همانطور که میدانیم شبکههای اجتماعی ویژگی جدیدی به نام اتاقهای مکالمه عمومی را معرفی كردهاند كه در این مکانها امكان گوش دادن به پیامهای فوری پخش شده از سوی برندها یا چهرههای مشهور فراهم است. برخلاف برخی شبکههای اجتماعی كه روی گفتوگوهای خصوصی میان دوستان تمركز میكنند، این ویژگی جدید سرانجام به هر كاربر اجازه خواهد داد گفتوگوها و انتقال مطالب خود را عمومی كرده و فرصت گوش دادن به آنها را برای دیگران نیز به وجود آورد.
واضح است كه تمركز اصلی این شبکهها اغلب روی برقراری تماسهای تلفنی رایگان، متقابل و تبادل پیامهای خصوصی در قالب یك گروه بوده اما این برنامه باعث ایجاد راههای جدیدی برای حفظ جایگاه بالای هر شبکه میان كاربران خواهد شد.
این سرویس جدید تلاش گستردهای برای حفظ كاربران پس از ظهور و همهگیر شدن شبکههای اجتماعی است و طوری تكامل یافته تا به یك محتوای گستردهتر تبدیل شود. این پیشنهاد برای مدیرانی كه در پی افزایش تعامل با مخاطبان متعدد و برقراری ارتباط با افراد از هر سن و هر سطحی برای رساندن پیام تبلیغاتی خود به سمع و نظر آنها هستند، خوش خواهد آمد. البته این فعالیت محور اصلی فعالیتهای این شبکههای اجتماعی نیست اما انتظار میرود كه بازاریابان خلاق و باهوش این شبکههای اجتماعی را به چنین محیطی تبدیل کنند.
شبکههای اجتماعی هنوز پایه و اساس فعالیتهای خود را برمبنای ارتباطات و گفتوگو قرار دادهاند اما این ویژگی به كاربران اجازه میدهد به محتوایی دست یابند كه در هیچ جای دیگر نمیتوانند آن را پیدا كنند. اتاقهای گفتوگوی عمومی شبیه به یك انجمن است كه مدیر یك گروه میتواند قوانینی نظیر محدودسازی افرادی را كه میتوانند در یك گفتوگو حضور یابند وضع كند. كاربران این شبکهها میتوانند بهراحتی و با فشردن یک کلید به فضای اتاقهای گفتوگوی عمومی به میزبانی شركای چهرههای مشهور یک کسبوکار برده شوند. در ادامه فرصت گوش دادن به گفتوگوها به وجود میآید اگرچه قادر به مشاركت در بحث نخواهند بود.
میتوان به سادگی این اتاقهای گفتوگوی عمومی را از لحاظ موضوعـی نامگذاری کرد. به این ترتیب امكان كشف بحثهای جذاب برای كاربران بیش از پیش فراهم خواهد شد. این گروهها معمولا گروههایی هستند که افراد یا سازمانها به منظوری خاص که معمولا ایجاد ارتباط مستمر با افراد است تشکیل میشوند و از بانکهای اطلاعاتی استفاده میشود که گاهی حتی فرد از حضور خود در آن بیخبر است. بنابراین برای بهرهگیری بهتر از این ابزار برای پیشبرد اهداف کسبوکار خود بهتر است نکاتی چند را رعایت کنیم.
بهتر است قبل از تشکیل گروه با پیامک از آنها پرسیده شود که آیا تمایل به حضور در چنین گروهی دارند یا خیر و پس از تشکیل گروه، بلافاصله مدیر گروه کسبوکار و محصول یا خدمت خود را معرفی کند. همچنین بهتر است مدیر گروه اهداف گروه را بهصورت شفاف بیان و قوانین گروه از قبیل ساعت فعالیت و خطوط قرمز را مشخص کند، اعضا را در جریان برنامههای خود برای گروه قرار دهد، مثلا درج مقالات هفتگی یا بحثهای جمعی، از اعضا بخواهد در صورت تمایل خود را معرفی کنند تا تعامل بهتری داشته باشند. نظارت دقیق و مستمر بر مکالمات از الزامات و وظایف مدیریت گروه است، همچنین در این اتاقها باید چنانچه کسی از خطوط قرمز عدول کرد، بهطور خصوصی به او تذکر داده شود تا بتوان به اهداف تبلیغاتی در فضایی امن و آرام دست یافت.