الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian) سرمایهگذار، کارآفرین اینترنتی و همچنین موسس وبسایت اجتماعی، سرگرمی و خبری ردیت (Reddit) است، وبسایتی که کاربرانی که در آن ثبتنام میکنند میتوانند محتواهایی مانند متن یا لینکهای مستقیم در آن به اشتراک بگذارند. همچنین میتوانند پستها را در وبسایت سازماندهی کرده و موقعیتشان را در صفحات سایت مشخص کنند. اوهانیان همچنین به راهاندازی وبسایت جستوجوی سفر هیپماک (Hipmunk) کمک کرده است. الکسیس اوهانیان پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه ویرجینیا (University of Virginia) در رشته بازرگانی و تاریخ در سال 2005، وبسایت ردیت را همراه با استیو هافمن (Steve Huffman) راهاندازی کرد و کارش را به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره آن ادامه داد.
بعد از اینکه در سال 2009، ردیت را ترک کرد، به مدت سه ماه با شرکت کیوا (Kiva) در ایروان ارمنستان همکاری کرد. این شرکت در زمینه وام اینترنتی به کارآفرینان کمدرآمد و دانشآموزان در 82 کشور جهان فعالیت دارد. او در سال 2010 در جهت راهاندازی سایت مسافرتی هیپماک قدم برداشت و در حال حاضر به عنوان یکی از مشاوران این سایت فعالیت میکند.
او همچنین در همین سال اعلام کرد کمپانی خودش Das Kapital Capital را راهاندازی میکند، تمرکز این شرکت روی سرمایهگذاری استارتاپها و مشاوره دادن به آنهاست. برای راهاندازی استارتاپ درسهای موثری میتوانید از این کارآفرین موفق بیاموزید.
فقط کمککننده باشید
به جای اینکه به خودتان ببالید که چقدر فوقالعاده هستید، اجازه دهید مشتریان این مسئولیت را برعهده بگیرند و محصولتان را با ساختن یک اجتماع و فرهنگ عالی به سمت موفقیت هدایت کنند. درست مثل میزبان یک میهمانی بزرگ، به جای تعریف کردن از خود، هرکدام از مهمانهای تان را به دیگری معرفی کنید.
البته بعضی مواقع فقط نمیتوانید به این اجتماعات برای رسیدن به همه چیز تکیه کنید، در کنار مسئولیتی که به اجتماع مشتریانتان واگذار کردهاید، باید آنها را سورپرایز و خوشحال کنید. فراتر از آنچه که هست پیش بروید و چیزی را به آنها ارائه دهید که انتظار پیدا کردنش را ندارند و در عین حال تجربه آنها را بالاتر ببرید.
با کاربران/ مشتریان به خوبی رفتار کنید
با مشتریان یا کاربرانتان طوری رفتار کنید که انگار دوستانتان هستند، در عین حال با آنها مانند افراد بزرگسال برخورد کنید. بعضی وقتها کارهایی را انجام دهید که دوستان برای یکدیگر انجام میدهند، مثلا یک یادداشت کوتاه با دستخط خودتان برایشان بنویسید. همیشه پاسخگوی آنها باشید اما توجه کنید که باید با مشتریانتان روراست بوده و واقعیت را با آنها در میان بگذارید، این نکته مهمی است که باعث میشود مشتریانی برای یک عمر برای کسبوکارتان ایجاد کنید. مشتریانی که همیشه به شما وفادار خواهند ماند.
طراحی آنچه مشتری میخواهد
برای مشتریان و کاربرانتان در وبسایتتان تجربهای زیبا خلق و از آنها با یک طراحی خوب پذیرایی کنید. به طور فعال برای سایتتان محتوایی را تولید کنید که کاربران مشتاق شوند به آن نگاه کرده و تجربهاش کنند، انجام چنین کاری باعث میشود برندتان به روشی فوقالعاده جایگاهش را پیدا کند. از اینفوگرافی و ابزار موثر در طراحی سایت استفاده کنید و در عین حال بیش از اندازه خودتان را درگیر این ابزار نکنید. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اهمیتی ندارد بودجه کسبوکارتان چقدر است، مهم این است که چگونه از آن استفاده کنید.
بودجه کمتر در کسبوکار باعث میشود که خلاقیت بیشتری از خودتان نشان دهید. همچنین زمانی که بودجهتان اندک باشد، شکست خوردن و درسهایی که میتوانید از آن بیاموزید، برایتان قابلتحملتر خواهد بود. بنابراین کسبوکاری را که در ذهن دارید، راه بیندازید. فقط باید بدانید مشتریها از کسبوکارتان استفاده نخواهند کرد، مگر اینکه متقاعد شوند محصولتان ارزش پولی را که برایش پرداخت میکنند و زمانی را که برایش میگذارند دارد.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com