قیمت بالای وسایل نقلیه، تاخیر آنها در دیجیتال شدن و همچنین تاخیر در تولید ماشینهایی که برای استفاده چندنفر ساخته میشوند، جذابیت محصولات را کاهش داده است. براساس تحقیقاتی که در فرانسه انجام شده است میانگین سن خریداران خودرو تا 55.3 سال میرسد. بیشتر از یک چهارم افرادی که اقدام به خرید ماشینهای نو میکنند بیش از 66 سال سن دارند. تنها 3درصد از خریداران ماشینهای نو بین 18 تا 25 ساله هستند و تعداد ماشینهایی که به تازگی از خط تولید بیرون آمده و به دست افرادی با میانگین سن 26 تا 35 سال میرسد به زحمت تا 8درصد خواهد رسید. درحالیکه این نسل بهطور تقریبی یک پنجم جمعیت فرانسه را تشکیل میدهد.
آیا از این پس بازار خودرو فرانسه به سنین بعد از میانسالی اختصاص خواهد داشت؟ براساس تحقیقات، میانگین سن خریداران خودروهای جدید با رسیدن به 55.3 سال در سال 2015 به بالاترین حد خود رسیده و تبدیل به یک رکورد شده است (برخلاف 54.6 سال در سال 2014، 49.7 سال در 2005 و 43.7 سال در سال 1991) این تغییرات قابل ملاحظه است: بیشتر از 26درصد خریداران در سنین بالای 66 سال جای میگیرند اما در این میان سنین زیر 25 سال کمتر به چشم میخورد زیرا این افراد با اختصاص تنها 3درصد تقریبا غایب به حساب میآیند.
این ارقام چندان تعجبآور نیست زیرا دلایل برای عدم علاقه به خرید یک ماشین نو بسیار زیاد است. نخستین دلیل قیمت بالای خودروهای جدید است که بیشتر از هرچیز باعث شده است نسل جوان کمتر به خرید این خودروها علاقه نشان دهد. بهطور مثال فردی که قرار است 15هزار یورو به خرید ماشین جدیدی اختصاص دهد ترجیح میدهد با این پول ابتدا اجاره منزل خود را پرداخت کند. به همین دلیل است که بزرگترها بیشتر خریدارماشینهای بزرگ و لوکس هستند و جوانان مشتری ماشینهای قدیمی.
نباید مشتریها را یکی بدانیم
اریک شامپرنود یکی از افراد موسسه شورای تحلیل استراتژیک و چشمانداز اقتصادی براین عقیده است که «این اعداد و ارقام صحیح است اما تحلیل و بررسی براساس نسلها و سنین مختلف مشکل را حل نخواهد کرد و امروزه افراد30 تا 40 سال بهویژه در شهرها تجهیزات کمتری نسبت به گذشته در اختیار دارند و نیز تعداد کمتری از این افراد گواهینامه رانندگی دارند.»
بنابراین کاملا واضح است که نخستین خرید در سنین بالاتری خواهد بود. با توجه به اینکه فراهم کردن سرمایه لازم برای پرداخت هزینههای بعدی مانند سوخت، بیمه، پارکینگ و نگهبان با یک بودجه محدود کاری بسیار سخت است و دلیل دیگر برای این عدم علاقه این است که ماشینهای موجود در بازار انتظارات آنها را بهویژه از جنبه دیجیتال پاسخ نمیدهد. بنابراین نباید مشتریها را یکی بدانیم، زیرا تقاضاها متفاوت است و شرکتهای خودروسازی باید مطابق خواسته مشتری خودرو تولید کنند.
اکثر شرکتهای خودروسازی فرانسه با این پدیده مواجهند. سیتروئن بهطور میانگین مسنترین مشتریها را دارد اما شرکت پژو هم با میانگین سن 58 سال زیاد دور نیست. دقیقا مانند رنو با 56 سال و شرکت داسیا با میانگین سن 55 سال. اینکه مارکهای فرانسوی در رده اول قرار گرفتهاند با توجه به اهمیت تاریخی آنها در بازار خودرو امری منطقی است (شرکتهای خودروسازی فرانسوی 50درصد بازار را به خود اختصاص دادهاند.) اما این دادهها یادآور این واقعیت است که نسلهای جوان بیشتر از بزرگترهایشان به سمت خرید خودروهای خارجی میروند.
قیمت فروش با میانگین 22.100 یورو
مطمئنا این دادهها میتواند اختلافات مهم در عملکرد مدلهای مختلف خودرو، به روز بودن طرحهای تولید شده (یک شرکت وقتی در حال نوسازی مدلهای خودرو خود است میانگین سن را پایین میآورد.) و انقطاع در بازار را بپوشاند. به این ترتیب میتوان تفاوتهای بسیاری بین مدل خودروهای مناسب برای داخل شهر مانند سیلو یا 208 (54 سال) و ماشینهای مسافرتی (59 سال) ذکر کرد. بهطور کلی در سطح جهانی عکسها نمیتوانند سازندگان خودرو را بخندانند. زمانیکه این اعداد و ارقام را در طولانیمدت مشاهده میکنیم بسیار نگرانکننده هستند و همه این ارقام نتیجه فاصله رو به ازدیاد ماشینهای تولید شده و تقاضای مشتریان است.
با وجود استانداردهای ایمنی، انتشار co2 و پیشرفتهای فناورانه قیمت میانگین بالا میرود. درحالیکه قیمت یک خودرو سییلو 2 در لیست خودروها در ابتدای سالهای 2000 بین 11.300 و 16.000 یورو بود قیمت سییلو4 فعلی 13.500 یورو را رد کرده و به 25.400 یورو خواهد رسید. در عمل خریداران تقریبا بهطور خودکار از تخفیف بهرهمند میشوند اما باوجود تمایل افراد به خرید خودروهای کوچکتر و قابل دسترس قیمتهای واقعی این خودروها بالاست. در سال 2014 قیمت میانگین فروش برای مدل جدید به بالاترین حد خود رسیده و از مرز 22.100 یورو گذشت درحالیکه یک جوان با سرمایه اندک ترجیح میدهد ابتدا درآمد کم خود را به اجاره خانهاش اختصاص دهد و خرید ماشین نو را در اولویتهای بعدی قرار دهد.
رونق بازار خودروهای دست دوم
عجیب نیست که این شرایط و اعداد و ارقام بازار خودروهای نو را با رکود مواجه میسازد. با وجود 1.79میلیون خودرو در سال 2014 این رقم نسبت به سال 2005 زیر 11 درصد قرار دارد. در چنین شرایطی بازار فروش خودروهای دست دوم رونق گرفته و این نگرانی را برای شرکتهای خودروسازی به وجود آورده است که مشتریهای خود را از دست داده و دیگر با مشتریهای خود در ارتباط مستقیم نباشند.
منبع: Les Échos