در همه کشورها سازمانهایی با رویکرد مشابه روتاری (انجمن سوداگران و صاحبان حرفه)وجود دارد من جمله اتاقهای بازرگانی، انجمن زنان و حتی دانشگاههایی که سخنرانان خوبی دارند نیز بدین صورت هستند. سازمانهای تجاری مانند موسسات بزرگ بازاریابی به برگزاری رویدادی ماهانه در هرمنطقه همراه با مجری توانا میپردازند که همه این موارد و فرصت داده شده به سخنران به جهت آن است تا وی در جایگاه یک کارشناس مطالب را به بهترین نحو به شرکت ربط دهد.
ایده
ارتباط با سازمانهای محلی به منظور مهیا ساختن شرایط برگزاری یک سخنرانی که عموم مردم بتوانند در آن حضور یابند و در عین حال توانایی جذب و سرگرم کردن آنان را نیز داشته باشد، مسئلهای است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکثر شرکتها به دنبال سخنرانی که درباره موضوع همایش آگاهی لازم را داشته باشد هستند این امر در حالی است که همه مطالب ارائه شده در همایش نباید با محوریت شرکت و نوع حرفه ما باشد اما استفاده از تجربیات شخصی در خلل سخنرانی بلامانع است.
متن سخنرانی باید بهگونهای باشد که ابتدا موضوع کلی بحث و سپس هدف اصلی از برگزاری همایش مطرح شود در آخر نیز زمان را به جمعبندی و نتیجهگیری اختصاص دهید. فرصت مشارکت در سخنرانی را به حاضران در همایش دهید و به خاطر داشته باشید که بهترین و ماندگارترین سخنرانیها معمولاً آنانی هستند که شنوندگان خود را بیشتر درگیر و ذهنهایشان را آماده میکنند.
در این امر تنها آمادگی حضار مطرح نیست بلکه سخنران نیز باید برای اجرایی بینقص تمرین کافی برای رسیدن به بالاترین سطح توانایی و اعتماد به نفس را داشته باشد. هنگام ارائه مطالب از زبان بدن، قلمهای نشانگر، نمودارها و تختههای قابل حمل نیز کمک بگیرد زیرا به درک بهتر و آسانتر مطالب کمک میکنند.
در این بین استفاده از پاورپوینت به علت فاصله زیاد، گزینه جذابی برای مخاطبان نیست. با افزودن لطیفه و طرح پرسش به سخنرانی خود نشان دهید که مخاطب خود را نادیده نگرفتهاید. امروزه کتابها و منابع متعددی در زمینه توصیههای کاربردی برای عامیانه سخن گفتن و ارائه سخنرانی وجود دارد که بهتر است وقت خود را برای مطالب تکراری که خودتان با چند جلسه تمرین کاملا به آن واقف خواهید شد تلف نکنید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- از قبل برای سخنرانی خود آماده باشید، مطالب را جذاب سازید، از پاورپوینت به علت مشکلات ذکر شده دوری کنید.
- در هر بخش از سخنرانی زمانی را برای پاسخگویی به سؤالات مطرح شده اختصاص دهید.
- روی مطلب مورد نظر مسلط باشید، استفاده از برگه و نگاه متعدد به آن به علت وفقهای که ایجاد میکند برای مخاطبان خستهکننده خواهد بود.
- استفاده از هرشیوه و روشی که به درک بهتر مطلب شما کمک میکند.