شرکتهای گوناگون برای اینکه بتوانند مسیر رسیدن به ثروت را سالم بپیمایند، باید به پذیرش یکسری دستورات از همتایان با تجربه خود تن دهند. در این گذرکوتاه، نگاهی میاندازیم به «سلسله ضروریات موفقیت» در شرکت st Global1 که به گفته مدیرعاملش آنها را به سرمنزل مقصود رسانده است. این پنج الزام برای موفقیت در ثروتسازی عبارتند از: باورها، آموزش، ارتباط با مشتری، سیستمها و رهبری. حالا بگذارید ریزتر وارد ماجرا شویم:
1- باورها ریشه اقدامات هستند
ما همان چیزی هستیم که باورهایمان میگویند و اعمال و اقدامات ما را شکل میدهند. موفقیت با یک فلسفه ساده آغاز میشود: شناختن ارزشی که برای خود در زندگی شخصی قائل هستیم و انتقال این شناخت و در پی آن ارزش به زندگی کاری و حرفهای. برای اینکه شرکت شما در مدیریت ثروت موفق باشد باید برای تامین و بهینهسازی زندگی مشتریان خود ارزش قائل شوید.
اگر همه هم و غمتان را تنها بر شرکت خود بگذارید، دچار کوته نظری شده و ممکن است از عناصر حیاتی موفقیت چشم پوشی کنید، اجرایشان را عقب بیندازید یا کلا ردشان کنید. اما میشود حرفهایتر برخورد کرد. شرکتهای موفق در ثروتسازی بر مشتریان خود متمرکز میشوند. وقتی اصل اساسی کسبوکارتان خدمت به مشتری و ارائه خدمات پربار باشد، تعهد شما به تغییر از پیش قویتر میشود.
2- آموزش، ضرورتی ضروری
برای تبدیل کردن شرکتتان به یک شرکت ثروتساز، باید نگاهی جامع داشته باشید. این نگاه جامع در بخشهای مشاوره، برنامهریزی و مهارت راهحل یابی مالی مورد نیاز است. وقتی به باور مشتریمداری متعهد شوید و خود را ملزم به فراهمسازی خدمات مدیریت ثروت کنید، سرانجام دست به کار خواهید شد.
برای شروع کار، باید تعریفی از کمک برای خود داشته باشید. روشنتر اینکه برای کمک کردن باید دانش حرفهای خود در طیفهای گسترده مالی را بیشتر و بیشتر کنید. کارشناسان مدیریت ثروت باید در هر حوزهای از این عرصه حرفهای و کارآمد باشند تا بتوانند به زندگی مشتریها کمک کنند. مسیر کمک به مشتری از جاده آموزش رد میشود. بدون آموزش دیدن و ارتقای سطح آگاهی نمیتوان مشتریمداری کرد.
3- ارتباطات نیاز به پروردن دارد
برای اینکه شرکتتان در مدیریت ثروت بدرخشد باید صاحب یک دارایی ارزشمند شوید: ارتباط با مشتری. اعتماد محصول ایجاد ارتباطات شخصی و کاری عمیق و پایدار با مشتریان است. برای بهدست آوردن دل مشتری و جذب حداکثری اعتماد او میتوانید با درک درست از شرایط مالی او براساس اهداف، نیازها و منابعش چند پیشنهاد کاربردی به وی ارائه کنید. شرکتی که میخواهد کارنامه مدیریت ثروتش 20 باشد باید ابتدا نیاز مشتریهایش را بشناسد و سپس خود را بهعنوان مشاوری امین به آنها بشناساند. اینگونه مشتریها و در نتیجه ثروتها را از دیگران قاپ میزند.
4- سیستم، سرعت را تعیین میکند
هیچ شرکتی بدون داشتن سیستم منسجم و یکپارچه نمیتواند ثروتش را مدیریت کند. این نوع شرکتها هر چقدر هم که مشاوران حرفهای در مدیریت ثروت داشته باشند و مشتری جذب کنند تا وقتی یکسری امکانات در قالب یک سیستم نداشته باشند، نمیتوانند با قدرت به کار خود ادامه دهند. سیستمهایی چون سیستم دیدار با مشتری، سیستم بازاریابی و سیستم مدیریت پرسنل از جمله امکانات مورد نیاز شرکتهاست.
سیستم دیدار با مشتری امکان دیدار و گپ و گفت کارکنان با مشتریها و شناخت نیازهای آنان را فراهم میآورد. مشتریها دوست دارند و باید روی کارکنان شرکتی که دارند از آن خدمات میگیرند، حساب کنند. سیستم بازاریابی باید در دیدار با مشتریها بهشدت فعال باشد و با به روزترین اطلاعات مشتریان را از تازهترینها آگاه کند. سیستم مدیریت پرسنل نیز با تعریف شفاف وظایف هر یک از کارکنان آنها را در ارائه بهتر خدمات به مشتریها کمک میکند.
5- رهبر، مسیر را نشان میدهد
هدایت سیستم مدیریت ثروت در یک شرکت کار چندان آسانی نیست. در واقع در همه نهادهای بزرگ، مدیریت و هدایت مجموعه تنها عنوان یک شغل نیست. وظایف رهبر یک سازمان مسیریابی برای آینده سازمان، باز کردن این مسیر با روشی منطقی و سود آور برای همه نقش آفرینان این تیم، تبیین واقعگرایی و تعیین هدفهای قابل دسترسی، ایجاد استانداردهای قابلاندازهگیری برای سنجش عملکردها، مدیریت تغییرات، گستراندن فرهنگ مشارکت، کمک به همکار و به همرسانی دانستهها میان کارکنان است.
* مدیرعامل شرکت stGlobal 1