پرسش: در حوزه توزیع و فروش نرمافزارهای رایانهای فعالیت میکنم. میخواهم برای معرفی کسبوکارم از تبلیغات ایمیلی استفاده کنم؛ در این باره برای من چه توصیهای دارید؟
پاسخ کارشناس: برای تبلیغات ایمیلی فرقی نمیکند که کسب وکارها در چه زمینهای فعالیت میکنند، مهم این است پیامی که از این طریق برای مخاطبان ارسال میشود، باید کوتاه و سرراست باشد. کسب وکارها باید بدانند که ایمیلهای تبلیغاتی بلند و بیربط شانسی برای دیدهشدن ندارند. در ارسال تبلیغات ایمیلی باید به چند نکته اساسی دقت کرد:
یک- ارسال یک ایمیل بلند که در آن تمامی جزییات محصول توضیح داده شده، بیاحترامی به مشتری محسوب میشود. چون در این حالت وقت مخاطب گرفته میشود و اگر نتیجهای را که انتظار دارد، نگیرد بازخورد منفی از خود نشان خواهد داد.
دو- ایمیلی که برای مشتریان ارسال میشود، باید قابل فهم باشد. در این زمینه بهتراست از ادبیات رسمی استفاده نشود، چون مشتریان نیز مانند کسب وکارها ادیب و شاعر نیستند.
سه- سعی شود که در ایمیلهای تبلیغاتی از مشتریان برای خرید درخواست شود یعنی بهنوعی آنها را به خریدکردن ترغیب کرد.
چهار- اطلاعات بیربط به مشتریان موجب نخواندن ایمیل تبلیغاتی شرکتها خواهد شد.
پنج- کسب وکارها باید از دادن وعدههایی که امکان تحقق آن توسط کسب وکار وجود ندارد، در ایمیل تبلیغاتی پرهیز کنند؛ یعنی دائم از بهترین یا نخستین بودن محصول به مشتریان نگویند، چون مشتریان باهوشند و اگر بفهمند که کسب وکار به آنها دروغ گفته دیگر ایمیلی از کسب وکار را پاسخ نمیدهند. به هرحال نتایج تحقیقات نشان داده که فروش از طریق ارسال ایمیل میتواند 40 تا 90 درصد هزینههای سازمان فروش را پایین بیاورد. پس اگر در ارسال ایمیل کمی دقت شود، میتوان مشتریان زیادی را به این روش به طرف کسب وکار جلب کرد.