بسیاری از کسبوکارها محصولات خود را در جعبه یا بستهبندی خاصی ارائه میکنند. بستهبندی شاید یک کیسه معمولی باشد یا حتی جعبه چوبی گرانقیمت خاص. بستهبندی این امکان بینظیر را فراهم میکند تا محصول را به دیگران معرفی کنیم. وقتی مشتری محصولی را میخرد معمولا آن را به دیگران نیز نشان میدهد. اگر از جعبه یا بستهبندی خاصی استفاده میکنیم بهتر است از این فرصت استفاده کرده و آن را بهعنوان فرصتی برای فروش بیشتر در نظر بگیریم. حتی اگر از کیسه پلاستیکی استفاده میکنیم میتوان روی آن نام و لوگوی کسبوکار و ساعات کاری و شماره تلفن و حتی محصولات و خدمات را چاپ کرد.
ایده پرسود دیگر گذاشتن کاغذ معرفی محصولات دیگر در بستهبندی تمام محصولات است. اگر فردی از شما خرید کرد به احتمال زیاد مجددا خرید خواهد کرد و حتی شاید شما را به دوستان خود توصیه کند.
با ارسال پیام از طریق بستهبندی، میتوان محصول را با استراتژی بازاریابی مرتبط کرد. در استراتژی بازاریابی نوین، یک بستهبندی جدید میتواند تمایز لازم را ایجاد کرده و نیازهای انتقال پیام به مشتری را برطرف کند. به علاوه یک بستهبندی خوب گاهی تاثیر بیشتری در افزایش فروش دارد تا تبلیغات. مشتریان در زمان خرید بستهبندی را در فروشگاهها میبینند و با مقایسه محصولات مختلف تصمیم به خرید گرفته و میان گزینههای مختلف دست به انتخاب میزنند. اگر بستهبندی نظر مشتری را جلب کند و اطلاعات لازم را برای وی فراهم آورد میتواند در ترغیب وی به خرید موثر باشد.
البته در مورد این نوع از تبلیغات بسیار مهم است که به مسائل زیست محیطی دقت شود تا هم به این وسیله به زمین کمک و نقش مفیدی در حفاظت و نگهداری از محیط زیست ایجاد کرد، هم اینکه موجب جلب نظر دوستداران محیط زیست میشود و آنها را به مبلغان محصول ما تبدیل میکند. بنابراین مشتریان از پیشرفتهایی که در بستهبندی بهوجود آمده است بسیار بهره میبرند و مدیران باید در امر بستهبندی در قبال جامعه مسئولانه برخورد کنند.
از جمله نگرانیها در این حوزه آلودگی، گرم شدن زمین و امکان بازیافت زباله است. بیشتر زبالههایی که تولید میشود در واقع بر اثر بستهبندیهای محصولات است. این زبالهها چهره خیابانها، زمینها و محیطزیست را آلوده کرده است. سالیان سال گمان میشد بهترین بستهبندی پلاستیک است، زیرا بهداشتی، سبک و بادوام است و نتیجه آن شد که پلاستیکهای دور ریخته شده همه جا هستند و برای همیشه هم همانجا باقی خواهند ماند. حتی بستهبندیهای رنگی هم دردسرساز شدند؛ جوهر داخل آنها اغلب سمی بوده و به داخل خاک و آب نفوذ میکند.
شرکتها باید سعی کنند به خواسته مشتری و جلب توجه افراد به بستهبندی محصول توجه کنند اما نباید در مورد حفاظت از محیط زیست کوتهفکر باشند. هم مشتریان و هم شرکتها در بسیاری مواقع طوری رفتار میکنند گویا کاری از دست آنها بهعنوان یک فرد در جامعه برای حفظ محیطزیست برنمیآید اما خوشبختانه این نگرش تغییر یافته است و شرکتها گامهایی را برای حفظ محیط زیست برداشتهاند. برای حمایت از فعالیتهای حمایت از محیطزیست میتوان بستهبندی کالاهای خود را از مواد قابل بازیافت ساخت یا از تکنولوژی استفاده مناسبی کرد به طور مثال به جای ارائه لوح فشرده میتوان مشتریان را تشویق به دانلود کرد تا زباله کمتری تولید شود.