پرسش: صاحب کسبو کاری در حوزه موادغذایی هستم. چگونه میتوانم سبد محصولات خود را تکمیل کنم و در این خصوص چه تصمیماتی را باید اتخاذ کنم؟
پاسخ کارشناس: اصل اساسی راهنمایی توسعه محصول جدید، نیازهای بازار بیرونی را با قوت کارکرد درونی ادغام میکند. این ادغام به شرکتها امکان میدهد تا سبد محصولی را تدوین کنند که اهداف استراتژیک بنگاه را برآورده میسازد. مدلهای طبقهبندی سبد، اغلب برای نمایش بصری وضعیتهای جاری و آتی محصولات شرکتی طبق جذابیت بازار و توانایی برای رقابت کردن در بازار به کار برده میشود.
بازاریاب شرکتی باید بهطور مرتب سبد محصول را بازبینی کند، بدیلهای استراتژیک را برای هر یک از محصولات جاری شرکت، کسبوکار و چشماندازها را برای مشتریان جدید تدوین کند. مفهوم سبد محصول بر بازبینی محصولات نه بهطور انفرادی بلکه بهعنوان بخشهایی از یک سیستم جامع تاکید دارد. این زاویهدید، خواهان بازبینی منظم بدیلهای استراتژیک و تصمیمات مربوط به تخصیص منابع مشابه از طرف مدیریت است.
سبد محصول، پیشنهاد شرکت درباره محصولات یا شعباتی است که هر کدام از آنها را میتوان واحد استراتژیک کسبوکار نامید و اکثرشان در حکم یک مرکز سود مجزا عمل میکنند که ممکن است مدیریت خاص خود، مجموعه بازارها و رقبای شناسایی خاص خود و استراتژیهای بازاریابی خاص خود را داشته باشند یا نداشته باشند. سبد محصولات شرکتها نوعا متشکل از محصولات یا کسبهای مرتبط است که در واحدهای استراتژیک کسبوکار گروهبندی شدهاند که برای کنترل اکثر عوامل موثر بر عملکرد آنها به قدر کفایت همگن هستند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.