بدون شک همه افراد مایل نیستند وفاداریشان به یک برند خاص را با پوشیدن لباسهای سرشار از لوگوی آن برند نشان دهند. از سوی دیگر ممکن است افراد مایل نباشند لباسشان فاقد لوگوی برند تولیدکننده آن باشد. راههایی برای نشان دادن برند به افرادی که توانایی دریافت و درک آن را دارند وجود دارد و افرادی که توان دریافت و درک آن را ندارند متوجه آن نخواهند شد.
ایده
در سالهای دهه 1970 میلادی کفشهای تنیس استن اسمیت در دوران اوج خود قرار داشت و رنگ سبز در کف این کفشها از جمله مشخصههای بارز آنها به شمار میآمد و تنیسورها با پوشیدن محصولات این برند در سراسر زمین تنیس میدویدند و با حریفان خود به رقابت میپرداختند. کفشهای استن اسمیت از آن دست کفشهایی بودند که مناسب ورزشهای مدرسهای بود و از طرفی رنگ سبز منافاتی با قوانین مربوط به رنگ یونیفورم مدارس نداشت، بنابراین شما میتوانستید با پوشیدن این کفشها به نقض بسیار خفیف قوانین پرداخته و به مدرسه وارد شوید.
این روزها رنگ قرمز روشن است که از اقبال بسیار زیادی در میان کفشها برخوردار است. مشخصه بارز کفشهای کریستین لوبوتین رنگ قرمز روشن بوده و این درحالی است که برخی از این موضوع اطلاع دارند و برخی دیگر اطلاعی از آن ندارند. برند کریستین لوبوتین در بالاترین جایگاه ممکن در میان تولیدکنندگان کفش قرار داشته و در طیف وسیعی از محصولات خود از رنگ قرمز مایل به زرد استفاده میکند که این رنگ به هنگام راه رفتن افراد مشخص میشود.
در سال 1992 این برند تصمیم گرفت تا با اضافه کردن یک ویژگی خاص به کفشهای خود نسبت به سایر محصولات رقیب در بازار متمایز شود، این اتفاق با استفاده از رنگ قرمز در محصولات این شرکت رخ داد. از آن زمان تاکنون این شرکت با استفاده از رنگهای لاکی، رنگ قرمز مایل به زرد را توانست به امضای این شرکت در کفشهای تولیدی آن بدل کند. برند لوبوتین با استفاده از قانون مالکیت معنوی و همچنین آموزش مشتریان در زمینه تشخیص محصولات تقلبی اقدام به محافظت از رنگ قرمز مایل به زرد که امضای این شرکت در محصولاتش به شمار میرود کرد.
مالکیت بر چنین ویژگی خاصی در یک محصول و محافظت از آن به قوانین مالکیت معنوی یک کشور بستگی دارد، این قوانین در کشورهای مختلف از شرایط متفاوتی برخوردار است بهعنوان مثال قوانین مالکیت معنوی در فرانسه بسیار سختگیرانه بوده و در برخی دیگر از کشورهای توسعهیافته بسیار ساده و ابتدایی است. برند کریستین لوبوتین در سال 2011 میلادی در یک پرونده مربوط به مالکیت معنوی در زمینه حفاظت از رنگ قرمز مخصوص این شرکت در دادگاه شکست خورد، چرا که قضات اعتقاد داشتند هیچ کس حق مالکیت و انحصار رنگ قرمز در صنعت مُد را ندارد.
در این رابطه یک دیدگاه جنجالی نیز وجود دارد که براساس آن هر کفش تقلبی که از تکنیک کریستین لوبوتین برای تولید محصولات خود استفاده میکند نوعی تبلیغ برای برند کریستین لوبوتین و کفشهای تولید شده توسط آن است. کیفیت و کارایی محصولات کریستین لوبوتین برای کسانی که کفشهای اورجینال این برند را خریداری میکنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این افراد به هیچوجه حاضر به خرید محصولات کپی نیستند. کفشهای برند پل اسمیت نیز با علامت تجاری آن در کف کفشهای تولید شده توسط این شرکت شناخته میشود و در صورتی که به کف کفش دقت کنید شاهد این علامت تجاری خواهید بود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* یک رنگ، شکل یا الگو را انتخاب کرده و اگر توانستید آن را بهعنوان نشان تجاری خود به ثبت برسانید.
* از رنگ یا الگویی که انتخاب کردهاید دست نکشید و آنقدر از آن استفاده کنید تا مردم متوجه آن شوند، سپس به تولید محصولات خود با استفاده از آن رنگ یا الگو که حالا به ویژگی محصولات شما بدل شده و آن را از سایر کالاهای مشابه متمایز میکند ادامه دهید.
* مکانی را برای استفاده از الگو یا رنگ مورد نظرتان انتخاب کنید که پیش از آن شرکت یا برند تجاری دیگری از آن استفاده نکرده
باشد.