و عملا نیاز یک میلیون تنی ما نادیده گرفته شده است.

وی معتقد است: کارخانه‌های تصفیه‌کننده در طول هشت ماهه اول سال، مواد اولیه خود را از طریق موجودی انبارها و استفاده از شکر خامی که ثبت سفارش آنها مربوط به قبل بوده تامین کرده‌اند، درصورتی‌که این ممنوعیت ثبت سفارش همچنان ادامه یابد کارخانه‌های ما با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند، به‌طوری که هم‌اکنون نیز بیشتر از پنج کارخانه از 13 کارخانه موجود مانند فیروزکوه، کرج، ورامین، میبد، فسا و. . . به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده‌اند. فلاحتی اظهارکرد: فعالیت فعلی کارخانه‌ها به‌دلیل واردات از سال‌های گذشته است، اما مشکل فعلی کمبود شکرخام برای چرخیدن چرخ کارخانه‌هاست وگرنه شکر سفید به اندازه کافی در بازار موجود است.