پرسش: صاحب کسب وکاری هستم که در زمینه تولید دیوار و سقف پیشساخته فعالیت میکند، میخواهم برای شرکت شروع به تبلیغات کنم. شما کدام روش تبلیغاتی را برای کسبوکار من پیشنهاد میدهید؟
پاسخ کارشناس؛ امیرحسین نوریان:
الزاما بهعنوان یک مشاور تبلیغات و بازاریابی همیشه گزینههای تبلیغاتی را در ابتدا پیشنهاد نمیکنم. در ابتدا باید USP یا مزیت رقابتی منحصربهفرد خود را شناسایی کنید یا بسازید تا مخاطبان بتوانند در بازار رقابتی به گزینه جدید فکر کنند. این مزیت میتواند مواردی از قبیل وزن، قیمت، سرعت تحویل، سرعت اجرا، گارانتی و... باشد.
پس از آن یک معرفی جامع در بازار هدف را پیشنهاد میکنم که در صنف مورد نظر شما نظام مهندسی ساختمان، کاردانهای تجربی و... دارای تشکلهای باضابطه و مشخصی هستند که بسیاری از ناظران، طراحان و افراد موثر در تصمیمگیریهای مربوط به ساختمان قابل دسترس هستند.
با این تفاسیر در این مرحله فعالیتهای مربوط به حوزه PR یا روابط عمومی ابزارهای موثرتری هستند. نکتهقابلتوجه این است که در این مرحله علاوه بر معرفی خود و مزیت رقابتی نحوه متقاعد کردن مخاطبان مهمترین بخش ماجراست. مخاطب تا متقاعد نشود تغییر رفتار نخواهد داشت. توصیه میکنم همزمان روابط عمومی و تبلیغات را توامان در فاز معرفی استفاده کنید. فراموش نکنید دیگر داشتن کیفیت، پیش نیاز ورود به بازار است نه ابزاری برای متقاعد کردن مخاطب.