خبرنگاران تلویزیون و روزنامهنگاران اغلب اوقات به کارشناسی که بتواند موضوعات مختلف را تفسیر کند نیاز دارند. یکی از دوستان من تنها زبان شناس زبان ولزی در منطقه ماست، به همین جهت اغلب از وی در برنامههای رادیو و تلویزیون ولزی زبان برای نظر دادن در مورد ادبیات و حتی نکات علمی دعوت به عمل میآید. خبرنگاران زمان کافی برای پیدا کردن تحلیلگران کاربلد به منظور تفسیر و تحلیل اخبار دست اول ندارند.
آنان نیاز به یک لیست حاوی نام تحلیلگران مجرب دارند. کسانی که بتوانند اخبار تازه را به طور خلاصه و در چند جمله تفسیر و تحلیل کنند و در عین حال همیشه نیز در دسترس باشند. در صورت عدم دسترسی به یک مشاور با تجربه ممکن است خبرنگاران به دلیل کمبود وقت با شخصی همکاری کنند که فاقد تجربه لازم باشد و با تفسیر اشتباه و در حالت بدتر احمقانه خود اعتبار خبرگزاری و خبرنگاران را به چالش بکشد.
ایده
با شبکههای تلویزیونی، ایستگاههای رادیویی و روزنامههای محلی در ارتباط باشید. همچنین تواناییهایتان را نیز با آنان در میان بگذارید. این ارتباط باعث میشود تا شانس بیشتری برای همکاری با رسانه داشته باشید. نکته مهم اینجاست که توانایی و تخصص شما باید مربوط به کسب وکارتان باشد، برای مثال یک خلبان، آتش نشان یا اقتصاددان همگی در زمینه کسب و کار خودشان میتوانند با خبرگزاریها همکاری داشته باشند، در غیر این صورت تفسیرهای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت.
ممکن است خبرگزاریها به طور مکرر به شما برای تحلیل و تفسیر اخبار مراجعه نکنند اما هنگامی که خواستار تفسیرهای شما بشوند علاوه بر نام شما، نام شرکتتان نیز برای نشان دادن سابقه حرفهای شما به طور قطع برده خواهد شد.
به این ترتیب وضعیت شما به طور قابل ملاحظهای بهبود پیدا خواهد کرد.مزیت اصلی همکاری با خبرگزاریها شهرت یافتن نام شما و شرکتتان است آن هم بدون پرداخت هزینه زیاد. در عین حال ارزشی که مشتریان، کارکنان و البته سرمایهگذاران برای شما قائل هستند بسیار با ارزش است پس دقت کنید تا با ارائه تفسیرهای نادرست به آن خدشهای وارد نکنید.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- آماده ارائه تفسیر به طور خلاصه باشید. تفسیرهای بلند و طولانی مدنظر خبرگزاریها نیستند.
- از خبرنگاران بخواهید تا متن خلاصه خبری را که قرار است تحلیل کنید از قبل به شما تحویل بدهند تا آگاهی نسبی نسبت به خبر داشته باشید.
- راستگو باشید. اگر جواب پرسشی را نمیدانید به جای دروغ گفتن چیزی را که میدانید بگویید حتی اگر بسیار کوتاه باشد.
-سعی در تبلیغ مستقیم شرکتتان نکنید، در طول مصاحبه یا گزارش به اندازه کافی به شرکتتان پرداخته خواهد شد. زیاده روی در این کار باعث دلسرد شدن خبرنگاران از شما و در نهایت عدم مراجعه مجددشان به شما میشود.