ورود برندها و شرکتهای مختلف در بازار، یک فضای رقابتی را به وجود آورده که در آن برندها از روشهای مختلفی برای تبلیغات استفاده میکنند. روشهای مختلفی در تبلیغات وجود دارد؛ بعضی از شرکتها از رسانهها، بیلبوردهای شهری، کاتالوگ و بروشور و… برای معرفی محصول و خدمات خود استفاده میکنند اما یکی از روشهایی که بهصورت حضوری در آن تبلیغات و معرفی محصول اتفاق میافتد، سمپلینگ است. سمپلینگ ارائه نمونه کالا به مشتریان و عموم افرادی است که در محل استقرار سمپلینگ قرار دارند. با استفاده از سمپلینگ میتوان محصول را معرفی و شناخت دقیقی از آن به مشتریان عرضه کرد. در سمپلینگ یک سمپلر (کسی که کار سمپلینگ را انجام میدهد) در یک مکان مشخص مستقر میشود و مشتریان را به تست نمونهای از محصول دعوت میکند و در مورد آن محصول توضیحاتی را به مشتری میدهد. در این میان مشتریانی هم که قبلا از این محصول استفاده کردند اگر انتقاد یا پیشنهادی به محصول داشته باشند، میتوانند به سمپلرها منتقل کنند.
بعضی از شرکتها به این دلیل که محصول جدیدی به مشتریان عرضه میکنند، اقدام به سمپلینگ میکنند تا مشتریان بهتر با محصولات آشنا شوند و بتوانند محصولات را تست کنند و اطلاعات لازم را درباره محصول دریافت کنند. در تیم سمپلینگ نیروهای جوان با روابط عمومی بالا آموزش میبینند و نسبت به محصول یا خدمات شرکت آگاهی و تسلط خوبی دارند چون ممکن است مشتریان درباره محصول سوالات اساسی بپرسند و اگر سمپلرها نتوانند به سوالات مشتریان جواب دهند، دلزدگی بین مشتریان ایجاد میکند.
سمپلینگ یکی از شیوههای پرطرفدار در میان تولیدکنندگان آب میوه در ایران است. در همین راستا مدتی است شرکت سنایچ هم اقداماتی را در حوزه سمپلینگ ساماندهی کرده و سمپلینگ را از طریق تیمی که در محلهای مختلف از شهر حضور دارند انجام میدهد. نکتهای که این اقدام را از سایر اقدامات مشابه فعالان این عرصه متمایز میکند، طراحی کولهپشتیهایی خاص به شکل آب میوههای خانواده سن ایچ و با طرح بستهبندی موجود در بازار البته با ابعادی بزرگتر است. در این رویداد نمایندگان این شرکت با لباسهای خاصشان به مشتریان یک لیوان آبمیوه برای چشیدن عرضه میکنند.
امید ب، یکی از سمپلرهای سن ایچ در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: با توجه به این موضوع که تبلیغات حرف اول را در مسئله فروش میزند، ما هم اقداماتی را در حوزه سمپلینگ انجام میدهیم تا مشتریان گذری را به محصولات شرکت جذب کنیم. برای جلب توجه بیشتر مشتریان کولهپشتیهایی را به شکل آب میوههای خانواده سنایچ در ابعاد بزرگ طراحی کردهایم و آنها را به دوش میاندازیم. این مخزنهای 12 لیتری را با آبمیوههای سنایچ پر میکنیم و با استفاده از این مخزنها لیوانها را با آبمیوه پرکرده و برای تست آبمیوه به مشتری ارائه میکنیم.
این سمپلر با اشاره به اینکه انتخاب این کولهپشتیها در جلب توجه عابران بسیار مفید واقع شده، تاکید میکند که اقدام سمپلینگ سن ایچ فقط در راستای آشناسازی مخاطبان با محصولات این شرکت و وفادارسازی آنها طراحی شده و در مکانهایی که سمپلینگ در آن اجرا میشود، هیچگونه فروش آبمیوه صورت نمیگیرد و فقط آبمیوه بهعنوان تست در اختیار مشتری قرار داده میشود.