راز ایجاد یک برنامه بازاریابی تاثیرگذار، بهینهسازی بودجه محدودتان است. یک آگهی رادیویی، بروشور یا تبلیغ در وبسایتهای پربازدید میتواند هزینهبر باشد و برنامههای بازاریابیتان را از مسیر خارج کند. با استفاده از برنامههای بازاریابی کمهزینه، پیامتان را سادهتر و بر مبنای منظم به مشتری بفرستید و شاهد رشد درآمدهایتان باشید.
چندین دلیل وجود دارد که چرا برنامه بازاریابی مجانی یکی از اصول اساسی کسبوکارهای کوچک است:
* ارائه تبلیغات پرهزینه ضرورتا به فروش فزاینده منجر نمیشود. بسیاری از شرکتهای بزرگ با وجود تبلیغات گسترده به ورشکستگی رسیدند. پس تبلیغات تنها عنصر دخیل در افزایش فروش و سود نیست. هر ریالی که خرج تولید میشود، باید بازگشت سرمایه داشته باشد. پولتان را صرف روشهای تبلیغاتی پرهزینه که جواب نمیدهد نکنید.
* نیاز است که مشتریان هدف شما حداقل هفتبار پیام تبلیغاتی شما را بشنوند تا تصمیم به خرید بگیرند. استفاده از استراتژیهای فروش و بازاریابی فراتر از بودجهتان، قطعا به معنای تاثیرگذاری پیام تبلیغاتی نیست.
* تاثیر بازاریابی میتواند به طور عمده با استفاده از کانالهای چندگانه بازاریابی بهبود بخشیده شود. مشتریان هنگامی تبدیل به خریدار میشوند که نام شرکت شما را در روزنامه دیده باشند، در سمینار مربوط شرکت کرده باشند، یک بروشور به در خانهشان ارسال شده باشد یا از وبسایت شما دیدن کرده باشند. هرچه برنامههای بازاریابیتان را وسیعتر کنید، تاثیرگذاری پیام تبلیغاتیتان بیشتر میشود. پس بهیک روش بسنده نکنید.
روشهای برنامه بازاریابی تاثیرگذار با بودجه کم
کمک گرفتن: کمک گرفتن از دیگر شرکتها برای بازاریابی میتواند در زمان و سرمایه و کسبوکارهای کوچک شما صرفهجویی کند. با مبادله میتوان با هزینه کم، مشتریان شرکتهای دیگر را نیز هدف قرار داد؛ اگر توافق همکاری مناسبی میان دو شرکت منعقد شود. با این روش که هزینه هم برای شرکتها دربرندارد آنها میتوانند به طیف بیشتری از مشتریان هدف معرفی شوند.
پیدا کردن هدف درست: بخش مهمی از برنامه بازاریابی شما باید هدف قرار دادن مشتریان مناسب باشد. برای اینکه طرح برنامه بازاریابی مجانی به کار بیاید، مشتریانی پیدا کنید که شناسایی و دستیابی به آنها آسان باشد. بازاریابی انبوه را فراموش کرده و به نقاط دنج بازار رسوخ کنید. برای مثال نیاز نیست به همه مصرفکنندگان لوازمآرایشی – بهداشتی دسترسی داشته باشید، بلکه تنها کافی است با مراکز فروش این محصولات آشنا باشید تا بتوانید محصولتان را در آنجا بازاریابی کنید. تلاش برای دستیابی به همه مصرفکنندگان بیثمر است زیرا هزینههای زیادی در پی دارد که ممکن است با وجود این تلاشها، هزینهای که کردید به شما بازنگردد.
افزایش پیشنهادها: یکی از تاثیرگذارترین روشهای دستیابی به مشتریان جدید، شنیدن نام محصول یا شرکت شما از مشتریان راضی است. یک مشتری راضی درباره کسبوکار شما به دیگران میگوید. این روش بسیار موثرتر از هر کمپین تبلیغاتی پرهزینه است. بر کیفیت کالایتان تمرکز کنید تا مشتری خشنود باشد و آن را به دیگران معرفی کند و به این وسیله بدون هیچ هزینهای طیف مشتریانتان چند برابر میشود.