امروزه در سازمانهای پیشرو مباحث برنامهریزی جامع، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ارتباط با مشتری در کنار تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار دیده میشوند. تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار در اصل کاربرد تجاری دادهکاوی شامل تجزیه و تحلیل دادههای آماری مربوط به وضعیت کسبوکار و محیط پیرامون سازمان در لحظه است. اطلاعات و دادهها منبع ارزشمندی است که به شما کمک میکند بفهمید وضعیت عملکرد کسبوکار شما چگونه است.
تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار عاملی مؤثر برای تحلیل هدفمند کسبوکار و تحلیل رقبای سازمان به منظور اخذ تصمیمات راهبردی و حتی چرخشهای آنی است. متأسفانه با روشهای سنتی تجزیه و تحلیل، شناسایی روندهای فرایندی زمان بر بود و این روشها همه چیز را کند میکردند، چرا که شما نمیتوانستید سریعا و قبل از خروج مشتری از سایت مشکل را حل کنید و ممکن بود که این خروج همیشگی و بدون بازگشت باشد.
بنابراین تجزیه و تحلیل در لحظه میتواند بازی را عوض کند. زمانیکه شما بر رفتار مشتری و خریدار نظارت داشته باشید، حین خرید متوجه مشکلات فرایند فروش خواهید شد. مسئله میتواند مشکل داشتن با پرداخت یا کد کوپن باشد که میتواند باعث از دست رفتن حجم زیادی از فروش بشود.
اما زمانیکه شما بتوانید مشکلات و مسائل را در لحظه حل کنید و قبل از ترک سبد خرید و سایت با مشتری تعامل کنید نرخ تبدیل شما بهطور چشمگیری افزایش خواهد یافت. به نظر میرسد اوضاع کسبوکار و حتی مفاهیم به سرعت در حال تغییر هستند و مدیران ارشد سازمانها به روشها و ابزاری نیاز دارند که نبض این تغییرات را درک کرده، در تصمیمگیری راهنمای آنها باشد.در اغلب سازمانها درگیری در امور روزمره دیگر فرصتی برای تجزیه و تحلیل اوضاع نمیدهد.
به همین دلیل مدیران ارشد سازمانها از اوضاع و احوال غافل شده، آینده نگری را به فراموشی میسپارند.مدیران با اتکا به تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار، نبض امور کسبوکار شرکت را به همراه اوضاع و احوال رقابت در دست میگیرند و با بهرهمندی از گزارشات بهروز میتوانند فرصتهای بیشتری برای واکنش در برابر شرایط حاصل از تغییرات سریع بازار داشته و سازمان خود را در شرایط بحرانی جاری رهبری و آن را به سر منزل مقصود رهنمون کنند.
تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار نیز مانند سایر ابزارهای مدیریتی در صورت توجه و حمایت مدیریت ارشد سازمان میتواند شرکت را در حصول موفقیت سازمانی یاری برساند ودرغیراینصورت آن نیز مانند بسیاری از پارادیمها و رویههای متعدد سازمانی جز صرف وقت با ارزش مدیریت ارشد سازمان و کارمندان حاصلی در بر نخواهد داشت.
تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار را گاه به نامهای دیگری چون هوش تجاری نیز عنوان میکنند.در شرایط کنونی که به سرعت شرایط تجاری و اقتصادی تغییر میکند بهکار بستن تجزیه و تحلیل در لحظه و بیدرنگ کسبوکار میتواند چتری برای مصون ماندن سازمان در کورانهای اقتصادی باشد.