در سراسر جهان همواره حوادث جدیدی در حال وقوع است و این امر به خودی خود باعث بهوجود آمدن اخبار جدید میشود. در این میان اغلب شرکتهای روابط عمومی تمرکز خود را بر ایجاد اخبار جدید و نه کپیبرداری از اخبار دیگران قرار دادهاند؛ با این حال یک شرکت تنها قادر به ایجاد و پوشش تعداد محدودی از اخبار است. مسئله هنگامی پیچیدهتر میشود که بدانیم تقریبا همه این شرکتها وظیفه تولید مستمر و نه مقطعی اخبار را بر عهده دارند.
از سوی دیگر بدون شک روزانه در دنیا حوادث زیادی اتفاق میافتد، از این میان تعداد قابل توجهی میتواند مربوط به حوزه کسبوکار شما باشد و این فرصت را برایتان فراهم کند تا از آنها در روزنامههای خود و همچنین اظهارنظرهایتان استفاده کنید.
ایده
ســـــــازمان عفو بیــــنالملــــــــــلی (AmnestyInternational)استفاده بسیار بهینه و مناسبی از بازدید «جیانگ زمین» رئیسجمهور وقت چین از بریتانیا در سال 1999 کرد. بدون شک در هنگام سفر رئیسجمهور چین همه رسانهها آماده پوشش خبری این رخداد بودند. به همین دلیل سازمان عفو جهانی فرصت را غنیمت شمرده و یک هفته قبل از ورود رئیسجمهور چین طی یک بیانیه مطبوعاتی جزئیاتی از نقض قوانین حقوق بشر در چین را منتشر کرد.
این کار باعث شد بحث حقوق بشر در چین به خبر داغ آن روزها بدل شده و این مسئله ارزش خبری فراوانی پیدا کند. نکته مهم وقتشناسی تحسینبرانگیز سازمان عفو جهانی بود که سبب شد یک خبر که در حالت عادی ارزش چندانی نداشت به یکی از با ارزشترین مباحث خبری آن روزها تبدیل شود. چنین افشاگری از جانب سازمان عفو علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن دیدار نخستوزیر و ملکه بریتانیا با رئیسجمهور چین، سوالات جنجالی را برای پرسیدن از جیانگ زمین در مصاحبههای مطبوعاتی ایجاد کرد.
در بدو ورود رئیسجمهور چین، خبرنگار ارشد سازمان عفو «ریچارد بانتینگ» به طور زنده برنامهای در مورد نقص حقوق بشر در چین را از شبکه BBC روی آنتن برد. همچنین معترضان نیز در هر مکان عمومی که رئیسجمهور چین حضور مییافت حاضر شده و اعتراض خود را ابراز میکردند. تلاش نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان نیز به طور شرمآوری نتیجه معکوس در برداشت، زیرا این عمل پلیس بریتانیا نوعی حمایت از اقدامات دولت چین تلقی میشد و در عین حال صحنههای برخورد خشن پلیس با معترضان فرصت تهیه گزارشات جنجالی را برای خبرگزاریهای مختلف فراهم کرد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-روی اخبار نظارت مناسب داشته باشید تا در صورت بهوجود آمدن خبر مناسب به سرعت دست به کار شوید.
-متن نگارشی خود را هرچه زودتر آماده انتشار در نشریات کنید.
-بحث و ستیز امر بسیار خوبی برای قرار دادن اخبار کم اهمیت در کانون توجهات است، در عین حال دقت کنید