یاهو یكی از دو شركت بزرگ اینترنتی در جهان، نزدیك به 650میلیون كاربر منحصربهفرد دارد كه هر ماه از وبسایت آن بازدید میكنند. این شركت كار خود را با یك راهنمای اینترنتی شروع كرد اما با حركت در مسیر پیشرفت و تكامل شاخههایی از قبیل اخبار، mail، امور مالی، نقشهها، ورزش و... موارد متعدد دیگری را در بر گرفت. یاهو اكنون به جهانی كوچك تبدیل شده است كه مردم میتوانند در آن همه منابع مورد نیاز برای كار روی اینترنت را بیابند. یاهو خدمات خود را به 30 زبان مختلف به كاربرانش ارائه میدهد. این شركت در سال 2013 با سبقت گرفتن از دیرینهترین رقیب خود، گوگل، پركاربردترین پورتال در ایالات متحده آمریكا نام گرفت.
در سال 2012، در مقابل 5میلیارد دلار درآمد، میزان سوددهی این شركت به 3.94میلیارد دلار رسید. دستیابی به رقم 79درصد سود نسبت به درآمد بالاترین رقم در میان كل 500 شركت موجود در فهرست مجله Fortune به شمار میرود. یاهو در ابتدا با حضور موسسان خود، جری یانگ و دیوید فیلو موفقیت كمی را به دست آورد. این دوران آزمایشی بود. در سال 1994 میلادی، جری و دیوید هر دو بهتازگی از دانشگاه استنفورد در رشته مهندسی الكترونیك فارغالتحصیل شده بودند.
آنها با كمك همدیگر یك وبسایت به نام «راهنمای جری به سوی شبكه جهانی اینترنت» را راهاندازی كردند كه در اصل در قالب یك راهنما شامل فهرستی از اغلب وبسایتهای موجود در اینترنت میشد. این وبسایت زیرشاخههای مختلفی را در بر میگرفت كه كاربران میتوانستند یكسری سایتهای مفید دلخواه خود را در آنها پیدا كنند. آنها در ژانویه سال 1995 میلادی اسم آن را به «yahoo.com» تغییر دادند. كلمه یاهو مخفف «Yet Another Hierarchical Officious Oracle» (یكی دیگر از پیشگویان فضول با ساختار سلسلهمراتبی) بود.
یاهو با در اختیار داشتن میلیونها بازدیدكننده در مدت كوتاهی پس از راهاندازی رسمی خود، به موفقیتی سریع دست یافت. طولی نكشید كه جری و دیوید تصمیم به ثبت آن بهعنوان یك شركت گرفتند. در آوریل سال 1996 میلادی، یاهو هنگام عرضه اولیه عمومی خود میتوانست با فروش 2.6میلیون سهم به ارزش هر سهم تقریبا 13 دلار، ثروت خود را افزایش بدهد و به رقم حدودا 33میلیون دلار برساند.
تا سال 2000، یاهو با سرعت بالا به پیشرفت خود ادامه میداد. این شركت روند رو به رشد خود را با خرید سهام شركتهای گوناگون و افزودن خدمات بیشتر به پورتال اینترنتی محبوب یاهو شروع كرد. اضافه كردن Yahoo! Mail، Yahoo! Messenger و Yahoo! Groups همگی در مدتزمان كوتاهی با موفقیت همراه شد. در اوج رونق سایتهای اینترنتی، قیمت هر سهم یاهو در سوم ژانویه سال 2000 میلادی، به ركورد 118.75 دلار دست یافت اما بهزودی یاهو با آن روی سكه مواجه شد كه ارزش هر سهم آن به پایینترین قیمت در همه دورانها یعنی 8.11 دلار رسید ولی یاهو در زمینه حفظ جایگاه ثابت خود موفق بود و تبدیل به یكی از معدود شركتهایی شد كه به روند سابق فعالیتهای خود ادامه دادند.
این شركت در فاصله بین سالهای 2000 تا 2004 از غول موتور جستوجوگر گوگل كمك گرفت تا این كه توانست فناوری جستوجوی خاص خود را توسعه دهد. یاهو همچنان روند خرید سهام شركتهای كوچك و متوسط با هدف گسترش خدمات خود را در هر بخش و حوزه حفظ كرد. در ادامه خدمات پیشنهادی یاهو به مشتریانش افزایش یافت و Yahoo! Music، Yahoo! Widgets، Yahoo! 360° و سایت مخصوص به اشتراكگذاری عكس موسوم به Flickr و غیره را در بر گرفت. در سال 2007، یاهو ظرفیت ذخیرهسازی را براساس اكانتهای ایمل كاربرانش نامحدود كرد. در نوامبر سال 2008، مایكروسافت مبلغ 20میلیارد دلار را برای خریداری سهام موتور جستوجوگر یاهو پیشنهاد داد اما این شركت جلوی تلاشهای متعدد مایكروسافت برای كنترل كسب و كارش را گرفت.
امروزه یاهو با بیش از 13هزار نفر كارمند دارای بیش از 50 ویژگی اینترنتی است. این شركت موفق میتواند در حوزه كسبوكار پورتال اینترنتی جایگاه اول گوگل را زیر سوال ببرد. از زمان شروع به كار خود بهعنوان یك وبسایت ساده و تاسیس آن توسط دو دانشجوی فارغالتحصیل جوان، Yahoo! به یك دوست صمیمی تبدیل شده كه نسبت به درآمدهای سالانه خود، به 75درصد سوددهی افتخار میكند.
نام شركت: یاهو
سال تاسیس: 1994
موسس: جری یانگ
مدیر عامل: ماریسا آن مایر
صنعت: اینترنت
بخش: دولتی
محصولات: Tumblr Yahoo Mail
كشور: ایالات متحده آمریكا
وبسایت: yahoo.com