بروشور و کاتالوگ نماینده سازمان و شرکت شما هستند. آنها دقیقا باید همان کاری را بکنند که اگر شما در آن لحظه آنجا بودید، آن را انجام میدادید. وظیفه اصلی آنها معرفی درست و موثر اهداف، دیدگاهها و ارزشهای سازمان شماست. از بروشور و کاتالوگ بهعنوان تبلیغات و رسانه ماندگار یاد میکنند. بروشور یا کاتالوگ نوعی رسانه تجاری چاپی است حاوی شرح مشخصات، كاربرد كلی كالاها و برخی اطلاعات مفید دیگر كه مورد نیاز مصرف كنندگان و مشتریان شما قرار میگیرد. کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه باریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته میشود.
کاتالوگها برای محصولات عمده یک شرکت تولیدی یا برای ارائه خدمات یک شرکت خدماتی طراحی میشوند و جزییاتی دارند که برای مصرفکننده نهایی اهمیتی ندارد اما برای واسطه یا فروشنده یا مغازهداری که این کالا یا خدمات را میخواهد انتخاب کند و به مصرفکننده عرضه میکند، مهم است. کاتالوگها برای واسطهها و توزیعکنندهها طراحی و چاپ میشوند، اما بروشور برای مصرفکننده خرد طراحی و چاپ میشود. اصولا وقتی طراحی بروشور را آغاز میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که براساس این برگ، قرار است به دست آخرین نفری که میخواهد این محصول را مصرف کند، برسد.
طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینهتر از طراحی و چاپ کاتالوگ است و در کاغذهایی با گرم پایین منتشر و در تیراژ بالا چاپ میشود. بروشورها حاوی نکات و اطلاعاتی است که به درد مصرفکننده حین مصرف یا انتخاب کالا خواهد خورد. بروشورها در اندازه و سایزهای مختلف چاپ میشوند و هیچ اندازه استانداردی برای آن وجود ندارد. آنها میتوانند لتدار یا منگنهای باشند. لتدار آن میتواند سه لت یا دولت یا... باشد. نکته مهمی که باید در طراحی بروشورها در نظر بگیرید این است که تا جاییکه میتوانید از عکس با کیفیت عالی در طراحی بروشور خود استفاده کنید، هرچه نسبت متن به عکس کمتر باشد، بروشور شما طراحی بهتر و جلب توجه بیشتری خواهد داشت. مخاطبان معمولا در وهله اول با دیدن عکسهای جذاب و رنگهای چشم نواز اقدام به برداشتن بروشور و ورق زدن آن میکنند. ویزیتور یک بروشور دوست ندارد که بروشوری را که مشاهده میکند مانند یک کتاب داستان پر باشد از نوشته طولانی و بدون طرح.