پرسش: کسب وکاری را در حوزه فروش تجهیزات کامپیوتری مدیریت میکنم. معمولا جلساتی که با نیروهای فروش برگزار میکنم، بهرهوری لازم را ندارد. چه توصیهای برای بهینهسازی جلسات دارید؟
پاسخ کارشناس: پیشنهاد میکنیم در برگزاری جلساتتان از ایدههای خلاقانه جدید و کارآمد بهره بگیرید و طوری رفتار کنید که کارمندانتان فکر کنند ایدهها در وهله اول از سوی خودشان مطرح شده است. در برگزاری جلسه دقت کنید که جلسه حول یک موضوع بچرخد.
جلسهای که بدون موضوع خاصی برگزار شود، مانند دوربین بدون لنز است. اگر موضوع جلسه شما واضح و روشن باشد، سرپرستان و نمایندگان فروش با تصویر روشنی از انجام مسئولیتی که به آنها محول شده، جلسه را ترک خواهند کرد. همچنین حین برگزاری جلسه بر همه امور نظارت و کنترل داشته باشید و اجازه ندهید جلسه تبدیل به مجلس گله و شکایت شود. برای این منظور ابتدا هدف خودتان از برگزاری جلسه را واضح بیان کنید و توضیح دهید که لازمه رسیدن به هدف تعیین شده این است که هرکس به کار خودش توجه کند.
در انتهای جلسه لیستی از ایدههای نیروهای فروش تهیه کنید. خاطرات مثبت، نتایج مثبت به همراه دارند. در طول جلسات فروش ایدههایی را که به نظرتان جالب و با ارزش هستند یادداشت کرده و خلاصه تهیه کنید. چند روز پس از جلسه این ایدهها را بین کارمندان فروش توزیع کنید و در جلسه بعد از آنها بپرسید که آیا این ایدهها به آنها کمکی کرده یا خیر. اینگونه جلسات باید همیشه همراه با سرگرمی بوده و نباید کسلکننده باشد تا با افزایش اشتیاق به اشتراکگذاری ایده بتوان به نتیجه مطلوب رسید.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.