پرسش: مدیر خرید یک شرکت ارائهدهنده نرمافزار هستم. برای حفاظت از شهرت شرکت و انجام معاملههای منصفانه چه توصیههایی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: موضوع اخلاق شرکتی و انجام معاملههای منصفانه به تساوی در مورد فروشنده و خریدار شرکتی صدق میکند و در رابطه با یکدیگر، بهترین فرصت برای حفظ رفتار اخلاقی، خرید قابل قبول، اصرار در انجام قرارداد خرید و قبول آزمایش است. بیشتر مسئولان فروش به خریدارانی که در معاملات خرید خود صادق هستند، احترام میگذارند.
مدیران خرید نیز باید برای حفظ شهرت شرکت بر سر استانداردهای اخلاقی خود مانده و در مواقعی که فروشندگان پیشنهاد وسوسه انگیزی به آنها میکنند تا استانداردها را شل بگیرند به آنها پاسخ منفی دهند چون ماموران خرید بهعنوان رابط اصلی بین شرکت و فروشندگان هستند و ممکن است با موقعیتهایی مواجه شوند که به تعارض اخلاقی منجر میشود یا با وسوسههایی مانند شغل دوم، تغییر شغل و محاسبه مخارج بخواهند استانداردهای اخلاقی را تنزل دهند.
یکی از این موارد پیشنهاد انواع رشوه، هرچند که گسترده و در بعضی از فرهنگها رفتاری کاملا قابل قبول است، باید با تدبیر رد شود و به ماموران اجازه داد که در راه عالیترین منافع کارفرمایان خود با مساوات نسبت به تمام مشتریان عمل کنند. در بعضی از مواقع ماموران فروش شرکتهای دیگر فعالانه تلاش میکنند با استفاده از تغییر شغل، مامور فروش را از رقبا بدزدند.
شرکتها پول قابل ملاحظهای را در آموزش ماموران فروش سرمایهگذاری میکنند چون آنها معمولا به اطلاعات محرمانه و شاید اسرار رقابتی دسترسی دارند که اگر بهعنوان طعمهای برای استخدام جدید به کار برده شوند روش غیراخلاقی تلقی میشود. یکی دیگر از فاکتورها، دادن هدایا یا گرفتن آن است که ممکن است اخلاقی باشد اما اگر هدیه دادن بهعنوان شرطی برای انجام معامله باشد در آن صورت این اقدام غیراخلاقی است.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.