افرادی که در اداره کردن یک نشان تجاری نقش دارند باید به خوبی از جایگاه برند خود در بازار اطلاع داشته باشند. تصویر مشخصی از اینکه شما چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید، کمک خواهد کرد بتوانید قلمرو خود را در بازار داشته باشید. به مشتریانتان توضیح دهید چرا محصولات تولیدشده تحت نام برند شما با دیگر کالاهای مشابه که توسط دیگر برندها تولید میشود متفاوت است. همچنین فراموش نکنید که با اتخاذ تصمیمات صحیح و سازنده تشکیلات تجاریتان را در مسیری صحیح هدایت کنید.
ایده
ما در مورد یک ماموریت صحبت نمیکنیم. اگرچه در یک ماموریت هدف اصلی متمایز کردن شما از دیگر سازمانها بوده و قصد دارد شما را به چیزی تبدیل کند که فقط منحصر به شما باشد. این دست ماموریتها عموما کسلکننده و فاقد درک عاطفی در مورد آنکه برند چیست و چگونه میتواند مشتریان را تحریک به خرید کند است.ما در مورد موضوعی بسیار مهمتر و عمیقتر صحبت میکنیم: چیزی که تشکیلات تجاری شما به آن اعتقاد دارد. بدون این موضوع، قبول تمام ایدههای جالب که از سوی کارمندانتان و افراد خلاق دیگر به شما ارائه میشود بسیار آسان خواهد بود. همچنین ممکن است احساس کنید باید به اقدامات و تحرکات جدید رقبایتان پاسخی بدهید.
دانستن این نکته که شما که هستید؟ ارزشهایتان چیست؟ و مقصد بعدی شما کجاست؟ به شما تصویر واضحی از این موضوع که چه چیز برای برند شما مناسب بوده و چه چیز نامناسب است ارائه خواهد کرد. بهترین مثال در اینجا شرکت موتورسیکلتسازی هارلی دیویدسون است. هارلی دیویدسون به منظور رقابت با کمپانیهای ژاپنی رقیب خود در دهههای 70 و 80 میلادی اقدام به کاهش هزینههای خود کرد. سپس آنها متوقف شده و به مطالعه و بررسی وضعیت شرکت پرداخته و در نهایت استراتژیها و برنامهریزیهای خود را از نو ترسیم کردند. این موضوع در فیلمی با نام CREED که شرکت هارلی دیویدسون برای کارمندان خود ساخته بود تبلور یافت. این فیلم را هماکنون میتوانید در سایت یوتیوب مشاهده کنید. زمانی که این فیلم را مشاهده میکنید حتی اگر در طول عمرتان صاحب یک موتورسیکلت نیز نبوده باشید ناگهان احساس میکنید که در حال راندن موتورسیکلت در یک جاده باز در کالیفرنیا هستید.
شرکت تولید لوازم آرایش Lush مثالی است واضح از شرکتی که به خوبی از جایگاه خود در بازار مطلع است. این شرکت چیزی را که به آن اعتقاد دارد به رشته تحریر در میآورد. شعار
A Lush Life روی تختهسیاههایی که در فروشگاههای این شرکت قرار دارد و همچنین در وبسایت و نشریه داخلی این شرکت نوشته شده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* مدتی است که از خودتان میپرسید چه چیز شرکت شما را به یک شرکت عالی و درجه یک بدل کرده و چه چیزی سبب تمایز شرکت شما از دیگر رقبا میشود؟ حال زمان آن رسیده که بیشتر و عمیقتر از هر زمان دیگری به آن فکر کنید.
* ارزشهای شما و دلیل حضور شما در بازار چیست؟ این سوال را با مشتریان و کارمندانتان مطرح کنید و نتایج را با هم مقایسه کنید.
*روی این موضوع که چرا و به چه دلیل در بازار حضور دارید تامل کرده تا در نهایت بتوانید بهصورت واضح و شفاف آن را برای دیگران توضیح دهید.