زمانی خرید بلیت برای سفر یک کار ساده و پیش پا افتاده بود حالا اما این کار خود به یک علم تبدیل شده است.
مسافران باهوش روزگار کنونی فاکتورهای زیادی را برای خرید بلیت هواپیما درنظر می گیرند. این فاکتورها از روز رزرو و زمان خدمات گرفته تا انتخاب شرکت هواپیمایی موردنظر تنوع دارند. در میان فاکتورهای مسافران امروزی مستقیم یا غیرمستقیم بودن پرواز هم اهمیت دارد اما جنبه دیگر این داستان این است که ایرلاینها در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری در پی اطمینان یافتن از دستیابی به حداکثر سود ممکن و در عین حال به بهترین شکل نشان دادن ارزش خود هستند.
شرکت های هواپیمایی این روزها به دنبال مدیریت درآمدهای خود بوده و با استفاده از نرم افزارهایی که روزبه روز پیچیده تر می شوند، وضعیت مسیرها و خدمات در سراسر جهان را بررسی می کنند.
تکنیک هایی چون حاشیه سود موردانتظار هر صندلی (EMSR) به دنبال بهترین راه برای تعیین قیمت ها در زمان واقعی است. این تکنیک نه تنها در مسیر مدنظر اطلاعات کامل را در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار می دهد، بلکه درباره تمامی فرصت های کسب درآمد در سراسر شبکه خطوط هوایی اطلاعات در اختیار کاربر می گذارد. بنابراین برای مثال، یک پرواز از مبدا لندن به دوبی می تواند همان هزینه ای را داشته باشد که مسیر طولانی تر آن یعنی پرواز لندن به مانیل (پایتخت فیلیپین) دارد.
هیچ عجیب نیست که یک شرکت هواپیمایی صندلی های خود را براساس اینکه چه کسی قرار است روی آن بنشیند قیمت بگذارد. شرکت ها معمولا مسافران را به دو دسته مسافرت های خانوادگی برای گذران اوقات فراغت و مسافرتهای کاری تقسیم می کنند.
استوارت باروود، بنیانگذار شرکت Travercial که کارش مشاوره برای انتخاب شرکت هواپیمایی است دراین باره می گوید: «مسیر لندن تا مایورکای اسپانیا یک برنامه مشخص دارد. این برنامه نه تنها برای سطح هزینهها، بلکه برای تغییرات در روش قیمت گذاری در طول زمان استفاده میشود.»
برنامه برخی خطوط هوایی حتی از این هم مشخص تر است. آنها آمادهاند به مسافرانی که پول کمتری می دهند خدمات کمتری ارائه کنند و در مقایسه آنها که پول بیشتری میدهند، از امکانات کمتری برخوردار باشند.
خدماتی که اکنون از سوی شرکت Caravelo در اسپانیا ارائه میشود، به خطوط هوایی کمک می کند مسافرانی را که به احتمال خیلی زیاد در ازای پرداخت پول بیشتر حاضر هستند بلیت مسیرهای شلوغ و پر رفت و آمد را تهیه کنند، شناسایی کرده و پول بیشتری از آنها بگیرند. بنابراین صندلیهای آزاد به هر قیمتی که ایرلاینها صلاح بدانند فروخته میشوند.
یک راه دیگر مسافران برای گیر آوردن بلیت ارزانتر یافتن پروازی است که در یک روز خاص از دیگر روزها ارزان تر باشد.
سال گذشته میلادی شرکت گزارشهای خطوط هوایی تحقیقی انجام داد و دریافت که جمعه گران ترین روز برای بلیت هواپیماست، درحالی که یکشنبه اگر کسی بلیت رزرو کند می تواند با 13درصد تخفیف همان بلیت را بگیرد.
البته به گفته کارشناسان هیچ تضمینی وجود ندارد که یک روز از هفته بلیت هواپیما ارزان تر از روزهای دیگر باشد. اما کلا روزهای آخر هفته زمان خوبی است که بتوان صندلی ارزانی برای نشستن در هواپیما پیدا کرد.
با همه این حرف ها اما سطح پروازها در تمام دنیا دو دسته بیشتر نیست یا بیزینس کلاس است یا اکونومی(معمولی). واقعیت این است که ایرلاینها چندین زیرشاخه قیمتی برای این دو سطح از پرواز دارند.
اما برای یافتن یک بلیت ارزان قیمت چند راه وجود دارد؛ یکی اینکه بدانیم چه کسی به کجا قرار است برود، دیگر اینکه به سراغ منبع های اصلی برویم نه کسانی که نقش واسطه و دلال را در خریدوفروش بلیت دارند. یک راه دیگر مقایسه میزان پولی است که هر یک از خطوط هوایی بابت پروازهای شان بسته به اینکه مبدا و مقصد کجا باشد، میگیرند.
در کل تعیین قیمت بلیت هواپیما این روزها آنقدر پیچیده شده که برای تهیه آن نیاز به مشاور وجود دارد.