رسانههای خبری در عین حال که وظیفه انتشار اخبار به طور کامل را دارند، وظیفه سرگرم کردن خوانندگان و بینندگان خود را نیز دارند. از طرف دیگر شرکتهای بزرگ نیاز به اطلاعات دقیق در مورد سلیقه مصرفکنندگان، کیفیت محصولات، انتظارات خریداران و... دارند. معمولا دسترسی به این اطلاعات از طریق رسانههای خبری مخصوصا تلویزیون کار آسانی نیست. برای حل این مشکل یک راهکار خلاقانه وجود دارد که در عین جلب مخاطب برای رسانهها، اطلاعات مورد نیاز شرکتها را نیز فراهم میآورد. برگزاری نظرسنجی یکی از بهترین ایدهها برای جلب منافع هر دو گروه خبرگزاریها و شرکتهاست. انجام نظرسنجی در تلویزیون (بهعنوان یک رسانه خبری) علاوه بر افزایش تعداد مخاطبان و در نتیجه اعتبار آن خبرگزاری، اطلاعات مورد نیاز شرکتهای مختلف را نیز فراهم میکند.
ایده
«نسکافه» پرفروشترین برند قهوه در انگلستان است. برای مدتها این شرکت یکسری تبلیغات بر محور نقش قهوه «نسکافه» در ایجاد ارتباط و آشنایی افراد با یکدیگر را در دستور تولید خود قرار داده بود.بهدلیل سازگاری تبلیغات شرکت با فرهنگ کشورهای مختلف این نوع از تبلیغات برای برند نسکافه موفقیت نسبی را به همراه داشتند. در بریتانیا مانند هر کشور دیگری دعوت از یک شخص برای نوشیدن قهوه بهطور مشترک معانی مختلفی را در بر دارد.
بهعنوان مثال نوشیدن قهوه میتواند بهانه مناسبی برای آشنایی بیشتر با افراد باشد. شرکت نسکافه با توجه با همین موضوع اقدام به برگزاری یک نظرسنجی عمومی به طور گسترده کرد، مضمون اصلی نظرسنجی این بود که دعوت به نوشیدن یک فنجان قهوه «نسکافه» چه معنایی برای شما دارد؟ پاسخهای داده شده به این سوال بسیار قابل توجه بودند.
در عین حال که عدهای دعوت برای صرف قهوه را به معنای آشنایی بیشتر با دیگران میدانستند عدهای دیگر آن را صرفا به معنای گذراندن وقت آزاد خود قلمداد میکردند. برگزاری این نظرسنجی علاوه بر اینکه سود بسیار مناسبی برای رسانهها دربرداشت به شرکت نسکافه نیز کمک کرد تا دیدگاه مناسبی نسبت به انگیزه مصرفکنندگان از نوشیدن قهوه شرکتش بهدست بیاورد.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-اجرای یک نظرسنجی به طور دقیق اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر خودتان قادر به انجام آن نیستید از یک آژانس معتبر برای برگزاری نظرسنجی کمک بگیرید.
-برای نظرسنجی خود سوالی بحثبرانگیز انتخاب کنید تا مردم به شرکت در آن متمایل شوند. در غیراین صورت رسانهها از نظرسنجی شما استقبال چندانی نخواهند کرد.
-سوال نظرسنجی را بهگونهای طراحی کنید که بتوان از پاسخهای آن اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرد.