پرسش: صاحب کسبوکاری هستم که همه روزه خدماتی را به مشتریانم ارائه میکنم. در این مدت جلب اعتماد مشتریان هر روز روند فعالیتم را سختتر کرده است. این موضوع باعث شده که هر روز با همکارانم جلسات طولانی برگزار کنیم تا راه چارهای برای این جلب اعتماد بیابیم. به نظرتان چرا جلب اعتماد مشتریان ایرانی همیشه با مشکل مواجه میشود و برای اینکه اعتماد آنها را بهدست آورم، چه راهکاری را به من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: امروزه پیامدی که در کمین همه بخشهای بازار داخلی وجود دارد و بهنوعی تا حدی برای اقتصاد کشور نیز مشکلساز شده، آسیب دیدن رابطه میان مشتریان و کارفرمایان بازار ایران است. این بیاعتمادی براثر عوامل مختلفی ایجاد میشود که عدم رفع آنها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سازمانها خواهد شد. به عقیده من مهمترین عامل این مشکل نبود برندسازی یکپارچه و اصولی از طرف سازمانها و صنایع کشور است.
مطمئنا برندسازی اصولی و پایدار، بخش قابل توجهی از این مشکلات را رفع خواهد کرد. چون خود برند باعث یک تعهد پایدار میشود و برند بهطورکلی یک توافق زماندار و مشروط نیست. در واقع مشتریان به سازمانهایی که برندسازی مدونی دارند، راحتتر اعتماد میکنند، چون احساس میکنند با یک شخص روبهرو هستند و همین عامل باعث آرامش خیالشان میشود. به گمانم اگر کسبوکارهای فعال در بازار داخلی به فکر اثربخشی و ترمیم رابطه خود با گروه هدفشان نباشند، آرام آرام عرصه رقابت را در برابر رقبای خلاق خود و حتی رقبای خارجیشان از دست خواهند داد.
شرکتهای داخلی نباید این موضوع را فراموش کنند که این عدم اعتماد باعث شده بسیاری از مشتریان داخلی به سمت مصرف محصولات خارجی تمایل پیدا کنند و همین عامل موجب خارج شدن پول و سرمایه زیادی از کشور شده است. علاوه بر این موارد، بیاعتمادی به مرور زمان در فرهنگ اجتماعی و اقتصادی جامعه رخنه خواهد کرد و اقتصاد داخلی را نیز دچار آشفتگی میکند. باز تاکید میکنم ایجاد اعتمادسازی درمیان مشتری و صنعت فقط نیازمند برندسازیِ اصولی و پایدار است.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.