داشتن بالاترین سطح انتظار، کلید موفقیت در هر چیز است. در جایگاه یک مدیر باید از کارکنان خود بالاترین سطح انتظار را داشته باشید. البته به این موضوع نیز باید دقت شود که زمینه را برای بروز موفقیتهای بزرگ فراهم کنیم. برای مشاهده خلاقیت و نوآوری در فضای سازمانتان باید ابتدا بستر بروز آن را آماده کنید، پرسنل خلاق در هر سازمانی وجود دارد. اگر مدیران، کارمندان خود را باور داشته باشند و موفقیتهای آنها را در نظر بگیرند، میتوانند به طور موثری بر عملکرد کارمندان خود تاثیر بگذارند.
در واقع مدیران باید همیشه از کارمندان خود انتظار موفقیت داشته باشند، در این شرایط است که کارمندان این انتظارات را احساس میکنند و از خود بهترین تواناییهایشان را به نمایش خواهند گذاشت.اگر مدیری باور داشته باشد که افراد زیردست او همگی بهترین هستند، مسلما این افراد بسیار بهتر از گروههای دیگر که دارای ویژگیهای یکسانی هستند، ولی مدیر آنها چنین نظری را ندارد کار خواهند کرد.
خلاصه پیامی که اثر پیگمالیون برای مدیران دارد چنین است: از کارکنان خود انتظارات بالا داشته باشید، آن قدر بالا که با تلاش فراوان بتوانند به آن دست پیدا کنند. انتظار بالای مدیر باعث افزایش انتظار کارمند از خودش میشود که نتیجه آن افزایش تلاش و ایجاد انگیزه است که باعث ارتقای سطح عملکردش خواهد شد و نتیجه آن برآورده ساختن انتظار مدیر از کارمند خواهد بود.
بروز خلاقیت و گسترش آن در سازمان وظیفه مدیر است. مطابق با تعریفی كه برای چرخه اثربخش در مدیریت میشود، انتظارات سطح پایین، عملكرد سطح پایین میطلبد و بالعكس عملكردهای سطح پایین، باعث پایین آمدن سطح انتظارات میشود. در این چرخه كه عملكرد و انتظارات تاثیر متقابل بر یكدیگر دارند، روزبهروز از كیفیت فعالیتها و مطالبات صنفی كاسته و شكست حاصل میشود.
برای برونرفت از این چرخه، باید مطابق با تعریف در مدیریت، چرخه اثربخش را ایجاد كرد. در چرخه اثربخش، انتظارات سطح بالا و عملكرد سطح بالا تاثیر متقابل بر یكدیگر دارند. در این چرخه، به نسبت افزایش سطح انتظارات، عملكرد نیز ارتقا مییابد و بالعكس با افزایش سطح عملكرد، انتظارات نیز افزایش مییابد.
یک پدیده جالب روانشناسی است که بیان میکند افراد با توجه به سطح انتظار دیگران از خود، واکنش مستقیم نشان میدهند. باورها و انتظارات تعیینکننده عملکرد افراد است. تاثیر این انتظارات بهصورت یک تیغ دو دم عمل میکند، بدین معنی که اگر انتظارات دیگران در جهت مثبت باشد نتیجه آن افزایش عملکرد فرد خواهد بود و همچنین اگر این انتظارات در جهت منفی باشد، نتیجهای که دربر خواهد داشت،رضایتبخش نخواهد بود.
عملکرد واقعی هر فردی براساس ادراکش از واقعیت است نه خود واقعیت. افراد بر این اساس است که تلاش میکنند تا ادراک خود از واقعیت را تحقق ببخشند.آنچه در اینجا فاقد اهمیت است، فاصله این ادراک تا واقعیت است. مدیران لازم است انتظارات خود را بهصورت واضح و شفاف بیان کنند تا کارمندان از این انتظارات مطلع باشند و بعد از دریافت عملکرد به کارمندان خود بازخورد بدهند. با این روش میتوانند بر سطح عملکرد کارمندان خود ارتقا ببخشند.