اغلب مناسبات در حوزه روابط عمومی بهصورت کاملا محترمانه صورت میپذیرند، در واقع امروزه به فعالیتهای روابط عمومی بیشتر به چشم نوعی تجارت نگاه میشود تا نوعی رابطه انسانی. در این میان هستند کسانی که با کنار گذاشتن دیدگاه تجاری دست به ریسک بزرگی میزنند. نکته جالب اینکه تجربه نشان میدهد اغلب این ریسکپذیریها در حوزه روابط عمومی نتیجهبخش است. در صنعت هواپیمایی بعضی از این افراد به سمت حملونقل هوایی ارزانقیمت رو آوردهاند.
بدون شک چنین طرح جسورانهای مستلزم ریسکپذیری بسیار بالایی است، در عین حال هواپیماها مسافران زیادی را جابهجا میکنند و کوچکترین اشتباه محاسباتی یا عدم پیشبینی دقیق وضعیت آب و هوایی میتواند منجر به فاجعهای بزرگ شود.نکته مهم اینکه در صورت بروز حادثه در پروازهایتان حتی اگر بتوانید خسارتهای مالی آن را نیز جبران کنید، بدون شک تبلیغات گسترده رقبایتان علیه شما دیگر اجازه بازگشتتان به عرصه این صنعت را نخواهد داد.
ایده
هنگامی که شرکت هواپیمایی «گو» ارائه پروازهای ارزانقیمت را در دستور کار خود قرار داد زنگ خطر برای شرکت رقیب یعنی «ایزیجت» به صدا درآمد. ایزیجت برای از دست ندادن مشتریان خود دست به اقدامی عجیب زد. این شرکت 10 صندلی پرواز افتتاحیه طرح پرواز ارزان شرکت گو را رزرو کرد و کارکنان خود را با یونیفرم شرکت به آن پرواز فرستاد. کارکنان ایزیجت در طول پرواز به توزیع بروشورهای شرکت خود پرداختند. این امر درعین حال که نوعی تبلیغ برای شرکت ایزیجت محسوب میشد برای شرکت گو بسیار غیرمنتظره بود.
فرض کنید خدمه شرکت گو پیش از پرواز مانع ورود کارکنان شرکت ایزیجت به دلیل پوشیدن یونیفرم شرکتی میشدند، آن وقت بهانه بسیار خوبی در اختیار ایزیجت برای حمله رسانهای به شرکت گو قرار میگرفت. البته ممکن بود خدمه در حین پرواز متوجه توزیع بروشورهای ایزیجت شده و جلوی آن را میگرفتند اما این ریسکی بود که ایزیجت باید آن را میپذیرفت و همانطور که در ابتدا اشاره شد معمولا این نوع اقدامات ریسکپذیر نتیجه مطلوبی را به همراه دارند که بدون شک اقدام ایزیجت نیز از این قاعده به دور نبود.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-مطمئن شوید کاری که میخواهید انجام دهید به طور مناسب مورد پوشش رسانهای قرار خواهد گرفت.
-برای اطمینان از پوشش خبری مناسب فعالیت خود تعدادی عکاس را استخدام کنید.
-به یاد دشته باشید که رقیبان شما دست روی دست نخواهند گذاشت. آماده مقابلهبهمثل آنها باشید