پرسش: تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی هستم. تا به حال کار تحقیقات بازار را بهصورت کامل برونسپاری میکردم، اما حالا تصمیم دارم یک واحد کوچک را برای تحقیقات بازار در داخل شرکت راهاندازی کنم تا صحت نتایج ارائه شده را مورد بررسی قرار دهم. چه توصیهای برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: ابتدا به شما توصیه میکنیم مزایا و معایب راهاندازی این واحد جدید و هزینهها و دستاوردهای آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید. شاید به نفع شما باشد که کار را همچنان برونسپاری کنید و از صرف هزینههای اضافی بپرهیزید.
اگر بعد از انجام بررسیهای لازم و مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدید که راهاندازی این واحد به نفع شماست، باید چند مورد اساسی را در دستور کار واحد مذکور قرار دهید.
یکی از وظایف اصلی این واحد ارزیابی پتانسیل بازار و تخمین سود بازارهای محصول فعلی و محصولات جدید است. در مرحله بعدی باید سهم بازار و نسبت درآمد فروش شرکت به کل درآمد فروش تمام شرکتها در صنعت را مدنظر قرار دهید. همچنین باید خصوصیات بازار را مورد ارزیابی قرار داده و میزان موفقیت در نفوذ به بازارهای مختلف را تخمین بزنید.
مرحله بعدی تحلیل وضعیت فروش شرکت است تا خصوصیات مشتری، خصوصیات محصول، منطقه جغرافیایی، اندازه سفارش و قیمت یا طبقه تخفیف مشخص و دستهبندی شود. بعد از جمعآوری اطلاعات میتوان از آنها برای پیشبینی وضعیت بازار استفاده کرد. پیشبینی کوتاهمدت و بلندمدت هر دو برای فرآیند برنامهریزی بازاریابی دادههایی حیاتی محسوب میشود.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.