برخی از نامهای تجاری در زبان انگلیسی بسیار جذاب و مناسب به نظر میرسند، دلیل این امر وجود قابلیت انعطافپذیری و امکان ایجاد چرخش در کلمات انگلیسی و ایجاد معنای مختلف در یک زمان است. شما میتوانید از این قابلیت در زبانهای دیگر نیز استفاده کنید اما همه زبانها از چنین ویژگی برخوردار نیستند. بسیاری از متخصصان امور مربوط به حقوق مالکیت معنوی معتقدند زبان انگلیسی تنها زبان در برخورداری از انعطافپذیری بسیار زیاد در بازی با کلمات و حروف است. استفاده از این استراتژی تا زمانی که برند شما یک نشان تجاری با نشاط و فعال باشد امکانپذیر است. چنانچه شما در حقوق مربوط به امور خانوادگی، فعالیتهای انسان دوستانه یا یک شرکت حمل و نقل تخصص دارید ممکن است بخواهید از این ایده در فرآیند نامگذاری شرکتتان استفاده کنید.
ایده
یکی از دوستان من یک شرکت تعمیر دوچرخه را اداره میکند که نام آن Richard’s Bicycle Works است. به هنگام خواندن کارت ویزیت این شرکت بسیاری از انگلیسی زبانها با خود میگویند! Richard’s Bicycle Works (به معنای اینکه دوچرخه ریچارد سالم است و کار میکند و او آن را تعمیر کرده است) سپس آنها متوجه اشتباه خود و نکته انحرافی موجود در نام این شرکت خواهند شد و سپس اینطور برداشت میکنند که آنها نخستین کسی هستند که متوجه این موضوع هنگام خواندن نام این شرکت شدهاند.
در منطقه اَوینیو در جنوب فرانسه یک آرایشگاه وجود دارد به نام L’Hair du Temps که تلفظ آن دقیقا مشابه عبارت l’air du temps است که تقریباً به معنای روش یا روال زندگی ما است. همچنین این اسم مشابه نام یکی از عطرهای برند Nina Ricci نیز هست. بنابراین به واسطه بازی با کلمات و تغییر آن به عبارت L’Hair du Temps آنها به شما نشان میدهند که اندکی انگلیسی صحبت میکنند و شما میتوانید انتظار خدمات با کیفیت و مدرنی را از آنها داشته باشید.
به نظر میرسد آرایشگران اساتید استفاده از ایده بازی با کلمات جهت انتخاب یک نام تجاری مناسب هستند. آرایشگاه محل زندگی من Aristocuts نام دارد. سپس با مشاهده آرایشگاه دیگری که نام Cutting Hedge (به معنای پرچین هرس شده) را برای خود برگزیده است چشمانداز باغبانهای محلی و پرچینهای هرس شده جلوی چشم میآید. آرایشگاه دیگری در لسْآنجلس از نام The Merchant of Tennis استفاده کرده که به معنای تاجر تنیس است. البته این اسمها اغلب مضحک به نظر میرسند اما ویژگی مشترک همه آنها این است که به یاد ماندنی هستند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• چنانچه زمینه کاری و ماهیت برندتان ایجاب میکند میتوانید برای نامگذاری محصولات و خدمات یا حتی شرکت تجاریتان از استراتژی بازی با کلمات استفاده کنید.
• یک اصطلاح را انتخاب کرده و آن را طوری تغییر دهید تا مردم هنگام شنیدن این اصطلاح لبخند بزنند.
• عبارت یا اصطلاح ایجاد شده را مورد آزمایش قرار دهید تا مطمئن شوید مردم بهراحتی شوخی نهفته در آن را درک میکنند.
• مثل همیشه در سازمان ثبت علائم تجاری کشوری که در آن فعالیت میکنید و همچنین بهصورت جهانی و بینالمللی بررسی کنید که نام انتخاب شده از سوی شما در دسترس بوده و توسط افراد دیگری به ثبت نرسیده باشد.